Žádný jiný závod formule 1 nepoutá tolik pozornosti lidí i mimo okruh fanoušků formule 1 jako Grand Prix Monaka. Proč jsou závody v ulicích Monte Carla tak výjimečné?
V ulicích Monte Carla se závodí už od roku 1929. V kalendáři formule 1 se Velká cena Monaka objevila poprvé už v premiérové sezoně 1950 jako vůbec druhý podnik historie tohoto šampionátu. Od té doby zde monoposty F1 chyběly jen v letech 1951, 1953, 1954 a naposledy předloni kvůli covidovým omezením. Nejčastějším vítězem závodu je s šesti triumfy Ayrton Senna, mezi konstruktéry je to McLaren (15 vítěztsví).
Pohled na závody v Monaku bere dech lidem v Praze, Adis Abebě, Limě i Dillí. Prostě je to úchvatný kousek přímořského světa, jemuž dominují na jedné straně majestátní skály a na straně druhé kotviště luxusních superjachet.
Být viděn během Grand Prix Monaka patří mezi hvězdami stránek bulvárních magazínů k dobrému vychování. Řadu z nich ani nezajímá dění na trati, to je podobně jako s celebritami v Miami, ale užívají sí luxusního zázemí. Týmy se totiž o své výjimečné hosty výjimečně starají. Přinese jim to pak marketingový zisk v podobě fotek s jejich monoposty či aspoň logy sponzorů.
Sainte Devote, Casino, vlásenka Grand Hotel, tunel, Tabac, bazén či La Rascasse. To jen pár jmenovek z plánku monacké trati, která jsou už prostě legendou motoristického sportu,
Zapomeňte na klasické boxy velikosti malého hangáru. Depo se v Monaku staví každý rok na "zelené louce" a je velmi stísněné.
"Vždycky, když dorazíte do Monte Carla, tak záříte nadšením. Ale taky vás provázejí obavy, protože víte, že vás sebemenší chybička může poslat do svodidel," lépe než mistr světa z roku 2009 Jenson Button asi nástrahy okruhu v přímořském knížectví popsat nejde. Sám Brit na něm vyhrál právě ve své mistrovské sezoně.
Zrádnost trati a špatné možnosti předjíždění v historii nejednou vedly k tomu, že cílem projel jako první někdo, od koho se to nečekalo. Asi největší senzací byl roku 1996 triumf Oliviera Panise v Ligieru. Pro Francouze to byla jediná vyhraná Velká cena a pro druhdy špičkový francouzský tým poslední z devíti vítězství.
After starting 14th, Olivier Panis came through to take his first & only GP win & Ligier's last. It was also Mugen’s first GP win.
— F1 in the 1990s ???????????????????? (@1990sF1) May 19, 2022
Monaco GP, Monte Carlo, 19th May 1996. #F1pic.twitter.com/hZn4nQm6k1
Gloriola závodů svádí i k patřičně bláznivým oslavám. Tou nejslavnější je koupel věčného smíška Daniela Ricciarda v bazénu Red Bullu po vítězství v sezoně 2019.
Foto: Pirelli F1, Red Bull Content Pool, Daimler Media
Sportovní redaktor online deníku Aktuálně.cz a externí spolupracovník redakcí motormix.cz a ceskeokruhy.cz je jedním z nejlepších českých motoristických novinářů. Motorsportu propadl už v dětství a věnuje se mu velkou část své novinářské kariéry.