Brazilec, jehož smůla se proměnila ve štěstí českého nováčka, slaví padesátiny

Luciano Burti patřil mezi nadějné brazilské závodníky, kteří se dokázali prosadit do formule 1. Jeho kariéru však v roce 2001 ukončila děsivá nehoda ve Spa-Francorchamps, která mu změnila život – a zároveň otevřela dveře do světa Grand Prix českému jezdci Tomáši Engemu.

Luciano Burti, který se narodil 5. března 1975 v Sao Paulu, měl slibně rozjetou kariéru ve formuli 1, ale osud zasáhl tvrdě a nekompromisně. Brazilský jezdec si prošel juniorskými sériemi, až se dostal startovní rošt Grand Prix. V roce 2001 se ale stal jedním z hlavních aktérů dramatických událostí sezony.

Burti debutoval v F1 v roce 2000 jako náhradník za Eddieho Irvinea v kokpitu Jaguaru a o rok později získal trvalou sedačku. Jenže v průběhu sezony došlo k výměně a Burti se přesunul do týmu Prost, kde se jeho kariéra nečekaně a předčasně zlomila.

Velká cena Belgie na legendárním okruhu ve Spa-Francorchamps se pro něj stala noční můrou. V rychlém úseku Blanchimont narazil do zadního křídla Irvineova vozu, ztratil kontrolu nad vozem a ve vysoké rychlosti vletěl čelně do bariéry z pneumatik. Náraz byl obrovský a Burti zůstal v kokpitu bezvládný. „Byl to jeden z nejhorších momentů mé kariéry. Po nárazu jsem nic necítil, všechno bylo rozmazané,“ vzpomínal později na děsivou havárii.

Na místo okamžitě přispěchali záchranáři. Irvine sám vylezl ze svého Jaguáru a běžel se podívat, zda jeho bývalý týmový kolega žije. Naštěstí se Burti po chvíli probral, ale diagnóza byla jasná – těžký otřes mozku a doporučení lékařů okamžitě ukončit sezonu. Tím se otevřela nečekaná šance pro českého závodníka Tomáše Engeho, který u stáje Prost nahradil Burtiho na poslední tři závody sezony a stal se historicky prvním Čechem ve formuli 1.

„Když jsem se dozvěděl, že dostanu šanci v F1, nemohl jsem tomu uvěřit. Samozřejmě to bylo kvůli nešťastné situaci Luciana, ale pro mě to byla životní příležitost,“ vzpomínal Enge na svůj Enge na svůj debut ve formuli 1.

Burti se po nehodě už nikdy do formule 1 nevrátil jako závodní jezdec. Jeho kariéra se přesunula do světa vytrvalostních závodů a testování. „Měl jsem štěstí, že jsem to přežil. Po nehodě jsem si uvědomil, že jsou v životě důležitější věci než závodění,“ řekl po letech. Jeho příběh zůstává připomínkou toho, jak tenká je hranice mezi slávou a nečekaným koncem v motorsportu.

Foto: Archiv

Autor

Radek Vičík

Sportovní redaktor online deníku Aktuálně.cz a externí spolupracovník redakcí motormix.cz a ceskeokruhy.cz je jedním z nejlepších českých motoristických novinářů. Motorsportu propadl už v dětství a věnuje se mu velkou část své novinářské kariéry.