Déšť, Bautistova pokračující nadvláda a Königovy trable s elektronikou. Tak začalo letošní MS superbiků

Dominantní vítězství Álvara Bautisty v deštivých podmínkách nebo odstoupení Olivera Königa kvůli problémům s elektronikou. To přinesl v sobotu úvodní závod letošního ročníku MS superbiků na australském Phillip Islandu.

„Jsem s tímto vítězstvím velice spokojen. Když to srovnáme s tím, co jsme zažili při testech, tak jsme to dokázali v extrémních podmínkách. Neměli jsme žádná referenční data. Proto bylo potřeba zůstat soustředěný, zvláště pak v prvních kolech. Museli jsme si načíst trať a najít limity. Dosáhli jsme na vítězství, to je nejlepší způsob, jak vstoupit do sezony,“ radoval se v cíli úřadující šampion.

Jako favorit šel Bautista už do závodního víkendu. Při testování totiž ukazoval, že nová evoluce motocyklu Ducati Panigale V4 R (její součástí je vylepšený motor, nová křidélka i nový výfuk) funguje a většinou to byl právě Španěl, kdo zajížděl nejrychlejší časy. Kraloval i v obou pátečních trénincích.

V sobotu mu ale narostla konkurence. V superpole se totiž musel spokojit se druhým místem, když o 184 tisícin sekundy nestačil na Topraka Razgatlioglua. Tureckého jezdce sice hned po startu závodu překonal, v desáté zatáčce úvodního kola ale sebral Bautistovi vedení Jonathan Rea.

I s tím si ale jezdec Ducati dokázal poradit. V dalších kolech se totiž byl schopen svého rivala z Kawasaki držet a odjet s ním zbytku startovního pole. Během desátého kola pak přišel v rychlé levotočivé zatáčce pojmenované po Caseym Stonerovi rozhodující předjížděcí manévr. Později sice Bautista ještě musel krotit smyk, nakonec ale projel cílem s náskokem větším než tři sekundy před Reou.

Šestinásobný mistr světa v cíli přiznal, že se během závodu necítil úplně pohodlně. Měl totiž problémy se řazením.

„Měli jsme nějaké potíže. Týkalo se to nastavení, motorka byla jinak bezproblémová. Podmínky byly velice náročné. Musíme najít řešení těchto malých potíží, které jsme během závodu měli. Jsem si jistý, že nás to určitě trochu zdrželo, zejména při brzdění a při řazení na dlouhých rovinkách,“ přiznal Brit.

Ideální to nebylo ani u Topraka Razgatlioglua. Turek nakonec dojel po startu z pole position třetí a zažil osamocený závod. Zatímco za Jonathanem Reou zaostal o necelé tři vteřiny, svému parťákovi Andreovi Locatellimu nadělil více než deset a půl sekundy.

„Trápil jsem se s přilnavostí zadní pneumatiky, zvláště v pravých zatáčkách. V závodě jsem tedy dělal, co jsem mohl a zkoušel jet jinými stopami, abych našel přilnavost,“ prozradil mistr světa z roku 2021.

Bassani si říká o tovární místo

Komu naopak seděla mokrá dráha skvěle, byl Axel Bassani. Ital, který byl loni nejlepším satelitním závodníkem, pokračuje i letos u stáje Motocorsa. Zde má k dispozici nejnovější verzi motocyklu Ducati Panigale V4 R. Superpole se mu sice nepovedlo a musel začínat až jako čtrnáctý, v závodě se ale zvládl propracovat až na páté místo.

Ke svému výkonu měl ale přesto výhrady: „Bylo opravdu obtížné sledovat zezadu všechny ostatní. Úvodní kola se mi povedla a poté jsem se snažil už jen kontrolovat závod, nedělat chyby a dovézt domů výsledek. S výsledkem jsem sice spokojen, nejsem ale spokojen se superpole a se zbývajícími věcmi. Hned od startu jsem se na motorce dobře necítil. Pro další závody se pokusím pochopit, proč to tak bylo. Chci se držet s nejlepší čtyřkou. Přední část byla v pohodě, ale ze zadní části a nájezdů do zatáček jsem dobrý pocit neměl,“ uvedl Ital.

Týmový kolega Álvara Bautisty v továrním týmu Ducati Michael Ruben Rinaldi ale o povedeném začátku sezony mluvit nemůže. V předsezonních testech sice ukazoval slibné tempo a do závodu se kvalifikoval jako šestý, mokro mu však nesedlo a skončil až čtrnáctý.

„Toto rozhodně není nejlepší způsob, jak začít sezonu. Na tento závod jsme přijeli s velkou sebedůvěrou. Počasí ale zamíchalo kartami a v těchto podmínkách jsem se už od prvních kol necítil dobře. Občas jsou zkrátka momenty, kdy musíte zůstat v klidu, snažit se nepřehánět to a neriskovat, že uděláte nějaké chyby, které by mohly ovlivnit i další závody,“ mrzelo Rinaldiho.

Pokud by Rinaldi v podobných výkonech pokračoval, měl by důvod obávat se o své místo v továrním týmu. Smlouvu mu totiž Ducati prodloužila pouze na letošní rok. Již loni se navíc spekulovalo o možném příchod právě Axela Bassaniho.

Stíhací jízdu předvedl také jezdec Hondy Iker Lecuona. Španěl se dostal z 11. pozice na šestou. I přesto ale nemohl být příliš spokojen. V trénincích totiž ukazoval slibnou rychlost. Ten třetí dokonce vyhrál.

Petrucci v hledáčku komisařů, Aegerter rychlý na jedno kolo

Součástí letošního startovního pole je i řada nováčků. A v nejednom případě jde o zvučná jména. Do šampionátu totiž přišli vítěz dvou závodů MotoGP Danilo Petrucci, šampion MS supersportů z předchozích dvou sezon Dominique Aegerter nebo loňský jezdec stáje Tech3 v MotoGP Remy Gardner.

V prvním závodě byl nejlepší novou tváří Petrucci. Jezdec stáje Barni Ducati obsadil osmé místo. Jeho závod ovšem nebyl úplně čistý. V závěru měl totiž kolizi s Xavim Viergem při souboji o sedmou příčku. Na této pozici sice nakonec cílem projel, komisaři ho ale za incident potrestali ztrátou jednoho místa.

Pozornost ale upoutal také Aegerter. Švýcar sice dojel do cíle závodu až jako třináctý a porazil ho mimo jiné i týmový kolega Remy Gardner (12. místo), Aegerter ale zazářil v superpole. Zajel totiž třetí čas a kvalifikoval se do první řady.

„Superpole jsem si opravdu užil. Ze svého času jsem byl nadšený. Kvalifikovat se do první řady bylo něco neuvěřitelného. Pak ale přišel náročný první závod v dešti. Z mokrých podmínek jsme neměli žádná data, takže to bylo složité. První kola sice byla dobrá, pak mi ale trochu začaly odcházet pneumatiky a já tak ztrácel přilnavost,“ vysvětlil svůj propad.

Königův předčasný konec

Sezona nezačala šťastně pro české barvy. Olivera Königa totiž vyřadily problémy s elektronikou.

„Přerušil se kontakt v nějakém kabelu. Když jsem projížděl zatáčkou, kde jsem vždycky měl vytočenou čtyřku, tak mi najednou na displeji ukazovalo zařazenou jedničku. Když jsem ubral plyn, tak mi naopak plyn přidala. Nešlo s ní řadit pořádně, bylo to nebezpečné. Proto jsem se rozhodl zajet raději k mechanikům,“ popisoval pražský jezdec své potíže.

Ani před svým odstoupením to ale König neměl rozjeté na body. V úvodu si sice zabojoval s Hafizhem Syahrinem, pak se mu ale Malajsijec vzdálil a König jezdil osamocen na chvostu.

„Bylo to náročné, ze začátku jsem byl trochu přibrzděný. Neměl jsem dobrý pocit hlavně s přilnavostí na zadním kole. Snažil jsem se zrychlovat, což se mi také dařilo. Mé nejrychlejší kolo nemá takovou propastnou časovou ztrátou, jak tomu bylo dříve. Alespoň něco maličko pozitivního,“ dodal.

Nevydařená byla sobota i pro druhý satelitní tým Kawasaki – Puccetti. Jeho barvy letos bude hájit mistr světa z roku 2013 Tom Sykes, který se do startovního pole MS superbiků vrací po roce stráveném v britském seriálu. Svůj první závod ale nedojel.

„Měli jsme problémy se řazením. Bylo obtížné to zvládnout, zvláště když bylo mokro. Měl jsem štěstí, že jsem nenaboural. Zajel jsem do boxů, abychom to opravili a pak jsem se vrátil zpět. Časy sice začínaly vypadat slibně, před koncem závodu jsem ale musel do boxů znovu,“ uvedl Sykes ke svému odstoupení.

Do cíle nedojel ani týmový kolega Jonathana Rey v továrním týmu Kawasaki Alex Lowes. Ten havaroval.

Konec čekání i nepříjemná zranění

Motocykl značky Ducati neslavil vítězství jenom v superbicích, ale také v supersportech. V závodě, který byl kvůli kolizi Yariho Montelly a Adriána Huertase přerušen červenou vlajkou a během kterého se rozpršelo, totiž triumfoval Nicoló Bulega. Ital vybojoval pro Ducati první vítězství v MS supersportů od roku 2005. Bulegu doplnili na stupních vítězů nováčci. Zatímco druhý dojel Nicholas Spinelli, třetí skončil dlouholetý účastník MS ve třídě Moto3 John McPhee.

Incident Montelly a Huertase se bohužel neobešel bez zranění. Zatímco Ital si zlomil levou klíční kost, Huertas utrpěl bederní pohmožděniny. Ani jeden z nich v neděli nepojede.

 

Výsledky ZDE
Průběžné pořadí ZDE

Foto: Ducati

 

Autor

Dušan Bouzek

Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.