Australský vítr byl proti sprintu MotoGP, přiznal šéf závodů světového šampionátu

Mike Webb, ředitel závodů MS, podrobně vysvětlil důvody zrušení nedělního sprintu MotoGP na australském okruhu Phillip Island, přičemž hlavním faktorem byl sílící vítr.

Přestože byl v očekávání nepříznivého počasí sprint přesunut na neděli a hlavní závod se jel už v sobotu, pořadatelé vzdali snahu o uspořádání 13 kol dlouhého závodu jen půl hodiny před plánovaným startem ve 13 hodin místního času. Rozhodnutí zrušit sprint následovalo po zkrácení závodu Moto2. Z něj závodníci odjeli pouze devět z 23 kol. Za lijáku a silného větru 10 z 30 závodníků havarovalo, mezi nimi byl i Filip Salač.

Webb vysvětlil, že důvody pro zrušení sprintu spočívaly v neustále monitorovaném směru a síle větru. Klíčovým faktorem bylo to, že tyto podmínky se nepolepšily od chvíle, kdy byl zastaven závod Moto2. "Neměli jsme na výběr. Věděli jsme, že předpověď je nepříznivá a po celý týden byla konzistentní v tom, že se něco takového stane. Proto jsme změnili program závodu. Déšť nebyl hlavním problémem, hlavní výzvou byl vítr. Z minulých zkušeností víme, že příčný vítr na hlavní rovince je zvláště nebezpečný, zejména v zatáčkách 1, 7 a 8. Celý den jsme pečlivě monitorovali rychlost větru a sílu nárazů, které se během dne postupně zvyšovaly," zdůraznil ředitel závodů MotoGP.

Webb identifikoval pád Celestina Viettiho v devátém kole závodu Moto2 jako klíčový okamžik, kdy tým stewardů pochopil, že vítr dosáhl nebezpečných úrovní. "První pád, který jsme jednoznačně přisoudili větru, byl Viettiho. Sice se vyskytly i jiné situace, kdy by mohli jezdci tvrdit, že je vítr vyfoukl z trati, ale Viettiho pád byl tím, na co jsme mohli jasně ukázat," podotkl Webb.

Webb rovněž uznal, že i přesto, že někteří jezdci byli ochotni závod absolvovat, extrémní povětrnostní podmínky znamenaly, že tato možnost nebyla vážně brána v úvahu. "Jak si můžete představit, mezi jezdci se vyskytovala široká škála názorů v závislosti na jejich vlastní situaci. Konzultovali jsme to s týmy, ale nebylo možné se ani pokusit o nějaké zkušební kolo. Podmínky byly ještě horší než v okamžiku, kdy jsme zastavili závod Moto2. V dnešní době je péče a odpovědnost k jezdcům zcela odlišná oproti situaci před 40 lety. Máme dostupné informace o počasí a věděli jsme, že jsme zastavili závod kvůli němu, takže další závocdění nebylo reálné," dodal Webb.

Foto: KTM

Autor

Radek Vičík

Sportovní redaktor online deníku Aktuálně.cz a externí spolupracovník redakcí motormix.cz a ceskeokruhy.cz je jedním z nejlepších českých motoristických novinářů. Motorsportu propadl už v dětství a věnuje se mu velkou část své novinářské kariéry.