Bagnaia šampionem už v Kataru i silný konkurent Bezzecchi. Takové by bylo letošní MotoGP bez sprintů

Jak by dopadlo letošní MotoGP, kdyby nebyly zavedeny sprintové závody? V zásadě stejně. Pro titul by si dojel Francesco Bagnaia před Jorgem Martínem a Marcem Bezzecchim. Jezdec tovární Ducati by si zajistil mistrovskou korunu už závod před koncem, to ale neznamená, že by šlo o dominantní triumf.

Ani absence sprintů by na Bagnaiově druhém titulu v řadě za sebou nic nezměnila. Vstup do sezony by ale pro něj byl hodně komplikovaný. Však posuďte sami.

 Z prvních pěti závodů sice Ital vytěžil dvě výhry, při těch zbylých ale upadl a tím pádem nebodoval. Zatímco v reálu dokázal při těchto víkendech svou situaci zmírnit dobrými výsledky ve sprintu a v průběžném pořadí mu i po skončení Velké ceny Francie patřilo celkové vedení s náskokem jednoho bodu, bez sprintů by byl až třetí se ztrátou 26 bodů na vedoucího Marca Bezzecchiho a s osmibodovým mankem na Johanna Zarca. Po třetím závodě v USA by Bagnaiovi patřilo dokonce až osmé místo.

V dalších velkých cenách už se jezdci tovární stáje Ducati nehody vyhýbaly a navíc pravidelně porážel Bezzecchiho. Situace by se tak i bez sprintů začala otáčet v jeho prospěch a vedení by převzal při Velké ceně Nizozemska. Ve druhé polovině sezony by ale ještě nastalo drama. Bagnaiovu cestu za titulem by navíc neohrozil pouze Jorge Martín, ale také Marco Bezzecchi.

Dvojice by se na Bagnaiu dotáhla díky jeho haváriím v Barceloně a Indii. To by po závodě na okruhu Buddh zapříčinilo velmi vyrovnanou situaci. Zatímco v čele šampionátu by se nacházel Bezzecchi, Bagnaia by byl o pouhý bod pozadu. A aby toho nebylo málo, jen dva body by na první místo ztrácel Martín. Španěl by se vzápětí ujal vedení díky vítězství ve Velké ceně Japonska. Do posledních šesti závodů by jezdec Pramacu šel se čtyřmi body k dobru před Bagnaiou a s deseti před Bezzecchim.

Od Velké ceny Austrálie už by ale opět převzal první příčku Bagnaia a poté již jen kontroloval situaci. Boj o titul by navíc netrval až do posledního podniku ve Valencii. Rozhodlo by se již v Kataru. V konečném pořadí by Bagnaia porazil Martína o 67 bodů a Bezzecchiho o 85.

Márquez může děkovat

Pokud někdo může být za zavedení sprintových závodů vděčný, je to Marc Márquez. Šestinásobný šampion by totiž bez nich skončil až na 17. pozici konečného pořadí, tedy o tři místa níže, než tomu bylo ve skutečnosti.

Márquez by navíc musel bez sprintů čekat na první body až do konce srpna. Během něj by ukončil smolnou sérii 12. místem na Red Bull Ringu. Předchozí velké ceny by pro něj skončily s nulou. Při prvním závodě v Portimau zavinil kolizi s Miguelem Oliveirou. Při ní si zlomil první záprstní kost na pravém palci a musel vynechat nadcházející tři víkendy. Jeho vystoupení v Le Mans a Mugellu skončila pádem. Na německém Sachsenringu opět nenastoupil, tentokrát kvůli zlomenině levého palce a žebra po pádu ve warm-upu. Závodní víkend v Assenu také ukončil předčasně, neboť ho sužovala bolest.

Nejvíce na zavedení sprintů prodělal jiný bývalý šampion – Fabio Quartararo. Pokud by totiž zůstal v platnosti stejný formát jako loni, obsadil by jezdec Yamahy konečnou sedmou pozici, nikoli až desátou.

Za zmínku stojí mimo jiné i situace v týmu Gresini. V reálném pořadí sice skončil Álex Márquez devátý, Fabio di Giannantonio dvanáctý a dvojici dělilo 26 bodů, bez sprintů by to ale bylo jinak. Di Giannantonio by totiž díky vydařenému závěru sezony, kdy zazářil zejména výhrou v Kataru, přeskočil svého parťáka o pět bodů. Dvojice by obsadila desáté, respektive jedenácté místo. Něco takového ale možná není zase tak překvapivé. Álex Márquez totiž letos zažil nejlepší chvíle právě při sprintech, které dokázal vyhrát na Silverstone a poté ještě v Sepangu.

Pět zraněných

Nebýt sprintových závodů, mohlo konečné pořadí letošního ročníku MotoGP vypadat ještě o něco jinak, než říkají výpočty. Hned pět jezdců se totiž během sprintů zranilo, což poté vyústilo v jejich absenci i při dalších víkendech. Bez změny formátu by ale k něčemu takovému pochopitelně vůbec nedošlo.

Enea Bastianini hned při úvodním podniku kolidoval s Lucou Marinim a zlomil lopatku. Toto zranění ho stálo účast v prvních pěti závodech sezony. Joan Mir při pádu v Argentině utrpěl lebeční a krční trauma, kvůli čemuž v neděli nenastoupil. Álex Rins musel kvůli zlomenině pravé nohy v Mugellu vynechat téměř celý zbytek sezony. Luca Marini odnesl pád v Indii zlomenou klíční kostí a absencí ve dvou závodech. Miguel Oliveira chyběl v závěrečných dvou velkých cenách kvůli zlomenině pravé lopatky, kterou si přivodil v Kataru.

 

  Jezdec  Tým Motorka Počet bodů Změna oproti skutečnému pořadí
1. Francesco Bagnaia Ducati Lenovo Team Ducati 327 0
2. Jorge Martín Prima Pramac Racing Ducati 260 0
3. Marco Bezzecchi Mooney VR46 Racing Team Ducati 242 0
4. Johann Zarco Prima Pramac Racing Ducati 188 +1
5. Brad Binder Red Bull KTM Factory Racing KTM 184 -1
6. Aleix Espargaró Aprilia Racing Aprilia 158 0
7. Fabio Quartararo Monster Energy Yamaha MotoGP Yamaha 153 +3
8. Maverick Viňales Aprilia Racing Aprilia 150 -1
9. Luca Marini Mooney VR46 Racing Team Ducati 147 -1
10. Fabio di Giannantonio Gresini Racing MotoGP Ducati 132 +2
11. Álex Márquez Gresini Racing MotoGP Ducati 127 -2
12. Jack Miller Red Bull KTM Factory Racing KTM 116 -1
13. Franco Morbidelli Monster Energy Yamaha MotoGP Yamaha 95 0
14. Enea Bastianini Ducati Lenovo Team Ducati 71 +1
15. Augusto Fernández GasGas Factory Racing Tech3  KTM 68 +2
16. Miguel Oliveira CryptoData RNF MotoGP Team Aprilia 62 0
17. Marc Márquez Repsol Honda Team Honda 58 -3
18. Takaaki Nakagami LCR Honda Idemitsu Honda 56 0
19. Raúl Fernández CryptoData RNF MotoGP Team Aprilia 50 +1
20. Álex Rins LCR Honda Castrol Honda 45 -1
21. Joan Mir Repsol Honda Team Honda 26 +1
22. Dani Pedrosa Red Bull KTM Factory Racing  KTM 22 -1
23. Lorenzo Savadori CryptoData RNF MotoGP Team, Aprilia Racing Aprilia 12 +1
24. Pol Espargaró GasGas Factory Racing Tech3 KTM 11 -1
25. Jonas Folger GasGas Factory Racing Tech3 KTM 9 0
26. Stefan Bradl Repsol Honda Team, HRC Team, LCR Honda Castrol Honda 8 0
27. Michele Pirro Ducati Lenovo Team, Aruba.it Racing Ducati 5 0
28. Danilo Petrucci Ducati Lenovo Team Ducati 5 0
29. Cal Crutchlow Yamalube RS4GP Racing Team Yamaha 3 0
30. Iker Lecuona Repsol Honda Team, LCR Honda Castrol Honda 0 0
31. Álvaro Bautista Aruba.it Racing Ducati 0 0
32. Takumi Takahaši LCR Honda Castrol Honda 0 0

Foto: MotoGP

 

Autor

Dušan Bouzek

Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.