Rok 2024 byl v historii formule 1 unikátní – poprvé za 75 let nefiguroval na startovní listině ani jeden nováček. O to výraznější bude sezona 2025, kdy na trať vyjede hned šestice mladých jezdců ve věku od 18 do 22 let.
Každý z nich stojí před výzvou prosadit se mezi elitou a ukázat, že do formule 1 patří.
Věk: 22 let
Tým: Red Bull Racing
Novozélanďan se po několika závodech v roli náhradníka v sezoně 2024 dostal k plnohodnotnému angažmá v Red Bullu. Novozélandský jezdec nahradil Daniela Ricciarda a letos usedne po boku čtyřnásobného mistra světa Maxe Verstappena. Tím získal nejžádanější, ale také nejvíce stresující místo na startovní listině.
Lawson je dlouholetým členem juniorského programu Red Bullu, kde si vybudoval pověst spolehlivého a rychlého jezdce. Jeho přechod k elitnímu týmu je důkazem, že dokázal splnit náročná očekávání. Nicméně jeho pozice není jednoduchá – po nepříliš populárním nahrazení Ricciarda a přeskočení Jukiho Cunody bude muset fanouškům dokázat, že si tuto příležitost zaslouží.
Red Bull věří, že Lawson může být jejich budoucí hvězdou po odchodu Verstappena. Přestože bude mít prostor na učení, tlak na výsledky v jednom z nejlepších monopostů je obrovský. Rok 2025 bude pro Lawsona rokem pravdy.
Věk: 21 let
Tým: Alpine
Syn motocyklové legendy Micka Doohana přichází do formule 1 jako jezdec Alpine. Jeho cesta k debutu byla delší než u jeho vrstevníků, ale výhodou je, že si svou premiéru odbyl již v Abu Zabí, když na poslední chvíli nahradil Estebana Ocona.
Doohan se může pochlubit stovkami hodin na simulátoru a slibnými výsledky z F2, kde prokázal svou rychlost i schopnost zvládat tlak. V roce 2025 bude tříbit své dovednosti po boku zkušeného Pierra Gaslyho. Alpine je po turbulentním roce 2024 stabilnější, což dává Doohanovi dobrou startovní pozici.
Ačkoli jeho vstup do formule 1 není doprovázen takovou pozorností jako u ostatních nováčků, Doohan by mohl překvapit. Pokud Alpine poskytne konkurenceschopný monopost, může Doohan pomoci francouzskému týmu stoupat vzhůru.
Věk: 19 let
Tým: Haas
Britský závodník patří k nejmladším jezdcům na startu a díky sociálním sítím už nyní disponuje armádou fanoušků. Teenager debutoval v F1 za Ferrari loni ve Velké ceně Saúdské Arábie, kde předvedl impozantní výkon a skončil sedmý. O něco později se v monopostu Haasu dostal znovu na body.
Bearmanův juniorský životopis sice nenabízí mnoho titulů, ale jeho schopnosti na trati jsou nesporné. V roce 2025 spojí síly s Estebanem Oconem a pokusí se Haasu pomoci v boji o střed pole. Pokud bude jeho přechod do F1 tak hladký jako jeho debuty, může Bearman překvapit a upevnit si místo v nejvyšší motoristické soutěži.
Věk: 18 let
Tým: Mercedes
Ital přichází do formule 1 jako nejmladší jezdec na startu a nástupce sedminásobného mistra světa Lewise Hamiltona. Jeho příchod do Mercedesu vyvolal velká očekávání – šéf týmu Toto Wolff ho označil za generační talent.
Antonelli si v juniorských kategoriích vybudoval pověst rychlého a konzistentního jezdce. Získal tituly v F4 a FRECA a jeho první sezona v F2 přinesla solidní šesté místo. Tato sezona bude pro Antonelliho klíčový, neboť na něj tlačí nejen vítězný odkaz Mercedesu, ale i naděje italských fanoušků. Ti pevně doufají ve svého prvního vítěze od dob Giancarla Fisichelly.
Věk: 20 let
Tým: Sauber
Brazilský jezdec vchází do formule 1 s vynikajícími výsledky z juniorských kategorií. Po titulech v F3 a F2 se připojil k Sauberu, kde bude mít možnost v klidnějším prostředí nabrat zkušenosti po boku veterána Nica Hülkenberga.
Bortoleto se do povědomí motoristické veřejnosti zapsal především neuvěřitelným závodem F2 v Monze, kde se z posledního místa dostal až na první. Jeho schopnost adaptace bude klíčová, protože Sauber se pravděpodobně bude v roce 2025 pohybovat na chvostu pole, zatímco se připravuje na přechod na Audi v roce 2026.
Věk: 20 let
Tým: RB
Francouz se stává nejnovější posilou týmu RB po přechodu Liama Lawsona k Red Bullu. Francouzsko-alžírský jezdec se už dříve profiloval jako jeden z nejslibnějších členů juniorské akademie Red Bullu.
Hadjar sice nezískal žádný titul v juniorských sériích, ale jeho rychlost a talent jsou nesporné. V F2 zaznamenal největší počet vítězství za sezonu a jeho reakce při zázračném vyhnutí se nehodě v monackém tunelu obletěla svět. Rok 2025 bude pro Hadjara příležitostí získat zkušenosti po boku zkušenějšího Jukiho Cunody a ukázat, že dokáže těžit z možností, které RB nabízí.
Foto: Red Bull Content Pool, Scuderia Ferrari, Daimler a BWT Alpine F1 Team
Sportovní redaktor online deníku Aktuálně.cz a externí spolupracovník redakcí motormix.cz a ceskeokruhy.cz je jedním z nejlepších českých motoristických novinářů. Motorsportu propadl už v dětství a věnuje se mu velkou část své novinářské kariéry.