Andy Lally se rozloučil se závodní kariérou způsobem, který si rozhodně nepředstavoval.
Pětinásobný vítěz čtyřiadvacetihodinovky v Daytoně a jedna z největších hvězd amerických vytrvalostních závodů ukončil svou poslední účast v prestižním závodě předčasně – kvůli selhání motoru. To však neumenšuje jeho úžasnou kariéru, která zahrnovala slavné triumfy v IMSA i úspěchy v NASCAR. Nyní se Lally přesouvá do nové role – stal se prezidentem šampionátu Trans Am.
Závod v Daytoně nezačal pro Lallyho a jeho tým Magnus Racing špatně. John Potter zvládl úvodní stint a tým se pohyboval kolem devátého místa ve třídě GTD. Když se však Lally chopil volantu, všechno se během několika minut změnilo. „Přejel jsem startovní/cílovou čáru, sundal nohu z plynu těsně před brzděním a motor prostě odešel,“ popisoval moment, kdy jeho Aston Martin Vantage GT3 Evo vypověděl službu. „Uvnitř kokpitu to byla obrovská rána… prostě jsme to odpálili do pekel.“
Lally věděl, že je konec, když jeden z mechaniků vyšel zpod vozu a udělal rukou známé gesto „podříznutí krku“. Selhání motoru znamenalo definitivní tečku za jeho účastí v Daytoně a zároveň za jeho aktivní závodní kariérou. „Je to poprvé, co jsem zažil výbuch motoru ve 24hodinovce, takže jsem měl zatracené štěstí, že mi to vydrželo tolik let bez problémů,“ řekl s nadhledem. „Samozřejmě, že je smutné, že to takhle končí, ale měl jsem štěstí, že jsem mohl zažít tolik skvělých závodů a úspěchů.“
Daytona pro něj vždy byla výjimečným místem. Nejenže zde slavil pět triumfů ve čtyřiadvacetihodinovce, ale absolvoval tu také závody NASCAR Cupu, NASCAR Truck Series, ARCA nebo závodu sportovních vozů Paul Revere 250. „Daytona je pro mě skoro středobodem kariéry. Mám tu pět vítězství, šest druhých míst a třetí příčku – dvanáct pódií za 24 let. To je docela dobré skóre,“ řekl se smíchem. I přesto, že měl možnosti pokračovat, věděl, že nastal správný čas pověsit přilbu na hřebík. „Kdybych chtěl, mohl bych to ještě jeden, dva nebo tři roky zkusit. Možná bych se sem někdy vrátil do Daytony, ale teď je správný čas skončit naplno.“
Lally se však s motorsportem rozhodně neloučí. Místo závodění se přesouvá do manažerské role a stal se prezidentem prestižní Trans Am Series. „Je to současně můj odchod ze závodění i přechod do vedení Trans Am,“ oznámil. „Je to hodně emocí, protože se ohlížím zpět a uvědomuji si, jaké jsem měl štěstí. Zároveň se ale těším na novou kapitolu. Chci využít svých 32 let zkušeností a pomoci rozvíjet Trans Am a vychovat novou generaci talentů.“
Jeho jmenování do čela Trans Am je logickým krokem. Lally vždy patřil mezi fanoušky této série a už dříve se podílel na jejím rozvoji. „Vždy jsem byl hlasitým zastáncem Trans Am aut a zejména série TA2, která je podle mě nejlepší platformou pro rozvoj jezdců. Vím, že mě čeká hodně práce a učení, ale mám kolem sebe zkušený tým lidí, na které se mohu spolehnout,“ vysvětlil. Nový šéf Trans Amu bude odpovídat přímo vedení Parella Motorsports Holdings a provoznímu řediteli Michaelu Printupovi, který Lallyho označil za „skvělého ambasadora motorsportu“.
Přestože Lally ukončil aktivní závodění, úplně nevylučuje možnost občasného návratu za volant. „Možná si někdy zajedu závod NASCAR Xfinity na okruhu nebo si dám ještě jednu Daytonu, ale už se nebudu vracet jen pro zábavu. Pokud nebudu mít šanci uspět, tak do toho nepůjdu.“
Foto: IMSA
Sportovní redaktor online deníku Aktuálně.cz a externí spolupracovník redakcí motormix.cz a ceskeokruhy.cz je jedním z nejlepších českých motoristických novinářů. Motorsportu propadl už v dětství a věnuje se mu velkou část své novinářské kariéry.