Jen čtvrtina lidí u nás považuje představy EU v oblasti elektromobility za reálné.
Češi zůstávají vůči elektromobilům skeptičtí. Podle nového průzkumu Mobility Barometr2025, který zveřejnila společnost Europ Assistance, věří pouze 26 % lidí v Česku, že se od roku 2035 budou skutečně prodávat jen elektromobily, jak plánuje Evropská unie. To je suverénně nejnižší číslo v Evropě – například v Portugalsku a Španělsku s těmito plány počítá více než polovina populace.
„K ekologickým aspektům dopravy přistupujeme skepticky a podle průzkumu projevujeme rovněž nejmenší ochotu dopravní návyky z ekologických důvodů měnit,“ upozornil David Köhler, manažer Europ Assistance pro klíčové zákazníky.
Podle výsledků Češi vlastní nejvíce aut se spalovacím motorem – až 95 % vozového parku. Průměr v Evropě přitom činí 86 %. Elektromobily nebo hybridy se u nás téměř nevyskytují. „Podíl elektromobilů v našich domácnostech je mezi zkoumanými státy nejnižší,“ dodal Köhler. Češi je odmítají hlavně kvůli vysoké pořizovací ceně, nedostatku dobíjecích míst, obavám z provozních nákladů a komplikacím při dlouhých cestách.
Z průzkumu rovněž vyplynulo, že ekologie obecně není pro Čechy prioritou. S tvrzením, že by měla být hlavním tématem vládní politiky, souhlasí jen 52 % dotázaných. Pro srovnání – v Portugalsku se za ekologii postavilo 89 %, ve Španělsku 83 % a v Itálii 75 % respondentů. Zajímavé je, že i když Češi tolik nevěří v ekologické přínosy elektromobility, v každodenním životě častěji než jiné národy využívají veřejnou dopravu, chodí pěšky a více domácností vlastní jízdní kola.
Dalším specifikem českého trhu je obliba ojetých vozů. Až 64 % lidí uvedlo, že jejich aktuálně používané auto bylo zakoupeno jako ojetina – oproti evropskému průměru 46 %. V některých zemích, jako je Španělsko nebo Itálie, naopak dominuje nákup nových vozů.
„S podílem ojetin souvisí i další ukazatele, ve kterých se v rámci Evropy vymykáme. Auta kupujeme nejčastěji od soukromníků nebo online, zatímco jinde převládají autorizovaní prodejci,“ uzavřel Köhler. „Kvůli tomu také častěji končíme v servisu – minimálně dvakrát ročně ho navštěvuje 47 % českých řidičů. V Evropě je to v průměru 39 %, ve Francii dokonce jen 27 %.“
Průzkumu se na přelomu roku zúčastnilo 9 000 lidí z devíti evropských zemí – vedle Česka i z Belgie, Francie, Itálie, Německa, Portugalska, Rakouska, Španělska a Švýcarska. Zpracovala ho agentura Ipsos pro Europ Assistance ze skupiny Generali.
Foto: Škoda Auto a Newspress
Sportovní redaktor online deníku Aktuálně.cz a externí spolupracovník redakcí motormix.cz a ceskeokruhy.cz je jedním z nejlepších českých motoristických novinářů. Motorsportu propadl už v dětství a věnuje se mu velkou část své novinářské kariéry.