MotoGP na Red Bull Ringu: Bagnaiu nezastavila ani špatná volba pneumatik, Quartararo se několikrát viděl na zemi

Francesco Bagnaia se bál, že se mu vymstí nasazení měkké přední pneumatiky, Fabio Quartararo v honbě za úspěchem několikrát málem upadl. Mimo jiné i to prozradili jezdci v cíli motocyklové Velké ceny Rakouska.

Do čela závodu se ze druhé pozice startující Bagnaia dostal hned v úvodu. Poté odjel na první příčce celý závod a v cíli se mohl radovat už z pátého letošního triumfu. Jeho tažení za výhrou ale nebylo tak úplně bezstarostné.

"Rozhodl jsem se pro měkkou přední gumu. Zdálo se mi, že to je bezpečná volba. Očekával jsem totiž nějaké kapky deště a také pokles teploty. Nakonec se to ale neukázalo jako nejlepší rozhodnutí. Tvrdá sada by možná byla o trochu lepší, přední kolo se mi totiž často blokovalo. Nicméně jsem velice šťastný, protože jsme tento víkend znovu odvedli skvělou práci," uvedl v cíli jezdec továrního týmu Ducati.

Bagnaiovo vítězství rovněž znamenalo, že se stal prvním jezdcem od roku 2019, který dokázal vyhrát tři závody za sebou. Tehdy se to povedlo Marcu Márquezovi.

Chybělo ale málo a Itala připravil o radost Fabio Quartararo. Vedoucí muž průběžného pořadí totiž skončil na druhém místě pouze se ztrátou 492 tisícin. V cíli přiznal, že jel hodně na hraně.

"Určitě bych to označil jako jeden ze svých nejlepších závodů. Je ale obtížné takto jezdit. Dostával jsem se na hranu, několikrát jsem málem spadl. Jezdit tímto způsobem je fyzicky náročné. V každém kole jsem byl v podstatě v kvalifikačním módu," popisuje loňský šampion svůj výkon.

Rovněž přiznal, že ho omezoval slabý výkon motoru Yamaha: "Jsem samozřejmě velice spokojený, ale na této trati je to těžké. Musíte tu hodně akcelerovat a při akceleraci a na rovinkách jsme ztráceli zkrátka příliš mnoho," postěžoval si.

Bagnaiu sice Quartararo nezdolal, opět ale navýšil svůj náskok v průběžném pořadí na Aleixe Espargara. Jezec Aprilie dorazil do cíle jako šestý a nyní tak už na Quartarara ztrácí 32 bodů. I přesto ale označil Velkou cenu Rakouska jako jeden ze svých nejlepších letošních závodů, podobně jako Quartararo.

"Popravdě to pro měl byl jeden z nejlepších závodů sezony. Sice jsem neměl takové tempo jako Pecco (Bagnaia - pozn. red.) nebo Fabio, do patnáctého kola jsem se jich ale držel a spoustu kol jsem zajel pod hranicí 1:29. V každé zatáčce jsem se dostával za limit a nedělal jsem žádné chyby. Jsem hrdý na to, jaký jsem odjel závod," pochválil se.

Současně ale přiznal, že si závod trochu zkomplikoval i vlastní vinou: "V úvodu jsem si neaktivoval pomocný systém pro start. Stalo se mi to už v sobotu a nyní zase. Byl jsem z toho velice rozhozený a hodně jsem ztrácel. Když jedete v takovémto režimu, je to špatné s výkonem a zkrátka se vším. Věděl jsem ale, že mám měkkou pneumatiku a v prvních dvou nebo třech kolech jsem získal spoustu pozic zpět. Ke konci jsem ale kvůli tomu samozřejmě hodně času ztrácel, protože jsem zničil pneumatiky," lituje.

Kromě snahy dotáhnout Quartarara by si měl Espargaró začít dávat pozor na Bagnaiu. Ten už totiž ztrácí na Španěla pouze 12 bodů. Za Quartararem zaostává o 46. Po pádu v červnové Velké ceně Německa byl přitom pozadu o propastných 91 bodů. To znamená, že v posledních třech závodech ukrojil z náskoku lídra 45 bodů. V tom mu ale hodně pomohlo Quartararovo odstoupení po pádu v Assenu.

Lepší spadnout než dojet čtvrtý

Za Bagnaiou a Quartararem se až do posledního kola bojovalo o třetí místo. To nakonec ukořistil Jack Miller. V úvodu posledního kola se ale Australan propadl za Jorgeho Martína. Jezdec Pramacu ale krátce po předjížděcím manévru nezvládl první zatáčku a šel k zemi. Zvládl se sice zapojit zpět do závodu, skončil ale pouze desátý. I přesto ale svého počínání nelitoval.

"Tlačil jsem na Jacka trochu více, protože to bylo potřeba, ale havaroval jsem. Jel jsem sice na hraně, ale zkrátka jsem se musel pokusit o pódium. Nemohl jsem za ním zůstat další kolo a dojet čtvrtý. Raději bych boural, než abych dojel na čtvrtém místě, takže jsem to zkusil. Se svým výkonem jsem spokojen. Zajel jsem dvě rychlá kola a v hospodaření s pneumatikami jsem byl konzistentní. Celkově to byl fantastický víkend. V každém tréninku jsem byl mezi nejlepší čtveřicí a to je jasná známka toho, že zrychlujeme," uvedl.

¨

Dalším smolařem závodu byl Enea Bastianini. Jezdec stáje Gresini sice vyhrál kvalifikaci a v úvodu bojoval právě s Martínem o druhé místo, poté si ale poškodil pneumatiku, což ho nakonec přinutilo odstoupit.

"Byl jsem trochu širší v deváté zatáčce. Když jsem pak vzal za plyn, trochu mi ustřelil zadek a přední kolo se dotklo obrubníku. Tím jsem si ho poškodil. Najednou začal tlak klesat dolů a můj závod tím skončil. Když jsem v prvním sektoru brzdil, tak se vždy předek choval šíleně a když jsem pak přijel do čtvrté zatáčky, tak jsem šel rovně," vysvětluje své odstoupení.

Ital věří, že nebýt odstoupení, mohl o sobě dát v závodě ještě vědět: "Vypadalo to pro mě dobře. Byl jsem si jistý, že zajedu dobrý závod. Myslím si, že nejlepší volba pneumatik byla ta moje, tedy měkká vpředu i vzadu. Ale pravdu se už nedozvíme, protože jsem byl jediný z vedoucí skupiny, kdo to takto zvolil."

Právě s Martínem Bastianini bojuje o sedačku u továrního týmu Ducati pro příští rok. V průběžném pořadí je na tom lépe Bastianini, který už letos třikrát zvítězil a se 118 body mu patří šesté místo. Martín je devátý a za Bastianinim zaostává o 31 bodů. Nejlépe letos dosáhl na dvě druhé pozice. I on už ale z loňska ví, jaké to je vyhrát závod MotoGP. Zjistil to shodou okolností právě na Red Bull Ringu, kde loni vyhrál Velkou cenu Štýrska.

Foto: MotoGP

 

Autor

Dušan Bouzek

Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.