Problémy KTM pociťují před Dakarem i u Orion - Moto Racing Group. Tým vsadí na starší stroje

Starší, ale vyladěné motorky. Stáj Orion - Moto Racing Group se rozhodla místo nejnovější techniky vsadit při lednovém Dakaru na starší, ale osvědčené stroje. Rozhodnutí souvisí se současnými finančními potížemi značky KTM.

"V průběhu roku jsme se rozhodli, že pojedeme na starých modelech motorek. Nechtěli jsme jít s nevyzkoušenou technikou do rizika a myslím, že jsme se rozhodli správně," prozrazuje šéf stáje Ervín Krajčovič. Nasazení starších strojů nemění nic na tom, že se tým snažil vyladit techniku na maximum. "Máme v nich kompletně nové repasované motory, elektroinstalaci a další komponenty," dodává Krajčovič.

Český tým dlouhodobě využívá motocykly od KTM. Rakouský výrobce se ale momentálně nachází ve finančních problémech, kvůli kterým omezuje výrobu a propouští zaměstnance. I tato skutečnost sehrála v rozhodnutí roli.

"Analyzovali jsme to několik týdnů až měsíců. Vnitřně jsem ale věděl, že chci ještě využít starší verze, protože je máme vyzkoušené a máme k nim plno náhradních dílů. U nových motorek jsem už zaznamenal, že mají nějaké technické problémy v oblasti mazání," dodává Krajčovič.

Trable výrobce z Mattighofenu jsou znát i v oblasti náhradních dílů. "Bohužel KTM nemá několik náhradních dílů dostupných," přibližuje Ervín Krajčovič, jehož tým se tak musí v oblasti techniky spoléhat především na vlastní know-how a české dodavatele. "Oslovili jsme české firmy nebo mechaniky, se kterými jsme dlouhodobě spokojení. Máme nové brzdové systémy od firmy Goldfren nebo nové chladiče, vystužený rám a další součástky. KTM prodělává krizi a jsem rád, že jedeme na starých motorkách. Nebudeme se tolik strachovat, co nám připraví motorka za překvapení," pokračuje.

Přípravy vrcholí

Aktuálně se stáj Orion - Moto Racing Group nachází v závěrečné fázi příprav. Nedávno tým absolvoval týdenní soustředění v Tunisku, které bylo zaměřeno na zdokonalování navigačních dovedností a zvládnutí náročného terénu v písečných dunách. V úterý stáj uspořádala tiskovou konferenci v Letňanech. Ihned poté odletěla do Barcelony, kde předala veškerou techniku do přístavu organizátorům.

"Bylo to přínosné, protože jsme testovali brzdy, spojku nebo také pneumatiky Michelin, na kterých absolvujeme celý závod. Vše by mělo skvěle fungovat," pochvaloval si soustředění v Tunisku Milan Engel, který se momentálně věnuje fitness tréninkům. "Osvědčily se mi, protože jsem se cítil po nich na motorce dobře," dodává.

Na plné obrátky běží příprava také u Martina Michka. Budějovický závodník se bohužel musí potýkat i s neočekávanými překážkami. "I když jsem měl nějaké zdravotní problémy, tak fyzický základ jsem si udělal. V Českých Budějovicích jsem pod dohledem trenérů a využívám ledové kádě, červená infra světla a tak dále. Teď jsem v období, kdy příprava bolí, a ještě minimálně měsíc bude," přibližuje svůj tréninkový program.

Intenzivní přípravu podstupuje také Martin Prokeš. Ten se během roku soustředil na off-road dálkové rallye a nyní se věnuje výšlapům. "Rád bych šel do konce roku ještě na motokros. Na enduru mám najeto letos opravdu hodně hodin, takže příprava byla kvalitní," říká.

Nejzkušenějším z českého tria je Milan Engel. Ten se v lednu zúčastní Rallye Dakar již pojedenácté. Dvakrát se mu podařilo proniknout do nejlepší dvacítky konečného pořadí, přičemž jeho nejlepší výsledek pochází z roku 2019, kdy skončil patnáctý. Ročník 2021 dokončil na 18. pozici. Z roku 2022 stojí za zmínku jeho druhá pozice v kategorii Original by Motul, tedy pro závodníky startující bez asistence. Martina Michka můžeme považovat za nejúspěšnějšího z Orion - Moto Racing Group. Již dvakrát ze šesti startů totiž dojel na Dakaru desátý (2021, 2024). Martin Prokeš se Rallye Dakar zúčastní teprve podruhé. Při premiéře obsadil 43. pozici.

Sestava stáje Orion - Moto Racing Group bude na Dakaru čtyřčlenná. Český trojlístek Michek, Engel a Prokeš totiž doplní také Bartlomiej Tabin z Polska.

Foto: Orion - Moto Racing Group

 

 

Autor

Dušan Bouzek

Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.