Zavedení sprintových závodů v MotoGP od sezony 2023 vyvolalo mezi jezdci pozitivní i negativní reakce. Zatímco Marc Márquez, Jack Miller nebo Joan Mir mají z této změny radost, první dva muži letošního průběžného pořadí Fabio Quartararo a Aleix Espargaró jsou naopak kritičtí.
Sprinty se budou příští rok konat během všech závodních víkendů, a to vždy v sobotu. Pojedou se na poloviční vzdálenost než nedělní hlavní závody a bude při nich ve hře pouze poloviční počet bodů. Na rozdíl od F1 ale nebudou mít v MotoGP výsledky sprintu vliv na startovní rošt nedělního závodu. O jeho podobě bude nadále rozhodovat kvalifikace. Podle jejích výsledků jezdci vyrazí právě i do sprintu.
Šestinásobný šampion královské kubatury Marc Márquez, který se momentálně zotavuje už ze čtvrté operace pravé paže, tomuto rozhodnutí tleská: „Myslím si, že je to rozumné rozhodnutí. Hlavně to prospěje podívané, která bude díky sprintovým závodům lepší. Díky nim bude na závodní víkendy nahlíženo z jiného pohledu. Bude méně času na testování, takže práce v továrnách bude ještě důležitější. Ano, může to přinést i větší riziko. Jsme ale závodníci a já osobně jsem s tím v pohodě,“ říká jezdec stáje Repsol Honda.
Španěl navíc povzbuzuje promotéra šampionátu, kterým je společnost Dorna Sports, aby se nebál nových věcí ani do budoucna: „Věřím, že novým formátem to nekončí. Musíme hledat způsoby, jak přitáhnout k MotoGP co nejvíce lidí. Vidím, že šampionát je tomu otevřený,“ dodává.
S Márquezem souhlasí i jiný bývalý šampion – Joan Mir: „Pro podívanou to bude lepší. Více závodů znamená, že během soboty budou mít diváci více zábavy než jen kvalifikaci. Já si užívám závodění, předjíždění a tak dále mnohem více než například volný trénink. Nemám s tím tedy žádný velký problém. Zkrátka to musíme vyzkoušet a uvidíme, jestli to bude dobré nebo ne,“ myslí si jezdec Suzuki.
Jack Miller dokonce předpokládá, že by sprintové závody mohly v řadě aspektů nabídnout ještě více akce než samotná velká cena: „Bude to všechno nebo nic. Jelikož se pojede o poloviční počet bodů, přiměje vás to více riskovat. Navíc se nebudete muset starat o pneumatiky a dokonce ani o fyzickou kondici. V mnoha závodech jste z tohoto pohledu omezeni a ne vždy můžete jet na úplné maximum. Když to ale bude závod na poloviční vzdálenost, tak to dáte i se zadrženým dechem,“ říká s nadsázkou.
Happy to be starting on the front row for tomorrow’s #AustrianGP ???? It’s gonna be pretty wild heading into the new chicane early in the race so I’m glad we’re starting at the front ???? Let’s get the ???? pic.twitter.com/0Zv9SVx4uJ
— Jack Miller (@jackmilleraus) August 20, 2022
Změny v MotoGP udělaly dojem ale například také na dvojnásobného mistra světa F1 Fernanda Alonsa. Ten během víkendové Velké ceny Rakouska, kterou navštívil jako VIP host, uvedl, že by si ze sprintových závodů MotoGP mohla vzít ponaučení i F1: „Jezdci budou moci v sobotu více riskovat a přitom to nijak neovlivní jejich startovní pozici pro nedělní závod,“ oceňuje.
Zdaleka ne všichni ovšem zavedení sprintu přijali tak vřele. Jedním z kritiků je úřadující mistr světa Fabio Quartararo. Podle Francouze se mělo MotoGP více inspirovat u F1. Rovněž mu vadí, že organizátory nezajímal názor jezdců.
„Já o tom nerozhoduji, ale myslím si, že je to pěkně hloupý formát. Kdybychom to jeli jenom občas, jako je tomu v F1, tak by to bylo zajímavé. Ale abychom to jezdili každou sobotu… Existují okruhy, které vás fyzicky vyčerpávají. Například to jsou Assen nebo Mugello. Když na takovýchto okruzích dorazíte do cíle, jste vyčerpaní. Nemyslím si, že je dobré o něčem takovém rozhodnout, aniž byste se zeptali na názor jezdců. Minimálně mě se totiž nikdo neptal,“ stěžuje si jezdec Yamahy.
Quartararův nejbližší pronásledovatel v průběžném pořadí Aleix Espargaró je se svým soupeřem zajedno: „Opravdu moc rád bych věřil tomu, že to organizátoři považují za tu nejlepší věc, kterou mohou udělat pro podívanou a popularitu šampionátu. Já si to ale nemyslím. Podle mě to není řešení. Riziko bude příliš vysoké. Řekl bych, že 44 závodů za rok je příliš moc. Říkají, že na trati během víkendu strávíme stejný čas jako doposud. To je ale blbost, protože čtvrtý volný trénink není to samé jako závod, ve kterém se udělují body. Ale zkusíme to, musíme se přizpůsobit,“ myslí si letošní tahoun Aprilie.
Této kritice se ovšem vysmál Loris Baz, současný jezdec MS superbiků, který ale v období 2015-2017 absolvoval také 49 startů v MotoGP: „Závodníci si stěžují, že budou závodit. My máme v MS superbiků tři závody a já si přeji, aby byly čtyři. Jestli neradi závodíte, běžte dělat testovací jezdce,“ nepáral se s tím na Twitteru.
P2 today! Enjoying the stock version of the M1000rr QP time tomorrow ✌???? pic.twitter.com/KtsEViNwEW
— Loris baz (@lorisbaz) August 12, 2022
Podobného názoru je také účastník britského superbikového šampionátu Glenn Irwin: „Když mi můžeme v Caldwell Parku odjet tři závody během dvou dnů bez elektronických pomůcek, tak si myslím, že v MotoGP nebude vůbec řádný problém.“
Zavedení sprintů bude mít v MotoGP za následek i další změny v harmonogramu závodních víkendů. Místo čtyř volných tréninků nyní absolvují jezdci jen tři, z toho první dva, které se budou konat v pátek, rozhodnou o přímých postupujících do druhé části kvalifikace. V sobotu se pak odjede třetí trénink. Ten bude trvat 30 minut a už v něm o nic nepůjde. První dva tréninky by měly trvat déle než současných 45 minut, ještě ale není definitivní, na kolik minut se pojedou. Kromě jednoho tréninku zmizí i nedělní warm-up.
Zajímavostí rovněž je, že do historických statistik se jezdcům bude započítávat jako vítězství pouze triumf v nedělní velké ceně. Prvenství ve sprintech do tabulek podle počtu vyhraných závodů zahrnuta nebudou.
Foto: MotoGP
Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.