„IndyCar může být dobrou volbou.“ Micka Schumachera láká, co jeho otce děsilo

Mick Schumacher má za sebou první test monopostu IndyCar. Německý jezdec si svezení na okruhu v Indianapolisu užil a připustil, že americká série se může v příštím roce stát jeho novým působištěm. Zamířil by tak do šampionátu, který jeho otce naopak nelákal vůbec.

„Bylo fajn poznat auto i tým. Myslím si, že jsme splnili testovací plán a všechno, co jsme chtěli. Jsem proto velmi spokojen. Nadšení jsme i ze zajetých časů. To sice nebyl ten hlavní cíl, ale přesto to šlo velice dobře,“ pochvaloval si 26letý Němec svou první zaoceánskou zkušenost. Tu absolvoval v pondělí na okruhu v Indianapolisu s týmem Rahal Letterman Lanigan Racing.

Stáj, o jejíž vlastnictví se dělí Bobby Rahal, David Letterman a Mike Lanigan, se snažila Schumacherovi během jeho prvního testu poskytnout maximální podporu. Bývalému závodníkovi F1 proto byli po ruce technický ředitel Todd Maloy, závodní inženýr Yves Touron nebo vedoucí vývoje David Cripps. Podívat se přijeli i Mickovi přátelé a jeho matka Corinna.

„Byli skvělí,“ pochvaloval si Schumacher atmosféru v týmu. „Cítíte se tu opravdu jako v rodině. Můžete cítit, jak si každý užívá to, co dělá a všichni jsou tu právě proto, že mají vášeň pro motorsport. Je to něco, co jsem cítil hned, když jsem přišel k nim do dílny. Každý byl zapálený do závodění a toužili po tom, aby si někdo vyzkoušel jejich auto dal jim zpětnou vazbu, aby se mohli zlepšit a posunout dopředu,“ popisuje.

Schumacher přiletěl do USA už v pátek. Svůj tým navštívil ještě předtím, než usedl do kokpitu. Stáj mu uzpůsobila sedačku a rovněž navštívil simulátor Hondy v Brownsburgu. Našel si ale čas také na volno a mimo jiné si zahrál golf.

Během pondělí se Mick nepohyboval po trati sám. Kromě něj v Indianapolisu testovali také piloti stáje Ed Carpenter Racing Alexander Rossi a Christian Rasmussen a dále letošní jezdci juniorské Indy NXT Caio Collet, Dennis Hauger, Lochie Hughes a James Roe. Schumacher zajel v této společnosti třetí nejrychlejší čas dne – 1:10,980. Před ním se umístili pouze budoucí nováček Hauger (1:10,768) a Rossi (1:10,858).

Už před začátkem testu nebylo žádným tajemstvím, že pro Micka Schumachera jde v Indianapolisu o mnohem více než jen o pouhé svezení. Současný pilot stáje Alpine ve vytrvalostním mistrovství světa WEC se totiž nijak netají tím, že ho stále lákají závody monopostů a rád by se do nich jednoho dne vrátil. Během testu otevřeně řekl, že přestup do IndyCar je jednou z možností.

„IndyCar je nejblíže k tomu, v čem bych chtěl opravdu závodit. Zpátky do F2 nemůžu, protože tam už jsem šampionát vyhrál. IndyCar by mohlo být dobrou volbou. Samozřejmě, mým cílem byl v posledních několika letech návrat do F1, tam se ale letos dveře příliš neotevřely, stejně tak v předchozích letech. Ještě bych ale chtěl závodit v monopostech. Proto si myslím, že IndyCar je dobrá možnost,“ nechal se slyšet Němec.

Schumacher nevylučuje, že by se „za oceán“ mohl vydat už příští rok. „Pokud jde o to, co budu dělat v roce 2026, tak je to otevřené. Samozřejmě jsou tu různé možnosti a myslím si, že IndyCar je jedna z nich. Chtěl jsem zjistit, o co jde, abych se mohl rozhodnout. Musím si rozmyslet, co chci dělat a jestli bych si něco takového dokázal představit dlouhodobě,“ říká.

Právě F1 byla poslední příležitostí, kdy si Mick Schumacher mohl zazávodit s monoposty. V sezonách 2021 a 2022 působil u týmu Haas. V jeho nováčkovské sezoně byla americká stáj nejpomalejší v poli a ačkoli měl Schumacher navrch před svým tehdejším kolegou Nikitou Mazepinem, žádné body nezískal. To se mu v roce 2022, když dojel osmý na Silverstone a šestý na Red Bull Ringu. V celkovém pořadí skončil na 16. pozici. Často ale boural a navíc ho většinou zastiňoval zkušenější kolega Kevin Magnussen. Pro další sezonu ho Haas nahradil.

V sezonách 2023 a 2024 udržoval Schumacher kontakt s F1 v roli rezervního jezdce Mercedesu. V této úloze byl k dispozici také McLarenu. Pro sezonu 2025 ho jako jednoho z kandidátů zvažoval Alpine a dokonce mu umožnil otestovat starší monopost. Nakonec se ale francouzská značka rozhodla pro Jacka Doohana. Letos byl Schumacher spojován i s Cadillacem, ten se ale nakonec rozhodl pro Valtteriho Bottase se Sergiem Pérezem. Návrat bývalého šampiona evropské F3 (2018) a F2 (2020) mezi elitu je tak v tuto chvíli v nedohlednu.

IndyCar Schumachera láká také díky skutečnosti, že v americkém seriálu hrají větší roli schopnosti jezdce než technika. Dalším faktorem je možnost závodit mnohem častěji než doposud. Příští sezona IndyCar bude čítat 17 závodů, kdežto WEC jich plánuje jenom osm.

Schumacher zavrhuje, že by působil v obou šampionátech současně. „Pokud do nějaké série vstoupím, tak se jí chci věnovat na sto procent. Dvojitý program u mě není na pořadu dne. Mám pocit, že by mi to vzalo hodně energie a také by mě to dost rozptylovalo. Takže buď jedno nebo druhé,“ dává jasně najevo.

Do kalendáře IndyCar nepatří jenom závody na přírodních nebo městských okruzích, ale také na oválech. Tento typ závodišť si zatím Schumacher nevyzkoušel. Rozhodně se toho ale nebojí.

„Bezpečnost je samozřejmě ta nejvyšší priorita pro každého. IndyCar udělalo hodně kroků k tomu, aby se stalo bezpečnější. Jsem jistý, že se budou zlepšovat i nadále. Ještě jsem na oválu nejel, takže nemohu říct víc, ale neslyšel jsem nic, co by mě děsilo,“ dodává Schumacher.

Michaela IndyCar děsilo

Seriál IndyCar patří napříč motorsportem k prestižním a vysoce ceněným šampionátům. Je tomu tak mimo jiné kvůli závodu 500 mil Indianapolis, který je společně s Velkou cenou Monaka a 24 hodin Le Mans řazen mezi tři nejprestižnější závody na světě. Současný zájem Micka Schumachera o IndyCar je ovšem v zajímavém kontrastu s postojem jeho otce Michaela. Sedminásobný mistr světa F1 se v 90. letech minulého století nevyjádřil na adresu americké série zrovna lichotivě.

„Ve srovnání s F1 je to krok dozadu a také je to příliš nebezpečné,“ byl upřímný. „Jedete vysokou rychlostí, jste blízko zdem a když máte nehodu, tak neexistuje možnost, jak by mohlo šasi přežít. Můžete si vážně zranit nohy a možná i něco dalšího. Nevidím žádný důvod k tomu, proč bych tam měl závodit. Nemusím tam nikomu nic dokazovat a nevidím v tom žádnou výzvu,“ uvedl.

Vysoké mínění tehdy Michael Schumacher neměl ani o jezdcích, kteří v šampionátu působili. „Do Indy přestupují obvykle lidé, kteří si neudrželi místo ve F1. A ti, kteří jdou z Indy do F1, tam obvykle prorazí jen těžko,“ řekl.

V Indy 500 sice Michael Schumacher nikdy nestartoval, přesto ale v Indianapolisu uspěl. V období 2000-2007 se zde totiž na okruhu konala Velká cena USA. Tehdejší pilot Ferrari ji dokázal pětkrát vyhrát.

Je ale třeba dodat, že Mick Schumacher je v tuto chvíli v jiné pozici, než byl tehdy jeho otec. Po těžké nehodě na lyžích v roce 2013 utrpěl Michael Schumacher vážná zranění. Jeho rodina se s ním od té doby na veřejnosti neobjevuje a o tom, jaký je jeho skutečný zdravotní stav, se dá pouze spekulovat. Pro Mickův případný přestup do IndyCar by ale dost možná měl pochopení.

„Jedna z věcí, kterou můj otec říkával, bylo „Schumacherové jsou obvykle rychlejší, když vidí na svá kola.“ Mám tento citát rád,“ uzavírá Mick.

Foto: Rahal Letterman Lanigan Racing

Autor

Dušan Bouzek

Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.