Mike Webb, ředitel závodů MS, podrobně vysvětlil důvody zrušení nedělního sprintu MotoGP na australském okruhu Phillip Island, přičemž hlavním faktorem byl sílící vítr.
Přestože byl v očekávání nepříznivého počasí sprint přesunut na neděli a hlavní závod se jel už v sobotu, pořadatelé vzdali snahu o uspořádání 13 kol dlouhého závodu jen půl hodiny před plánovaným startem ve 13 hodin místního času. Rozhodnutí zrušit sprint následovalo po zkrácení závodu Moto2. Z něj závodníci odjeli pouze devět z 23 kol. Za lijáku a silného větru 10 z 30 závodníků havarovalo, mezi nimi byl i Filip Salač.
Webb vysvětlil, že důvody pro zrušení sprintu spočívaly v neustále monitorovaném směru a síle větru. Klíčovým faktorem bylo to, že tyto podmínky se nepolepšily od chvíle, kdy byl zastaven závod Moto2. "Neměli jsme na výběr. Věděli jsme, že předpověď je nepříznivá a po celý týden byla konzistentní v tom, že se něco takového stane. Proto jsme změnili program závodu. Déšť nebyl hlavním problémem, hlavní výzvou byl vítr. Z minulých zkušeností víme, že příčný vítr na hlavní rovince je zvláště nebezpečný, zejména v zatáčkách 1, 7 a 8. Celý den jsme pečlivě monitorovali rychlost větru a sílu nárazů, které se během dne postupně zvyšovaly," zdůraznil ředitel závodů MotoGP.
Webb identifikoval pád Celestina Viettiho v devátém kole závodu Moto2 jako klíčový okamžik, kdy tým stewardů pochopil, že vítr dosáhl nebezpečných úrovní. "První pád, který jsme jednoznačně přisoudili větru, byl Viettiho. Sice se vyskytly i jiné situace, kdy by mohli jezdci tvrdit, že je vítr vyfoukl z trati, ale Viettiho pád byl tím, na co jsme mohli jasně ukázat," podotkl Webb.
Webb rovněž uznal, že i přesto, že někteří jezdci byli ochotni závod absolvovat, extrémní povětrnostní podmínky znamenaly, že tato možnost nebyla vážně brána v úvahu. "Jak si můžete představit, mezi jezdci se vyskytovala široká škála názorů v závislosti na jejich vlastní situaci. Konzultovali jsme to s týmy, ale nebylo možné se ani pokusit o nějaké zkušební kolo. Podmínky byly ještě horší než v okamžiku, kdy jsme zastavili závod Moto2. V dnešní době je péče a odpovědnost k jezdcům zcela odlišná oproti situaci před 40 lety. Máme dostupné informace o počasí a věděli jsme, že jsme zastavili závod kvůli němu, takže další závocdění nebylo reálné," dodal Webb.
Foto: KTM
Sportovní redaktor online deníku Aktuálně.cz a externí spolupracovník redakcí motormix.cz a ceskeokruhy.cz je jedním z nejlepších českých motoristických novinářů. Motorsportu propadl už v dětství a věnuje se mu velkou část své novinářské kariéry.