Očekává, že Filip Salač brzy vyhraje závod Moto2. Oliver König by si podle něj zasloužil v MS superbiků pokračovat i příští rok. Mimo jiné i to prozradil v našem rozhovoru letošní šampion Alpe Adrie ve třídě Superbike a rovněž účastník italského superbikového šampionátu Michal Filla. Jeho samotného nejspíše čeká příští rok balkánský superbikový šampionát a vyloučena není ani divoká karta při podniku MS v Mostě.
Letošní sezona je za tebou. Stal jsi se šampionem třídy Superbike v seriálu Alpe Adria. Kromě toho jsme tě ale mohli pravidelně vídat i v italském superbikovém šampionátu. Jak jsi tedy spokojen?
Spokojený jsem tak napůl. Itálie a místo v Barni Spark Racing Teamu bylo jako sen. Profesionalita všech lidí v týmu je obrovská. Ze šesti závodů jsem byl sám se sebou spokojený jen třikrát a to je asi málo.
Pojďme se nyní bavit o italských superbicích. V těch jsi letos závodil poprvé v kariéře. Co pro tebe bylo při zvykání na tuto novou výzvu nejtěžší?
Bohužel jsem si musel hodně zvykat na předepsané pneumatiky Dunlop. Jsou to výborné pneumatiky, ale já jezdil posledních dvanáct let na Pirelli a ty se prostě chovají jinak. Vždy, když jsem si začal věřit a začal zrychlovat, přišla velká rána. To mě postupně posouvalo spíše dozadu než dopředu.
Kromě Vallelungy pro tebe letos byly všechny tratě nové. Přirostla ti nějaká k srdci? A je naopak nějaká trať, kterou sis moc neoblíbil?
Ty tratě pro mě byly dalším opravdovým zážitkem. Už jsem ani nedoufal, že budu závodit s takovými jezdci v Mugellu, Misanu nebo v Imole. Jsou to nádherné tratě. Největší zážitek je pro mě Mugello, pak Imola a Misano. Vallelunga je fajn, ale ty tři jsou pro mě daleko víc. Možná i proto, že jsem posledních 25 let sledoval své hrdiny bojovat právě na těchto tratích.
U stáje Barni Spark jsi měl jednoho zajímavého kolegu. Byl jím Michele Pirro, příležitostný účastník závodů MotoGP s Ducati, který koneckonců letos v italských superbicích vybojoval šestý titul. Jak se ti s ním spolupracovalo? Pomohl ti nějakým způsobem při zvykání na italský superbikový šampionát?
Michele je dobrý kluk, ale dá se říct, že on sám mi nepomohl vůbec. Spíše naopak. Jelikož je testovacím jezdcem Ducati pro MotoGP, jezdí opravdu hodně na těchto tratích. Navíc tam vyrostl a objel asi milion kol. Tým je zvyklý vůbec netestovat a to mi hodně chybělo. Prosadil jsem si za celou sezonu tři testy a to je proti domácím jezdcům opravdu málo. Ještě k tomu jsem musel jet na Dunlopech na tratích, kde jsem dohromady objel asi 50 kol…
Michele Pirro je především testovacím jezdcem Ducati a závodů MotoGP se účastní pouze na divokou kartu. Ty jsi s ním letos závodil, takže bych řekl, že ho znáš dobře. Myslíš si, že by se takový jezdec byl schopen dobře prosadit v MotoGP i jako stálý účastník a je podle tebe škoda, že dostává šanci jen na divokou kartu? Nebo máš jiný názor?
Pirro je excelentní právě na domácích tratích, kde testuje opravdu často. Tam je schopný konkurovat nejlepší desítce MotoGP. Na dalších tratích, které zná, je schopný jet ve dvacítce. Jeho nejsilnější stránkou je ale cit pro motocykl. Dokáže vyhodnotit sebemenší změnu na motocyklu a to, jak ho dokáže ovládat, je opravdu umění. Myslím, že pro něj je jeho současná pozice úplně ideální.
Letos jsi se mohl dobře seznámit s italským motocyklovým závoděním. Italská legenda Valentino Rossi sice loni ukončila kariéru, i tak ale má stále Itálie v MotoGP bohaté zastoupení. Francesco Bagnaia dokonce vede šampionát. Dokázal bys říct, co v Itálii dělají lépe než my v Česku, že z jejich země pochází tolik nadějných závodníků, zatímco my máme v MS pouze Filipa Salače v Moto2?
Celkově tam má závodění jinou tradici. Firmy jsou hrdé na to, když můžou podporovat nějakého závodníka nebo tým. Lidé tam dle mého názoru žijí skromněji než my tady. Ale na motorky peníze prostě seženou. A samozřejmě je velkou výhodou podnebí, množství tratí, množství motorkářů a zapálených rodičů.
Když už jsme u Filipa Salače, co jakožto zkušený závodník a mimo jiné i bývalý účastník MS říkáš na jeho letošní výkony v Moto2? Hned v první sezoně dokázal získat pódium. Hodnotíš tedy jeho přestup jako úspěch?
Filip je skvělý jezdec ve skvělém týmu a ve skvělé pozici. Silnější motorka je pro něj určitě lepší. Věřím, že dokáže vyhrát. Když ne letos, tak příští rok ano.
Dalším Čechem v předním šampionátu je letos Oliver König v MS superbiků. Ten už byl sice bodům několikrát blízko, stále ale na ně čeká. Co tedy na jeho výkony říkáš?
Oliver to nemá vůbec lehké, ale jeho výkony jsou velmi dobré. Jede poprvé na litru, moc nepadá, závody dojíždí, dokáže se učit novým věcem. Potřebuje trochu času, v MS superbiků nejede pomalu opravdu nikdo.
Kdybys byl šéfem stáje Orelac, dal bys Oliverovi šanci i příští rok nebo už ne?
(Směje se). To bohužel záleží asi na tisíci dalších věcí. Ale ano, dal bych mu ji. Jeden rok je tak na rozkoukání a pochopení těch základních věcí.
MS superbiků letos závodilo rovněž v Mostě, kde na divokou kartu nastoupil i Michal Prášek. Jako o jednom z kandidátů na divokou kartu se zpočátku mluvilo i o tobě. Ty jsi sice ve stejném termínu závodil v italských superbicích, čímž se vše rozhodlo, byl ale start v Mostě alespoň ve fázi úvah?
Ve fázi úvah byl asi třicet sekund, pak jsem se podíval na kalendář a víc nad tím nepřemýšlel.
Kdyby příští rok žádná termínová kolize nebyla, dovedeš si představit, že bys v Mostě na divokou kartu startoval?
Ano, dokážu si to představit. Musel bych ale mít potřebnou rychlost a odhodlání. Uvidíme, jak se to vše sejde. Bylo by to skvělé.
Asi je to předčasné, ale jaké jsou tvé předběžné plány na příští rok? Jak je podle tebe velká šance, že budeš pokračovat v italských superbicích s Barni Spark?
Dostal jsem tuto příležitost na jednu sezonu. Jako způsob se něco naučit a sžít se s Ducati v jednom z nejlepších týmů na světě. Kdybych v Itálii předvedl něco opravdu dobrého, asi by ta možnost pokračovat byla. Teď to ale vypadá na balkánský šampionát, který by si šéf týmu přál vyhrát.
Foto: Michal Filla via Facebook
Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.