Jack Miller po zisku vítězství brečel jako malý kluk, Marc Márquez odjel celý závod bez bolesti paže a Francesco Bagnaia si sypal popel na hlavu. Mimo jiné i to zaznělo v cíli motocyklové Velké ceny Japonska v Motegi.
Do závodu sice Miller startoval až jako šestý, hned se mu ale dařilo posouvat dopředu. Po předjetí Jorgeho Martína ve třetím kole se ujal vedení. Od té doby už závodu kraloval a cílem projel s náskokem zhruba tří a půl sekundy před Bradem Binderem.
"Celý víkend jsem se cítil úžasně, upřímně už od prvního tréninku. Bylo skvělé si tady znovu zazávodit. Japonští fanoušci jsou úžasní. V sobotu tady vydrželi i před déšť. Řekl bych, že jde o jedny z nejlepších fanoušků. Díky patří jim a také celému týmu. Byl to zkrátka úžasný den. Blíží se má domácí velká cena a také má svatba, už zbývá jen pár týdnů. Je to tedy úžasné. Nedokážu dostatečně poděkovat," neskrýval Miller v cíli své nadšení.
Australan rovněž přiznal, že ho výhra "dostala": "Rozhodně to bylo emotivní. Nevím ani proč, tak je to u mě pokaždé. Cestou do boxů jsem brečel jako malé dítě. Bylo to úžasné. Nevěděl jsem, že to v sobě mám. Bylo úžasné vést téměř od startu do cíle," dodal.
Pro Millera šlo o čtvrté vítězství v MotoGP. Svůj premiérový triumf vybojoval již v roce 2016 při deštivém závodě v Assenu, tehdy ještě na motocyklu Honda stáje Marc VDS. Na další dvě výhry si poté musel počkat až do loňského roku, kdy se stal jezdcem továrního týmu Ducati. Během sezony 2021 vystoupal na nejvyšší stupeň v Jerezu a Le Mans.
Triumf z Motegi může klidně být Millerovým posledním v barvách Ducati. Za italskou značku totiž odjede už jen čtyři závody a od sezony 2023 se přestěhuje ke KTM. Tam nahradí Miguela Oliveiru a stane se novým týmovým kolegou Brada Bindera.
A true and proper Thriller Miller moment ????@jackmilleraus is your #JapaneseGP winner! ???????? #MotoGP pic.twitter.com/rnfDJddTAD
— MotoGP™???? (@MotoGP) September 25, 2022
Zatímco Jacku Millerovi patřilo první místo v cíli, Marcu Márquezovi na startovním roštu. Šestinásobnému šampionovi nejvyšší kubatury se v sobotu podařila mokrá kvalifikace. V ní dokázal vybojovat své první pole position po třech letech. Na suché dráze už ale na takové tempo nenavázal a skončil čtvrtý. I přesto byl ale spokojen. Měl k tomu totiž jeden dobrý důvod.
"Nejdůležitější bylo, že jsem za celý závod necítil bolest. Měl jsem sice pocit, že paže byla líná a na konci už jsem byl také unavený, nic mě ale nebolelo. To je pro mě nejdůležitější. I proto jsem v posledních dvou kolech dokázal zaútočit na Oliveiru. Dlouho jsem v posledních kolech neměl pocit, že můžu na někoho zaútočit. Vždy jsem totiž cítil bolest a také pro mě bylo těžké udržet koncentraci," uvedl tovární jezdec Hondy.
Pravá paže limitovala Márqueze od roku 2020. Vše začalo havárií v Jerezu, při které si ji zlomil. Kvůli komplikovanému zotavování musel podstoupit tři operace a na trať se vrátil až při třetím závodě sezony 2021. V jejím zbytku sice vyhrál tři závody, před posledními dvěma ale havaroval při motokrosovém tréninku a přivodil si dvojité vidění. Kvůli tomu zbytek roku vynechal. Zdravotní komplikace ho neopustily ani letos. Nejprve upadl při warm-upu v Inodnésii, po čemž se mu dvojité vidění vrátilo a vynechal dva závody. Po VC Itálie se rozhodl pro další operaci paže, aby byl příští rok v optimální kondici. Do akce se znovu vrátil až před týdnem v Aragonii.
Čtvrtým místem v Motegi Márquez vyrovnal svůj nejlepší letošní výsledek. Stejného umístění dosáhl už v květnu při Velké ceně Španělska v Jerezu.
A fantastic result when you're not 100% fit ????@marcmarquez93 takes P4 ????#JapaneseGP ???????? pic.twitter.com/jUo3xpnexF
— MotoGP™???? (@MotoGP) September 25, 2022
Na letošní VC Japonska nebudou v dobrém vzpomínat hlavní protagonisté boje o titul - Fabio Quartararo, Francesco Bagnaia a Aleix Espargaró. Zatímco Quartararo dojel po nevýrazném výkonu osmý, Bagnaia havaroval v posledním kole, když se snažil dohnat Quartarara. Aleix Espargaró pak obsadil až nebodované 16. místo. Jeho závod byl pokažen už v zaváděcím kole. Mechanici totiž zapomněli na jeho Aprilii vypnout úsporný palivový režim. Espargaró tak musel do boxů pro náhradní motorku a vyrážel z boxové uličky. Díky těmto výsledkům Quartararo navýšil své vedení před Bagnaiou na 18 bodů. Espargaró je pozadu o 25 bodů.
Quartararo sice navýšil své vedení v celkovém pořadí, k úplné spokojenosti měl ale daleko: "Na jednu stranu to sice bylo dobré, na tu druhou ale frustrující. Cítil jsem totiž, že jsme neměli potenciál na to, abychom bojovali třeba s Jackem. Ano, on sice dnes byl trochu jinde, ale já nemohl vůbec předjet ani Marca (Márqueze - pozn. red.) nebo Miguela (Oliveiru - pozn. red.)," přiznává.
Francouz rovněž litoval jedné blíže nespecifikované změny, ke které na jeho Yamaze došlo před startem. Současně uznal, že zvolil i špatnou zadní pneumatiku. Cítí totiž, že místo střední směsi měl nasadit tvrdou, stejně jako na přední kolo.
"Před závodem jsme udělali jednu malou změnu a mysleli jsme si, že nás to příliš neovlivní. Nakonec nás to ale ovlivnilo hodně, a to negativně. Navíc si myslím, že jsme neudělali správné rozhodnutí ani při volbě pneumatik. Při trénincích jsme toho na suchu moc neodjeli a otestovali pouze měkkou a střední sadu. Tvrdou jsme vůbec nevyzkoušeli, což byla chyba," vysvětluje.
Francesco Bagnaia se po závodě nevymlouval a byl k sobě pořádně sebekritický: "I jeden bod může sehrát roli, tak jsem to zkusil. Možná jsem ale byl příliš ambiciózní. Určitě by bylo lepší dojet za Fabiem nebo počkat na lepší příležitost, kdy bych se před něj mohl dostat bezpečně. Takto to ale vidím po závodě. Během něj vždy myslím na velké věci. Chtěl jsem tedy předjet Fabia a poté se přiblížit k Maverickovi (Viňalesovi - pozn. red.), protože pokud by pak třeba udělal chybu, tak bych ho mohl předjet. Musím na sobě zapracovat, protože to byl idiotský manévr," řekl Ital.
A costly last-lap blunder from @PeccoBagnaia! ????
— MotoGP™???? (@MotoGP) September 25, 2022
The Ducati rider slid out of contention after attempting a move on title rival @FabioQ20⚠️ #JapaneseGP ???????? pic.twitter.com/QNKn7DOMcJ
Aleixe Espargara mrzela zahozená přiležitost. Jezdec Aprilie totiž věří, že za normálních okolností mohl Quartarara s Bagnaiou porazit.
"Je to obrovská chyba, která se nemůže stávat, ale jsme jenom lidé. Jsem tým a v Thajsku to zkusíme znovu. Ztratil jsem skvělou příležitost. Kdyby dojeli (Quartararo a Bagnaia - pozn. red.) na prvním a druhém místě, bylo by to sice pro mě z hlediska šampionátu horší, nebyl bych ale tak naštvaný a zklamaný. Věděl jsem totiž, že jsem byl rychlejší než oni, což je velice obtížné a je to tak jen zřídka. Takže je to velká škoda," litoval.
I samo závodění s náhradním motocyklem bylo pro Espargara komplikované. Na něm totiž už neměl obutou střední směs zadní gumy, ale měkkou sadu. A ta není jeho oblíbená.
"Měkkou pneumatiku nesnáším a v posledních třech závodech jsem ji nepoužil, dokonce ani v kvalifikaci, kde jsem se trápil. Na střední sadě jsem zajel sektor za 46 sekund. Kdybch tedy měl svou původní motorku, dokázal bych se držet na 46,5, což by bylo minimálně na úrovni Jacka. Určitě jsme mohli vyhrát."
Ve zbývajících závodech ještě bude ve hře celkem 100 bodů. Kromě Quartarara, Bagnaiy a Espargara tak stále žije šance na titul i u Eney Bastianiniho (-49 bodů), Jacka Millera (-60 bodů), Brada Bindera (-71 bodů), Johanna Zarca (-81 bodů) a Jorgeho Martína (-99 bodů).
Foto: MotoGP
Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.