Souboj nejsilnější, loučení továrních GT i filmová hvězda. To vše nás letos čeká v Le Mans

Devadesátý ročník čtyřiadvacetihodinovky v Le Mans přinese opět celou řadu strhujících výkonů, neopakovatelnou atmosféru a oslavu lidské vytrvalosti a vůle.

Toyota útočí na pátý triumf za sebou

Japonská značka se po návratu do Le Mans potýkala se smůlou a silným týmem Porsche. Oba tyto faktory odezněly, takže poslední čtyři tituly putovaly do Japonska. Nové nastavené BoP a také možnost Toyoty, použít čtyřkolku jen na suchu a až od 190 km/h, ale může situace značně zdramatizovat. Glickenhaus a Alpine, zatím jediní rivalové v kategorii Hypercar, cítí svoji velkou šanci.

Americké želízko v ohni

Právě tým sympatického Jamese Glickenhause je asi největším favoritem fanoušků. Pokud by filmový producent, režisér a byznysmen s typickým kloboukem na hlavě v cíli slavil triumf, bylo by to poprvé od roku 2010, kdy by v Le Mans vyhrál tým spojený s USA. Před 12 lety to bylo sice tovární Audi v režii Joestu, ale závodilo pod hlavičkou Audi Sport North America.

Francouzi sázejí na spolehlivost

Původně se tento vůz jmenoval Rebellion R13 a jeho výkon je upraven tak, aby odpovídal třídě hyperaut. Alpine A480 jede v Le Mans naposledy a tým chce využít jeho velké odolnosti. Spolehlivost, jak věří ve sportovní divizi Renaultu, by mohla být klíčem k úspěchu. Navíc je tu povedená aerodynamika, která se už na slavné trati osvědčila.

Kubica cítí šanci na další velký úspěch

Prema ukázala, že to umí už v závodech formulí. Teď se vrhal se stejným elánem do vytrvalostních klání. Polská hvězda Kubica přijíždí do Le Mans jako úřadující šampion ELMS. V posádce zůstává se svým vítězným parťákem Louis Delétrazem, třetím členem týmu je talentovaný Lorenzo Colombo. Právě dvojice Delétraz - Colombo letos zase vládne European Le Mans Series.

Nováček ze světa rychlostních zkoušek

Osminásobný mistr světa v rallye Sébastien Ogier hledá novou motivaci na okruzích. Jeho cílem je samozřejmě celé Le Mans vyhrát. Ale musí dělat postupné kroky, proto ten letošní start v kategorii LMP2. V autě s číslem jedna v barvách Richard Mille Racing Teamu se bude střídat s dalšími dvěma Francouzi: Charlesem Milesim a Lilou Wadouxovou, která bude v Le Mans také za nováčka.

Slovenská naděje se jmenuej Oreca

Česká účast zatím zůstává jen sci-fi, ale tuzemští fanoušci mohou fandit slovenské stáji ARC Bratislava. Veterán Miro Konôpka se postaví na start svého čtvrtého startu v Le Mans a velmi rád by vylepšil loňskou 15. pozici ve třídě. Slováci druhým rokem nasazují místo Ligieru speciál Oreca. Boss týmu opět vyměnil své dva spolujezdce, tentokrát s ním ve žlutém prototypu pojedou bývalý pilot F2 Bent Viscaal z Nizozemska a ostřílený Francouz Tristan Vautier. Závodník se zkušeností z IndyCar a IMSA bude ale paradoxně v Le Mans také debutovat.

Loučení GTE Pro

Souboj tří továrních týmů slibuje na závěr jedné éry závodění GT napínavou podívanou. Ferrari z loňské sezony obhajuje kde co, ale letos si stěžuje na BoP. Americká Corvetta se vrátila do FIA WEC na plný úvazek a je jasné, že by svůj návrat ráda zpečetila velkým triumfem na Circuit de la Sarthre. A Porsche? Tam jsou ambice naprosto jasné - vždyť jde o značku s největším počtem triumfů v Le Mans.

Udrží Fassbender nervy na uzdě?

Letos poprvé se ve startovní listině 24h Le Mans objevilo jméno hollywoodské superstar Michaela Fassbendera. Pilot s irsko-německými kořeny pojede ve třídě LMGTE Am za volantem Porsche týmu Proton Competition. Svoji horkou krev nezapřel ve středeční kvalifikaci, kdy po nárazu do svodidel uvedl svoji 911 do neprovozuschopného stavu.

Foto: FIA WEC, Toyota Gazoo Racing, ARC Bratislava, Scuderia Ferrari

Autor

Radek Vičík

Sportovní redaktor online deníku Aktuálně.cz a externí spolupracovník redakcí motormix.cz a ceskeokruhy.cz je jedním z nejlepších českých motoristických novinářů. Motorsportu propadl už v dětství a věnuje se mu velkou část své novinářské kariéry.