K výročí dvaceti let si Automobili Lamborghini připomíná historii tohoto slavného "Baby Lamba" (uvnitř velká galerie).
Gallardo, představené v roce 2003 na autosalonu v Ženevě, bylo prvním Lamborghini se sériově dodávaným s motorem V10. Od začátku se stal obrovským obchodním úspěchem a dosahovalo pro Lamborghini rekordních prodejů.
Už Ferruccio Lamborghini tušil, že existuje trh pro "menší" Lamborghini s nižší cenou a provozními náklady, a na začátku 70. let podpořil vývoj toho, co se zhmotnilo v model Urraco, který se v 80. letech vyvinul do modelu Jalpa. V roce 1987 Lamborghini zahájilo vývoj projektu L140 za účelem vytvoření kompaktnějšího vozu. Během let bylo vyvinuto několik prototypů a zkoumány různé technické řešení, včetně původního osmiválce a později motoru V10. O rok později se začalo znovu od začátku. Zachovala se jen koncepce, obecné rozměry a myšlenku desetiválcového motoru: něco, co nebylo dosud u žádného vozu Lamborghini určeného pro běžný provoz.
Zbrusu nový motor byl výsledkem práce inženýra Massima Ceccaraniho, který se po více než deseti letech práce ve společnosti stal technickým ředitelem, a Maurizia Reggianiho. Teb byl tehdy zodpovědný za vývoj a design motorů v technickém oddělení.
„L140 měl námi navržený desetiválcový motor s úhlem 72 stupňů a převodovkou integrovanou v oblasti olejové vany. Nebylo ovšem praktické vyrábět takový motor pro zamýšlený typ vozu. Navíc poloha převodovky pod motorem vytvářela vysoký těžiště, což nezaručovalo jízdní vlastnosti a ovladatelnost, které by mělo supersportovní Lamborghini mít . Když jsme tedy začali projekt s krycím názvem 'baby Diablo', zvolili jsme osmiválec a rozhodli jsme se hledat potenciální motor mezi těmi, které již byly na trhu, včetně osmiválce od Audi. Po následném převzetí Audi jsme se rozhodli vyrobit zcela nové auto s hliníkovým rourkovým rámem a desetiválcovým motorem navrženým Lamborghini a novou převodovkou, jak manuální, tak robotizovanou," vzpomíná Maurizio Reggiani, technický ředitel Lamborghini v letech 2006 až 2022.
Motor, který byl poprvé osazen do prvního modelu Gallardo, byl 5litrový, 10válcový V90 DOHC s 4 ventily a výkonem 500 koní. Místo klasické volby úhlu 72 byl zvolen úhel 90 stupňů, aby se snížila výška motoru a zlepšila se uspořádání vozidla (nižší kapota motoru a lepší výhled dozadu) a snížilo se těžiště pro lepší dynamiku. Suché mazání zajistilo dokonalou lubrikaci i při extrémní dynamice, ale také umožnilo snížení těžiště.
Gallardo byl známé nejen svým výkonem, ale i skvělou ovladatelností, spolehlivostí a praktičností, což umožňovalo jeho pohodlné použití jako auta pro každý den. Díky speciálním edicím, prodeji ve 45 zemích a 14 022 vyrobeným kusům se Gallardo stal jedním z nejuznávanějších supersportovních aut a legendárním zástupcem italského designu a automobilového inženýrství.
Foto: Lamborghini
Externí materiály upravené redakcí MotorMixu.