Závodů MS superbiků na Autodromu Most se z českých jezdců zúčastní nejspíše jen Oliver König. Podle exkluzivních informací našeho serveru totiž nikdo další o divokou kartu nezažádal. Ve třídě Supersport to ale naopak vypadá slibně s účastí Ondřeje Vostatka a Michala Práška.
Jako nejvážnější kandidát na divokou kartu pro superbikové závody se jevil Karel Hanika. Brněnský jezdec už v minulosti nastoupil do dvou podniků tohoto seriálu, naposledy před dvěma lety právě v Mostě jako divoká karta. Loni ale musel tento start oželet, neboť o týden později měl na programu osmihodinovku v Suzuce, na kterou se chtěl připravit. A letos je jeho situace úplně stejná. I tentokrát se totiž japonský vytrvalostní závod pojede jen týden po mosteckém podniku.
„Logisticky by něco takového bylo hodně náročné. I kvůli tomu letos v Suzuce nepojede například Kawasaki, protože by to zkrátka logisticky nezvládla,“ vysvětluje Hanika, jehož návrat do MS superbiků se tak během letoška nejspíše neuskuteční.
„Myslím si, že na 99 % nepojedu ani nikde jinde. Nevím o tom, že by se něco chystalo. Nějaká příležitost by se mohla objevit asi jen v případě, kdyby se někdo zranil a některý z týmů by potřeboval náhradníka. To je ale samozřejmě pouze namátkové,“ dodává.
Letošní ročník vytrvalostního mistrovství světa, který je jeho hlavním programem, má zatím Hanika velmi dobře rozjetý. Spolu se svými parťáky ze stáje YART Yamaha Marvinem Fritzem a Niccolem Canepou totiž nejprve obsadili druhé místo při čtyřiadvacetihodinovce v Le Mans a poté triumfovali při čtyřiadvacetihodinovém závodě ve Spa-Francorchamps. Trojice díky tomu nyní vede průběžné pořadí.
V loňském roce doplnil Olivera Königa ve startovní listině Michal Prášek. Havlíčkobrodský jezdec ovšem nastoupil s nekonkurenceschopným motocyklem BMW z roku 2018 a trápil se. Již po skončení loňského víkendu uvedl, že s tímto strojem už při případném dalším startu na divokou kartu nenastoupí. Letos navíc není něco takového ani na obzoru. Prášek se totiž přesunul do německého šampionátu IDM, kde závodí na motocyklu Triumph v kategorii Supersport.
V souvislosti se startem v Mostě by se čistě teoreticky dalo uvažovat také o Michalu Fillovi. Jednačtyřicetiletý závodník se loni stal na své Ducati šampionem seriálu Alpe Adria a také letos zde zatím vede. Navíc závodí za srbský tým Spark, který ve světových superbicích působí ve spolupráci s italskou stájí Barni. Ani u Filly se ale k divoké kartě neschyluje.
„Na 99 % k tomu nedojde. Musel bych potrénovat,“ necítí se na měření sil se světovou elitou.
Zatímco v superbicích nejspíše zůstane divoká karta nevyužitá, v kategorii Supersport by mohly být uděleny hned dvě. V zákulisí se totiž mluví o dvou vážných kandidátech. Jsou jimi Ondřej Vostatek a již zmíněný loňský superbikový účastník Michal Prášek. Vostatek již před časem pro náš server potvrdil, že o divokou kartu zažádal. A nyní už víme, že to samé učinil i Prášek.
„O divokou kartu už máme zažádáno. Teď čekáme, jak to dopadne a zda nám bude přidělena. Startoval bych s motocyklem Triumph a jel bych za tým WRP,“ prozrazuje Prášek podrobnosti.
Pro Vostatka by nešlo o první start v MS supersportů. První čtyři podniky zde absolvoval už v roce 2021. Už tehdy se mu podařilo získat dva body za 14. místo při druhém mosteckém závodě. Loňskou sezonu odjel celou. Nejlépe dosáhl na dvě 10. pozice v portugalském Estorilu a celkově se umístil na 27. příčce.
S týmem MS Racing měl původně smlouvu i na letošní ročník, pak se ale španělská ekipa sloučila se stájí MIE Racing Honda a Vostatek se ocitl bez místa. Musel se tak vrátit zpět do španělského šampionátu supersportů. Zde sice musel vynechat úvodní dva podniky kvůli mononukleóze, při podniku v Estorilu ale zazářil dvěma třetími místy. Celkově je nyní osmý.
Most by nemusel být jediným letošním Vostatkovým startem mezi supersportovou elitou. Před sezonou měl totiž v plánu zúčastnit se více než jednoho vybraného podniku a nechal se slyšet, že by pro zisk divoké karty mohl dostat podporu i od dalších tří evropských federací. Už nyní je jisté, že příští rok se Vostatek do MS supersportů vrátí jako stálý jezdec. Zatím ale neodhalil, s jakým týmem se tak stane.
Michal Prášek je po úvodních třech podnicích letošní sezony IDM Supersport na celkovém šestém místě. Zazářil zejména při prvním závodě podniku v Oscherslebenu, který dokončil jako druhý.
S jistotou v supersportech neuvidíme ani Patrika Homolu s Petrem Najmanem. Zatímco Homola se loni mosteckého podniku zúčastnil, Najman se měl původně ve startovním poli objevit také. Zabránila mu v tom ale nehoda při podniku IRRC na přírodním okruhu ve finské Imatře, při které si poranil ruku. Momentálně jsou oba jezdci zranění a o divokou kartu tak nežádali.
I v kategorii Supersport 300 by se mohlo objevit více Čechů než jen druhý muž průběžného pořadí Petr Svoboda. Zájem o start už totiž projevil také Daniel Tureček, účastník kategorie Supersport 300 v seriálu Alpe Adria. Není si však jistý, že se na roštu skutečně ukáže.
„O možnost startu stále usilujeme, ale není to pro nás vůbec snadné. Potvrzené zatím nic není. Možností máme hned několik, ale momentálně nechci zmiňovat žádnou z nich,“ říká.
V předchozích dvou letech se v Mostě objevil mimo jiné i Filip Feigl. Toho ale letos s jistotou neuvidíme. Ve třídě Supersport 300 už totiž neúčinkuje. Namísto toho ho vídáme v IDM v kategorii Supersport.
Součástí startovního pole třídy Supersport 300 je i stáj Accolade Smrž Racing. Ta se loni v Mostě objevila hned se třemi jezdci. Kromě Josého Luise Péreze Gonzáleze a Yeraye Saíze Márqueze si zazávodil i Petr Svoboda. Letos ale ve Smržově týmu českého jezdce nejspíše neuvidíme.
„Nasazení třetí motorky bylo ve hře, nakonec to tak ale asi nebude. V České republice není jezdec, který by zvládl konkurovat,“ říká Smrž.
U stáje Accolade Smrž Racing navíc mají momentálně starosti s tím, aby vůbec obsadili dvě motorky. Stáj totiž nedávno ukončila kvůli neuspokojivým výkonům spolupráci s Yerayem Saízem Márquezem a nyní tak hledá k Josému Luisi Pérezovi Gonzálezovi nového parťáka.
Jak pro třídu Superbike, tak pro kategorie Supersport a Supersport 300 je podle pravidel možné udělit nanejvýše dvě divoké karty. Jezdci, kteří se žádostí o divokou kartu neuspějí, se mohou pokusit dostat na startovní rošt přes promotéra seriálu Dornu díky programu „One Event“.
Foto: Michal Prášek via Facebook
Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.