Byl to nejhorší závod sezony, ale je to úžasné, říká Bagnaia po finále MotoGP. Quartararo do toho dal všechno

Francesco Bagnaia sice vybojoval titul mistra světa, i přesto ale označil Velkou cenu Valencie za svůj nejhorší závod v sezoně. Fabio Quartararo i navzdory prohranému boji o titul ničeho nelituje. Mimo jiné i to zaznělo po závěrečném závodě letošní sezony MotoGP.

Bagnaia mohl v cíli oslavovat i přesto, že obsadil pouze deváté místo. Jeho vystoupení totiž zkomplikoval v úvodu kontakt právě s Fabiem Quartararem. Při něm Ital přišel o jedno z křidélek a s ovladatelností jeho Ducati to bylo od té doby složité.

„Od té doby bylo všechno s každým kolem mnohem obtížnější. Začínal jsem mít velké problémy, jenom jsem počítal, kolik kol ještě zbývá do cíle. Když jsem projel cílem a viděl jsem, že jsem šampion, bylo to úžasné. Zastavil jsem a brečel jsem jako dítě. Když uvážíme, jak pro nás sezona začala, tak je to úžasné,“ byl Bagnaia v cíli nadšený.

Ačkoli došlo při souboji ke kontaktu, nemá Bagnaia Quartararovi nic za zlé: „Souboj s Fabiem byl úžasný. Sice to bylo těsné, ale přistupovali jsme k tomu respektem,“ uznává.

Bagnaia získal titul i přesto, že jeho situace vypadala v jednu chvíli téměř beznadějně. Poté, co havaroval při červnové Velké ceně Německa na Sachsenringu, se totiž nacházel v průběžném pořadí až jako šestý a za vedoucím Fabiem Quartararem zaostával o 91 bodů. Ze zbylých deseti závodů ovšem vytěžil osm pódií včetně pěti triumfů.

Právě Sachsenring považuje jezdec Ducati za klíčový moment letošní sezony: „Sachsenring byl nejtěžší. Byl jsem tam velice konkurenceschopný. Stejné to bylo také v Le Mans. Tam jsem měl šanci vyhrát závod, ale boural jsem. V ten moment jsem si uvědomil, že jsem jezdcem, u kterého to je nahoru a dolů a že právě to je moje slabina. Uvědomil jsem si, že sice mám dobrou rychlost, ale nejsem konzistentní. Nebylo snadné něco takového přijmout. Od této chvíle jsem pochopil, že mám problém a snažil jsem se zlepšit,“ vysvětluje.

Bagnaia se stal teprve druhým jezdcem Ducati, který dokázal získat v MotoGP titul. Tím prvním byl v roce 2007 Casey Stoner. Jde rovněž o první titul italského jezdce od roku 2009. Tehdy slavil legendární Valentino Rossi. Právě z jeho akademie Bagnaia vzešel. A aby toho nebylo málo, jde o první titul italského jezdce na italském motocyklu po dlouhých 50 letech. Něco takového se totiž povedlo naposledy v roce 1972 Giacomovi Agostinimu s motocyklem MV Augusta.

Quartararovo trápení s pneumatikou

Fabio Quartararo šel do Velké ceny Valencie se ztrátou 23 bodů na Bagnaiu. Aby tedy vůbec mohl pomýšlet na obhajobu loňského titulu, musel bezpodmínečně vyhrát. To se mu ale nepodařilo. Cílem projel jako čtvrtý. Francouz přiznává, že skousnout porážku pro něj nebylo zpočátku jednoduché.

„Jsem bojovník a vítěz, takže chci být na první pozici. Prvních 15 minut po závodě bylo samozřejmě těžkých. Ale zkrátka se to stalo. Je konec, musíme uzavřít jednu kapitolu a začít se soustředit na novou, která začíná v úterý (ve Valencii startují posezonní testy – pozn. red.), takže se na to vážně těším,“ říká.

Quartararovu honbu za vítězstvím ve Valencii zkomplikovalo opotřebení pneumatik: „Levá strana přední pneumatiky byla hodně na hraně a nemohl jsem jet lépe. Nebyl to problém tlaku, ale byla to zkrátka příliš měkká směs. Michelin na tuto trať zkrátka vozí pneumatiky, které jsou příliš měkké. Každý rok je navíc na této trati větší teplota. Teď to bylo 26 nebo 27 stupňů,“ objasňuje své potíže.

They're both smelling blood in the water! ????

A dramatic battle is already taking place between our contenders ⚔️#TheDecider pic.twitter.com/ZypMdqlNbl

— MotoGP™???? (@MotoGP) November 6, 2022

I přes prohru má ale jezdec Yamahy pocit, že dal do závodu všechno: „Ničeho nelituji, dal jsem do toho 100 %. Když ztratíte titul takto na konci, musíte vždy najít nějaká pozitiva, i když právě teď je to z 99 % negativní. Pozitivní je, že teď budu muset čtyři měsíce čekat na první závod. Budu ještě více naštvaný a proto bude tvrdě trénovat, abych se připravil na sezonu 2023 a byl ještě tvrdším soupeřem,“ snaží se najít světlé stránky svého neúspěchu.

Emotivní rozlučka Rinse a Suzuki

Letošní Velká cena Valencie napsala kromě titulu Francesca Bagnaiy ještě jeden zajímavý příběh. Pro vítězství si totiž dojel Álex Rins ze stáje Suzuki. Japonská značka tak udělala vítěznou tečku za svým působením v MotoGP, které ve Valencii skončilo.

Pro Rinse byl závěrečný start za Suzuki velmi emotivní: „Snažil jsem se po celý víkend zůstat v klidu a zvládnout své emoce. Když jsme se ale na roštu loučili se členy týmu, tak jsem hodně brečel. Strávili jsme společně šest velmi dobrých let. Pak jsem si ale řekl, že musím přestat brečet, protože jsem měl před sebou závod a musel jsem se opět soustředit. Ukázali jsme, že Suzuki stále může vítězit. Rozhodnutí opustit MotoGP učinila značka a já ho respektuji. Udělal jsem vše, co bylo v mých silách a díky tomu jsem hrdý,“ byl Rins se svým posledním startem v MotoGP spokojen.

Součástí týmu Suzuki byl Rins již od roku 2017, kdy vstoupil do MotoGP. Celkem pro tým vyhrál pět závodů a v konečném pořadí nejlépe dopadl v sezoně 2020. Tehdy obsadil třetí pozici. Celá tato sezona byla pro Suzuki velmi úspěšná. Mistrem světa se totiž stal Joan Mir.

Od příštího roku budeme Rinse vídat na motocyklu Honda. Bude hájit barvy stáje LCR. K rodině Hondy se připojí také Mir, který bude novým týmovým kolegou Marca Márqueze u továrního týmu Repsol.

Foto: MotoGP

 

Autor

Dušan Bouzek

Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.