První závodní vystoupení letos představeného vozu Škoda Fabia RS Rally 2 je tady. Norský jezdec Andreas Mikkelsen s ním o víkendu nastoupí do německé soutěže Lausitz Rallye. Ta je považována za jednu z nejnáročnějších šotolinových soutěží ve střední Evropě.
Na Lausitz Rallye, která bude součástí European Rally Trophy, se Mikkelsen představí vůbec poprvé ve své kariéře. Nor očekává, že tato soutěž bude pro nový vůz velmi dobrou prověrkou.
„Tato rallye je pro mě úplně nová. Co jsem viděl z videí, rychlostní zkoušky jsou opravdu rychlé. V některých částech jsou kvůli hlubokým kolejím zejména druhé průjezdy dost drsné. Tato rallye bude při závodní premiéře vozu Škoda Fabia RS Rally2 opravdovou výzvou,“ myslí si jezdec stáje Toksport WRT.
Pro Mikkelsena sice půjde s novou Fabií o první soutěžní start, rozhodně ale ne o první svezení. Byl totiž jedním z jezdců, kteří se podíleli na testování vozu. V červenci pak Mikkelsen za volant tohoto auta usedl při Rallye Bohemia. Do ní ale nastoupil pouze jako předjezdec a v porovnání s Lausitz Rallye navíc jel i na jiném povrchu. Šlo totiž o asfaltový podnik.
Nová Škoda Fabia RS Rally2 byla představena letos v červnu. Základem jejího podvozku a karoserie je sériová Škoda Fabia z roku 2021. Motor vychází z benzínových TSI motorů EA888, které mladoboleslavská značka používá v silničních RS modelech. Jedná se o přeplňovaný zážehový čtyřválec o objemu 1,6 litru. Přibližně dosahuje výkonu 214 kilowatt, respektive 289 koní. Vůz má pětistupňovou sekvenční převodovku a pohon všech kol. Maximální točivý moment činí 430 Nm.
„Obzvláště v motoristickém sportu znamená stát na místě vždy cestu zpět. Proto jsme při vývoji nového modelu Fabia RS Rally2 využili zkušenosti, kterých jsme dosáhli s předchozím modelem a dále jsme optimalizovali cíleně každý detail, abychom ještě více vylepšili nejúspěšnější závodní vůz posledních let. Jsem hrdý na celý tým, který šel za tímto cílem s velkým nasazením. Fabia čtvrté generace poskytla skvělý základ pro model Fabia RS Rally2,“ uvedl k novému vozu při jeho představení šéf Škody Motorsport Michal Hrabánek.
Není vyloučeno, že vystoupení na Lausitz Rallye bude pro Andrease Mikkelsena jedním z posledních s vozem Škoda. Objevují se totiž spekulace, podle kterých by se Nor mohl vrátit do elitní kategorie WRC. Bývá spojován s Hyundai, který se na konci letošní sezony rozloučí s Ottem Tänakem a Oliverem Solbergem.
U jihokorejské značky Mikkelsen působil již v letech 2017-2019 a vybojoval pro ni mimo jiné čtyři pódiová umístění. Své nejlepší období mezi elitou ale zažil s Volkswagenem. S ním v letech 2014, 2015 a 2016 dosáhl pokaždé na celkové třetí místo v šampionátu. Rallye Katalánska 2015, Polskou rallye 2016 a Australskou rallye 2016 se mu dokonce podařilo vyhrát.
Za volantem vozů Škoda zažil nejlepší sezonu loni. S vozem Škoda Fabia R5 Evo si totiž dojel pro titul jak v kategorii WRC 2, tak v mistrovství Evropy. V minulosti se mu ale dařilo také se Škodou Fabia S2000, se kterou se v letech 2011 a 2012 stal šampionem IRC.
I letos Mikkelsen vede hodnocení WRC 2. Podle pravidel ale může jezdec během sezony nastoupit jen do sedmi soutěží, přičemž do konečného pořadí se mu započítává šest nejlepších výsledků. A norský závodník už svých sedm podniků odjel. To ale není případ Emila Lindholma s Kajetanem Kajetanowiczem, kteří za Mikkelsenem zaostávají o pouhých pět bodů a při posledním podniku sezony v Japonsku nebudou chybět.
Na Lausitz Rallye čeká Mikkelsena celkem deset rychlostních zkoušek. Ty budou poskládány z celkem pěti úseků, z nichž se každý pojede dvakrát. Celkem budou muset posádky zdolat 145,56 kilometrů. Největší výzvu bude představovat úsek Reichwalde, který měří bezmála 24 kilometrů. Kompletní program soutěže bude odjet během soboty.
Andreas Mikkelsen a jeho spolujezdec Torstein Eriksen nebudou jedinou dvojicí, která nastoupí s vozem značky Škoda. Se Škodou Fabia Rally2 Evo pojedou Filip Mareš, Matthias Kahle, Anders Grøndal, Raul Jeets, Daniel Chwist, Peter Scharmach a Arvid Johansson. Za volant „erpětek“ usednou Adam Březík a Miroslav Plíhal.
Uvidíme ale více českých jezdců. Nastoupí totiž také Erik Cais s Fordem Fiesta Rally2, Martin Vlček s Hyundai i20 R5, Filip Kohn s Fordem Fiesta Rally3, David Štefan s Peugeotem 208 Rally4, Dominik Brož s Peugeotem 208 R2, Jan Talaš s Peugeotem 208 R2, Jan Sýkora s Mitsubishi Lancer Evo IX a Jiří Pertlíček s Fordem Fiesta Proto.
Foto: Škoda Motorsport
Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.