Společnost Automobili Lamborghini je během svých 60 let existence proslulá svou vazbou na silné a často jedinečné automobilové barvy.
Když Ferruccio Lamborghini v roce 1963 založil svoji společnost určenou k výrobě jedněch z nejlepších sportovních vozů na světě, rozhodl se hned od začátku, že jeho auta nebudou mít jen jeden charakteristický lak, ale budou dostupné v mnoha různých odstínech. Díky tomu zaujaly různorodé zákazníky a především jim poskytly možnost udělat jejich vozy co nejvíce jedinečnými. První vozy Lamborghini 350 a 400 GT tuto filozofii odrážely s nabídkou krásných, ale pro tehdejší dobu poměrně standardních palet. Trendy dané doby však často kladly zákazníkům nepřekonatelné limity, s preferencí jemných odstínů včetně pastelových.
Právě s Miurou v roce 1966 zažilo Lamborghini explozi barev. Model se dobře hodil k odvážným odstínům; móda se měnila a světová smetánka upřednostňovala nové, výraznější tóny, které se objevovaly v architektonických časopisech. Změnila se i klientela. Miura přitahovala mladší zákazníky s silnými osobnostmi, často se významnými profesemi a méně svázané s tradičním stylem. Žili život v jiném tempu než ostatní a chtěli svůj supersport v nějaké zvláštní barvě. Miura se také objevila v mimořádných letech ekonomického boomu a sociální revoluce, jakým byla například londýnská Swinging Sixties nebo beatová hudba.
Černých nebo bílých Miur, takzvaných nebarevných, bylo velmi málo, zato zelených, oranžových a žlutých bylo velké množství, všechny v nápadných odstínech. Britská modelka Twiggy, ikona té doby, si pro svou Miuru S vybrala světle zelenou ("Verde Scandal") s dvěma oranžovými pruhy po celé délce. V legendární scéně na začátku filmu "Loupež po italsku" z roku 1969 je Miura, která vystoupá na Velký svatobernardský průsmyk, oranžová, přestože přesný název je "Rosso Miura" (červená Miura). Íránský šáh si objednal jednu ze svých čtyř Miur v nádherné "Bleu Ischia Metallizzato" (metalické modré), doplněnou bílými koženými interiéry.
S příchodem modelu Countach, představeného v roce 1971 a vyráběného od roku 1973, se také rozšířila paleta barev a v souladu s tradicí Lamborghini byla pro tento model k dispozici široká škála. Přesto mnozí objednávali svoje Countach v zvláštním laku, často ve dvou odstínech. Kanaďan Walter Wolf si pro svou velmi omezenou edici LP 400, která později vedla k vzniku modelu LP 400 S, vybral speciální červenou pro auto s černými rozšířeními blatníků, šedými disky a hořčicovými interiéry. Následující rok, 1976, bylo jeho druhé auto vyrobeno v "Bleu Metallizzato" (metalické modré) s černými rozšířeními kolečkových oblouků, zlatými disky a hořčicovými interiéry.
Ale nebyly to jen supersportovní vozy, na které přišly objednávky ve zvláštním laku. Espada, oficiálně rodinné auto díky svým čtyřem pohodlným sedadlům a velkému kufru, bývala často prodávána v jasných barvách, jako je "Oro Metallizzato" (metalické zlato). Na druhou stranu, limitovaná série Espada VIP byla charakterizována svými dvěma tóny, přičemž nejoblíbenější byla oranžová a černá. I SUV LM 002, auto s naprosto netradičními tvary a rozměry, se vyrábělo v zvláštních barvách vybraných zákazníkem, jako například jedinečný kus vytvořený pro japonského nadšence, který si vyžádal "Verde Speciale" (speciální zelenou), která byla ve skutečnosti odstínem modré.
Model Diablo začal svou éru s převážně pastelovými barvami. Nicméně, jak se blížil konec jeho výroby, začaly se objevovat stále více metalické odstíny, jako například nádherný "Oro Elios" (zlatá). Diablo se objevilo dokonce i v odstínu fialové. Fialová byla už dříve použita u některých modelů Countach, ale zůstávala spíše výjimkou, až do představení limitované série Diablo SE 30, která oslavovala 30. výročí značky v roce 1993. Tato série používala fialovou barvu známou jako "Viola 30th", velmi nápadný metalický odstín, který, přestože byl původně vytvořen pouze pro tuto limitovanou sérii, se dostal do nabídky barev kvůli obrovské poptávce od zákazníků. Dodnes je stále rozpoznáván a identifikován jako barva Diablo SE 30, i 30 let po jeho uvedení na trh, částečně díky výskytu osobního Diablo Jasona Kaya ve videoklipu 'Cosmic Girl' od Jamiroquai, který byl právě v barvě Viola 30th.
Zatímco svět Lamborghini pokračuje v evoluci, jeho výrazná barevná paleta je svědectvím o neochvějné značkové oddanosti odvaze, jedinečnosti a sebevyjádření. Ať už jde o jasně zelené, žluté a oranžové odstíny z 60. let, kovové tóny 80. let nebo duhové odstíny moderní doby, barvy Lamborghini nejen značí jeho bohatou historii, ale také pokračují v nastavování hranic v automobilovém designu, čímž značku odlišují od ostatních výrobců luxusních sportovních aut.
V současné době je na výběr více než 360 barev, z nichž 60 je rozděleno do pěti skupin (Sporty, Contemporary, Eclectic, Classic a Technical), které odrážejí dědictví společnosti, její současný sortiment a budoucí směřování. Nelze opomenout ani možnost speciálně vyvinutých povrchových úprav.
Dalších 300 barev je součástí palety Ad Personam, včetně těch se speciálními odstíny a sofistikovanějšími technologiemi, přičemž některé jsou dostupné prostřednictvím systému Lamborghini Car Configurator a jiné pouze při návštěvě studia Ad Personam.
Zdroj: Lamborghini
Externí materiály upravené redakcí MotorMixu.