Dojet do 14. místa je to tam. Francescu Bagnaiovi stačí v závěrečném letošním závodě MotoGP ve Valencii pouhé dva body k tomu, aby vybojoval pro Ducati první titul od roku 2007. Ital do víkendu vstupuje s náskokem 23 bodů před Fabiem Quartararem.
Zprvu to vůbec nevypadalo, že by Bagnaia letos mohl získat titul. Před letní přestávkou zaznamenal jezdec Ducati čtyři nulové bodové zisky po pádech v Kataru, Le Mans, Barceloně a na Sachsenringu. Zatímco ve Španělsku ho po startu sestřelil Takaaki Nakagami, ve zbylých třech případech havaroval vlastní vinou.
Od Velké ceny Nizozemska ale přišel zlom. Když pomineme další pád v japonském Motegi, nechyběl Ital od závodu v Assenu ani jednou na stupních vítězů. Díky tomu se mu podařilo stáhnout náskok Fabia Quartarara, který se naopak trápil. Po Velké ceně Německa přitom jezdec Ducati za Francouzem zaostával o propastných 91 bodů.
Nyní má sice Bagnaia titul na dosah, přiznává však, že na klidu mu to moc nepřidává: „Upřímně, klidnější než před Sepangem nejsem. Dokud sezona neskončí, je zisk titulu pouze možností. Musím pořád makat. Bezpochyby bude třeba být tento víkend chytrý. Je pravda, že jsme v lepší pozici než Fabio, ale musíme to dotáhnout do konce. Budu se snažit být soustředěný tak jako každý víkend,“ říká loňský vicemistr.
Bagnaia by se stal teprve druhým jezdcem, který v královské kubatuře vybojoval titul na motocyklu Ducati. Tím prvním byl v roce 2007 Casey Stoner. Itálie už ale má mistrů světa šest. V minulosti se podařilo vybojovat titul Umbertu Masettimu (1950, 1952), Liberu Liberatimu (1957), Giacomu Agostinimu (1966, 1967, 1968, 1969, 1970, 1971, 1972, 1975), Marcu Lucchinellimu (1981), Francu Uncinimu (1982) a Valentinu Rossimu (2001, 2002, 2003, 2004, 2005, 2008, 2009).
Právě odchovancem Rossiho akademie Bagnaia je. Legendární „The Doctor“ ho dokonce přijede na poslední závodní víkend sezony podpořit.
Valentino Rossi will be in Valencia to support Pecco Bagnaia ????#MotoGP pic.twitter.com/pRQCzdG1A7
— Crash MotoGP (@crash_motogp) October 27, 2022
„Bude tu se mnou, ale také s ostatními jezdci z jeho akademie. Tuto situaci zná dobře a tím pádem moc dobře ví, jak se právě teď cítím. Bude to pro mě skvělý poradce. Věřím, že mi hodně pomůže,“ váží si Bagnaia Rossiho návštěvy.
Zajímavostí je, že v případě Bagnaiova titulu by šlo o teprve čtvrtý případ v historii, kdy se stal šampionem italský jezdec na italském motocyklu. Zatímco Umberto Masetti a Libero Liberati dosáhli na své úspěchy s Gilerou, Giacomo Agostini s MV Augustou.
Aby Fabio Quartararo mohl pomýšlet na obhajobu loňského titulu, potřebuje ve Valencii bezpodmínečně vyhrát. Pokud dojede druhý, putuje titul automaticky do rukou Bagnaiy. A přesně podle toho přístup jezdce Yamahy vypadá.
„Můj cíl je jasný. Nemám co ztratit. Udělám, co bude v mých silách, abych dosáhl na vítězství. Pro někoho, kdo bojuje o titul, toto není nejlepší situace. Je to ale dobré v tom smyslu, že se nemusím o nic strachovat. Ať se stane cokoli, asi to pro mě nebude zrovna ta nejlepší sezona, ale pořád to bude dobrá sezona. Můj přístup je takový, že do toho dám všechno,“ odmítá Francouz hodit flintu do žita.
Quartararo sice říká, že nemá co ztratit, není to ale tak úplně pravda. Z hlediska boje o titul tomu sice tak je, stále ale existuje teoretická šance, že přijde o druhé místo. Překonat ho totiž pořád mohou Aleix Esparagaró (-23 bodů) a Enea Bastianini (-24 bodů). Jejich šance se ale pohybují spíše v rovině teorie, podobně jako Quartararovy naděje na zisk titulu. Aby Espargaró a Bastianini měli šanci ještě ukořistit titul vicemistra, musejí zvítězit.
Consistency, few mistakes and three stunning victories make @FabioQ20's season an impressive one ????
— MotoGP™???? (@MotoGP) November 1, 2022
The reigning World Champion arrives at #TheDecider as the chaser with one clear goal, to retain his crown ???? #MotoGP pic.twitter.com/kAjdNPOmFa
Jak Espargaró, tak Bastianini se ale soustředí spíše na boj o třetí místo. Dělí je totiž jediný bod. Na bronz může stále pomýšlet i pátý Jack Miller, který má o 23 bodů méně než Espargaró. Jezdec Aprilie je na tom sice momentálně v tomto boji nejlépe, příliš optimisticky naladěn ale do víkendu nejde.
„Znám svou motorku a hodně se zlepšila. Stále ale není na úrovni nejlepších motorek v poli. Nikdy nebyla, jen zkrátka na začátku sezony dělali ostatní spoustu chyb. Nerad to říkám, ale výsledky Ducati jsou zkrátka fantastické. Nezáleží na tom, který jezdec sedí na motorce, je schopen dojet v nejlepší šestce. Je to pro všechny z nás frustrující,“ přiznává Španěl.
Bastianini a Miller mají pro boj o třetí místo extra motivaci. Oba totiž ve Valencii odjedou poslední závod ve svých současných působištích. Bastianini se příští rok přesune ze stáje Gresini k továrnímu týmu Ducati. Tam nahradí právě Millera, který odchází ke KTM.
Uvidíme ale více derniér. Půjde totiž o poslední závod v šampionátu pro Suzuki. Její jezdci Joan Mir a Álex Rins budou příští rok závodit za stáje Repsol Honda, respektive LCR Honda. Miguel Oliveira přechází z KTM do RNF, Pol Espargaró z Repsol Hondy do GASGASu, Álex Márquez z LCR ke Gresinimu, Darryn Binder z RNF do Moto2, Remy Gardner z Tech3 do MS superbiků a Raúl Fernández z Tech3 do RNF. Poslední závod v MotoGP odjede i Cal Crutchlow. Brit v závěru sezony zaskakoval u RNF za Andreu Doviziosa a nyní se vrátí k roli testovače Yamahy.
All of you out here saying ‘the last dance’, but for us it really is! ????
— Team Suzuki Ecstar (@suzukimotogp) October 31, 2022
Hanging up our dancing shoes at the end of this weekend, but please boogie with us until we do ???? @MotoGP @JoanMirOfficial @Rins42 #ValenciaGP pic.twitter.com/1qSlTd5Oqz
MotoGP není jedinou kategorií MS silničních motocyklů, kde pro letošek ještě není rozhodnuto. Nového šampiona stále neznáme ani v Moto2. Zde momentálně vede Augusto Fernández s náskokem 9,5 bodu před Ajem Ogurou. U Japonce sice ještě není nic ztraceno, chybělo ale málo a mohl teď být v podstatně lepší pozici. Až do posledního kola Velké ceny Malajsie totiž bojoval o vítězství s Tonym Arbolinem a byl velmi blízko k tomu, aby výrazně navýšil svůj náskok před Fernándezem. Pak ale upadl.
Ať už Fernández celkové první místo udrží nebo ne, má jistotu, že se příští rok přesune do MotoGP. Tam se stane týmovým kolegou Pola Espargara u stáje GASGAS. Ogura měl od Hondy také nabídku na přestup do královské kubatury. U LCR Hondy mohl nahradit Nakagamiho. Nakonec se ale rozhodl zůstat další rok v Moto2.
COLETIVA GP DE VALÊNCIA DE MOTO2. Fernandez vs Ogura: o confronto final
— Fausto Macieira (@faustomacieira) November 3, 2022
Os concorrentes da Moto2™ falam de negócios antes da final...
Notícia completa nas redes do canal FM Mundomoto pic.twitter.com/Z3No5rdp7E
Ve startovním poli třídy Moto2 pochopitelně nebude chybět ani český jezdec Filip Salač. Jezdec stáje Gresini se bude muset poprat mimo jiné i s bolestí levé ruky. Ta ho sužuje od pádu v kvalifikaci na Velkou cenu Malajsie. Na Valencii má Salač dobré vzpomínky. Ve třídě Moto3 zde byl totiž dvakrát zapojen do boje o stupně vítězů. Zatímco v roce 2019 dojel pátý, loni obsadil při svém posledním startu v nejslabší třídě čtvrtou příčku.
„Nemohu se dočkat, až se vrátím na motorku. Valencie patří mezi jednu z mých oblíbených tratí. V minulosti jsem tu často bojoval o pódium. Tentokrát to ale bude mnohem těžší, protože má ruka je po havárii v Malajsii stále zraněná a určitě to bude hodně bolet. Dám ale všechno do toho, abych dojel pro dobrý výsledek,“ říká druhý muž z letošní Velké ceny Thajska.
Do posledního podniku sezony vstupuje mladoboleslavský rodák na 20. pozici průběžného pořadí. Na kontě má 42 bodů a z matematického úhlu pohledu může pořád překonat šestnáctého Fermína Aldeguera (+25 bodů), sedmnáctého Manuela Gonzáleze (+24 bodů), osmnáctého Jeremyho Alcobu (+22 bodů) a devatenáctého Sama Lowese (+13 bodů). Poslední jmenovaný navíc do závodu vůbec nenastoupí, neboť ho stále trápí levé rameno, které si vykloubil při pádu v Silverstone.
Foto: Monster Energy Yamaha MotoGP
Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.