Jak by dopadlo letošní MotoGP, kdyby nebyly zavedeny sprintové závody? V zásadě stejně. Pro titul by si dojel Francesco Bagnaia před Jorgem Martínem a Marcem Bezzecchim. Jezdec tovární Ducati by si zajistil mistrovskou korunu už závod před koncem, to ale neznamená, že by šlo o dominantní triumf.
Ani absence sprintů by na Bagnaiově druhém titulu v řadě za sebou nic nezměnila. Vstup do sezony by ale pro něj byl hodně komplikovaný. Však posuďte sami.
Z prvních pěti závodů sice Ital vytěžil dvě výhry, při těch zbylých ale upadl a tím pádem nebodoval. Zatímco v reálu dokázal při těchto víkendech svou situaci zmírnit dobrými výsledky ve sprintu a v průběžném pořadí mu i po skončení Velké ceny Francie patřilo celkové vedení s náskokem jednoho bodu, bez sprintů by byl až třetí se ztrátou 26 bodů na vedoucího Marca Bezzecchiho a s osmibodovým mankem na Johanna Zarca. Po třetím závodě v USA by Bagnaiovi patřilo dokonce až osmé místo.
V dalších velkých cenách už se jezdci tovární stáje Ducati nehody vyhýbaly a navíc pravidelně porážel Bezzecchiho. Situace by se tak i bez sprintů začala otáčet v jeho prospěch a vedení by převzal při Velké ceně Nizozemska. Ve druhé polovině sezony by ale ještě nastalo drama. Bagnaiovu cestu za titulem by navíc neohrozil pouze Jorge Martín, ale také Marco Bezzecchi.
Dvojice by se na Bagnaiu dotáhla díky jeho haváriím v Barceloně a Indii. To by po závodě na okruhu Buddh zapříčinilo velmi vyrovnanou situaci. Zatímco v čele šampionátu by se nacházel Bezzecchi, Bagnaia by byl o pouhý bod pozadu. A aby toho nebylo málo, jen dva body by na první místo ztrácel Martín. Španěl by se vzápětí ujal vedení díky vítězství ve Velké ceně Japonska. Do posledních šesti závodů by jezdec Pramacu šel se čtyřmi body k dobru před Bagnaiou a s deseti před Bezzecchim.
Od Velké ceny Austrálie už by ale opět převzal první příčku Bagnaia a poté již jen kontroloval situaci. Boj o titul by navíc netrval až do posledního podniku ve Valencii. Rozhodlo by se již v Kataru. V konečném pořadí by Bagnaia porazil Martína o 67 bodů a Bezzecchiho o 85.
⭐️⭐️⭐️ #Go1Free pic.twitter.com/sVDGBFL6qS
— Pecco Bagnaia (@PeccoBagnaia) November 27, 2023
Pokud někdo může být za zavedení sprintových závodů vděčný, je to Marc Márquez. Šestinásobný šampion by totiž bez nich skončil až na 17. pozici konečného pořadí, tedy o tři místa níže, než tomu bylo ve skutečnosti.
Márquez by navíc musel bez sprintů čekat na první body až do konce srpna. Během něj by ukončil smolnou sérii 12. místem na Red Bull Ringu. Předchozí velké ceny by pro něj skončily s nulou. Při prvním závodě v Portimau zavinil kolizi s Miguelem Oliveirou. Při ní si zlomil první záprstní kost na pravém palci a musel vynechat nadcházející tři víkendy. Jeho vystoupení v Le Mans a Mugellu skončila pádem. Na německém Sachsenringu opět nenastoupil, tentokrát kvůli zlomenině levého palce a žebra po pádu ve warm-upu. Závodní víkend v Assenu také ukončil předčasně, neboť ho sužovala bolest.
Fin de semana estable en un circuito que siempre nos ha costado.
— Marc Márquez (@marcmarquez93) November 19, 2023
Toca descansar y preparar el ultimo GP del año! ????
Stable weekend on a circuit that always is difficult for us. Now it's time to rest and be ready for the last GP of the year!#MM93 #QatarGP #MotoGP pic.twitter.com/lpff3XWbCi
Nejvíce na zavedení sprintů prodělal jiný bývalý šampion – Fabio Quartararo. Pokud by totiž zůstal v platnosti stejný formát jako loni, obsadil by jezdec Yamahy konečnou sedmou pozici, nikoli až desátou.
Za zmínku stojí mimo jiné i situace v týmu Gresini. V reálném pořadí sice skončil Álex Márquez devátý, Fabio di Giannantonio dvanáctý a dvojici dělilo 26 bodů, bez sprintů by to ale bylo jinak. Di Giannantonio by totiž díky vydařenému závěru sezony, kdy zazářil zejména výhrou v Kataru, přeskočil svého parťáka o pět bodů. Dvojice by obsadila desáté, respektive jedenácté místo. Něco takového ale možná není zase tak překvapivé. Álex Márquez totiž letos zažil nejlepší chvíle právě při sprintech, které dokázal vyhrát na Silverstone a poté ještě v Sepangu.
Nebýt sprintových závodů, mohlo konečné pořadí letošního ročníku MotoGP vypadat ještě o něco jinak, než říkají výpočty. Hned pět jezdců se totiž během sprintů zranilo, což poté vyústilo v jejich absenci i při dalších víkendech. Bez změny formátu by ale k něčemu takovému pochopitelně vůbec nedošlo.
Enea Bastianini hned při úvodním podniku kolidoval s Lucou Marinim a zlomil lopatku. Toto zranění ho stálo účast v prvních pěti závodech sezony. Joan Mir při pádu v Argentině utrpěl lebeční a krční trauma, kvůli čemuž v neděli nenastoupil. Álex Rins musel kvůli zlomenině pravé nohy v Mugellu vynechat téměř celý zbytek sezony. Luca Marini odnesl pád v Indii zlomenou klíční kostí a absencí ve dvou závodech. Miguel Oliveira chyběl v závěrečných dvou velkých cenách kvůli zlomenině pravé lopatky, kterou si přivodil v Kataru.
Fracture???? for Enea Bastianini ???????? after his crash with Lucas Marini ????????
— MOTOGP FORCE (@MotogpForce) March 29, 2023
Could he be back in Austin ?...#MotoGP #PortugueseGP ???????? #EB23 #Ducati #ForzaDucati pic.twitter.com/Vluq8qKTb8
Jezdec | Tým | Motorka | Počet bodů | Změna oproti skutečnému pořadí | |
1. | Francesco Bagnaia | Ducati Lenovo Team | Ducati | 327 | 0 |
2. | Jorge Martín | Prima Pramac Racing | Ducati | 260 | 0 |
3. | Marco Bezzecchi | Mooney VR46 Racing Team | Ducati | 242 | 0 |
4. | Johann Zarco | Prima Pramac Racing | Ducati | 188 | +1 |
5. | Brad Binder | Red Bull KTM Factory Racing | KTM | 184 | -1 |
6. | Aleix Espargaró | Aprilia Racing | Aprilia | 158 | 0 |
7. | Fabio Quartararo | Monster Energy Yamaha MotoGP | Yamaha | 153 | +3 |
8. | Maverick Viňales | Aprilia Racing | Aprilia | 150 | -1 |
9. | Luca Marini | Mooney VR46 Racing Team | Ducati | 147 | -1 |
10. | Fabio di Giannantonio | Gresini Racing MotoGP | Ducati | 132 | +2 |
11. | Álex Márquez | Gresini Racing MotoGP | Ducati | 127 | -2 |
12. | Jack Miller | Red Bull KTM Factory Racing | KTM | 116 | -1 |
13. | Franco Morbidelli | Monster Energy Yamaha MotoGP | Yamaha | 95 | 0 |
14. | Enea Bastianini | Ducati Lenovo Team | Ducati | 71 | +1 |
15. | Augusto Fernández | GasGas Factory Racing Tech3 | KTM | 68 | +2 |
16. | Miguel Oliveira | CryptoData RNF MotoGP Team | Aprilia | 62 | 0 |
17. | Marc Márquez | Repsol Honda Team | Honda | 58 | -3 |
18. | Takaaki Nakagami | LCR Honda Idemitsu | Honda | 56 | 0 |
19. | Raúl Fernández | CryptoData RNF MotoGP Team | Aprilia | 50 | +1 |
20. | Álex Rins | LCR Honda Castrol | Honda | 45 | -1 |
21. | Joan Mir | Repsol Honda Team | Honda | 26 | +1 |
22. | Dani Pedrosa | Red Bull KTM Factory Racing | KTM | 22 | -1 |
23. | Lorenzo Savadori | CryptoData RNF MotoGP Team, Aprilia Racing | Aprilia | 12 | +1 |
24. | Pol Espargaró | GasGas Factory Racing Tech3 | KTM | 11 | -1 |
25. | Jonas Folger | GasGas Factory Racing Tech3 | KTM | 9 | 0 |
26. | Stefan Bradl | Repsol Honda Team, HRC Team, LCR Honda Castrol | Honda | 8 | 0 |
27. | Michele Pirro | Ducati Lenovo Team, Aruba.it Racing | Ducati | 5 | 0 |
28. | Danilo Petrucci | Ducati Lenovo Team | Ducati | 5 | 0 |
29. | Cal Crutchlow | Yamalube RS4GP Racing Team | Yamaha | 3 | 0 |
30. | Iker Lecuona | Repsol Honda Team, LCR Honda Castrol | Honda | 0 | 0 |
31. | Álvaro Bautista | Aruba.it Racing | Ducati | 0 | 0 |
32. | Takumi Takahaši | LCR Honda Castrol | Honda | 0 | 0 |
Foto: MotoGP
Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.