Osm důvodů, proč je Monako stále nejzářivějším drahokamem na diadému formule 1

Žádný jiný závod formule 1 nepoutá tolik pozornosti lidí i mimo okruh fanoušků formule 1 jako Grand Prix Monaka. Proč jsou závody v ulicích Monte Carla tak výjimečné?

Tradice

V ulicích Monte Carla se závodí už od roku 1929. V kalendáři formule 1 se Velká cena Monaka objevila poprvé už v premiérové sezoně 1950 jako vůbec druhý podnik historie tohoto šampionátu. Od té doby zde monoposty F1 chyběly jen v letech 1951, 1953, 1954 a naposledy předloni kvůli covidovým omezením. Nejčastějším vítězem závodu je s šesti triumfy Ayrton Senna, mezi konstruktéry je to McLaren (15 vítěztsví).

Scenérie

Pohled na závody v Monaku bere dech lidem v Praze, Adis Abebě, Limě i Dillí. Prostě je to úchvatný kousek přímořského světa, jemuž dominují na jedné straně majestátní skály a na straně druhé kotviště luxusních superjachet.

Celebrity

Být viděn během Grand Prix Monaka patří mezi hvězdami stránek bulvárních magazínů k dobrému vychování. Řadu z nich ani nezajímá dění na trati, to je podobně jako s celebritami v Miami, ale užívají sí luxusního zázemí. Týmy se totiž o své výjimečné hosty výjimečně starají. Přinese jim to pak marketingový zisk v podobě fotek s jejich monoposty či aspoň logy sponzorů.

Slavná místa

Sainte Devote, Casino, vlásenka Grand Hotel, tunel, Tabac, bazén či La Rascasse. To jen pár jmenovek z plánku monacké trati, která jsou už prostě legendou motoristického sportu,

Boxy

Zapomeňte na klasické boxy velikosti malého hangáru. Depo se v Monaku staví každý rok na "zelené louce" a je velmi stísněné.

Náročná trať

"Vždycky, když dorazíte do Monte Carla, tak záříte nadšením. Ale taky vás provázejí obavy, protože víte, že vás sebemenší chybička může poslat do svodidel," lépe než mistr světa z roku 2009 Jenson Button asi nástrahy okruhu v přímořském knížectví popsat nejde. Sám Brit na něm vyhrál právě ve své mistrovské sezoně.

Nečekaní vítězové

Zrádnost trati a špatné možnosti předjíždění v historii nejednou vedly k tomu, že cílem projel jako první někdo, od koho se to nečekalo. Asi největší senzací byl roku 1996 triumf Oliviera Panise v Ligieru. Pro Francouze to byla jediná vyhraná Velká cena a pro druhdy špičkový francouzský tým poslední z devíti vítězství.

Legendární oslavy

Gloriola závodů svádí i k patřičně bláznivým oslavám. Tou nejslavnější je koupel věčného smíška Daniela Ricciarda v bazénu Red Bullu po vítězství v sezoně 2019.

Foto: Pirelli F1, Red Bull Content Pool, Daimler Media

Autor

Radek Vičík

Sportovní redaktor online deníku Aktuálně.cz a externí spolupracovník redakcí motormix.cz a ceskeokruhy.cz je jedním z nejlepších českých motoristických novinářů. Motorsportu propadl už v dětství a věnuje se mu velkou část své novinářské kariéry.