Slavné jméno Pescarolo se vrátí do Le Mans. Po letech se znovu spojí s Peugeotem

Tým Pescarolo Sport pojede v příštím roce v šampionátu FIA WEC s hyperautem Peugeot 9X8.

Po Porsche se rozhodl nasazovat zákaznické vozy nejvyšší kategorie také Peugeot. A komu jinému by ho nabídl, než francouzské stáji? Vyvoleným týmem se stal tým Pescarolo Sport, jehož majitel kráčí ve stopách zakladatele Henriho Pescarola. Ve hře je nasazení jednoho nebo dokonce dvou vozů do světového šampionátu ve vytrvalostních závodech (FIA WEC).

"Pescarolo Sport nás kontaktoval již před několika měsíci a po debatě se zástupci Pescarolo Sport jsme se rozhodli vytvořit program pro seriál FIA WEC s vozem Peugeot 9X8," uvedl mluvčí Peugeotu. "Jsme velmi hrdí na to, že si Pescarolo Sport vybral právě náš hypervůz. Projekt se vyvíjí poměrně rychle díky pečlivě vybraným partnerům a zkušenému týmu. Budeme připraveni poskytnout jim vůz 9X8 a potřebnou technickou podporu," dodal.

Henri Pescarolo se zařadil mezi legendy Le Mans ještě dřív, než závod vyhrál. V roce 1968 předvedl nezapomenutelný noční jízdu v dešti, přestože mu selhaly stěrače. Jeho čtyři triumfy (1972–74 a 1984) si získaly srdce francouzské veřejnosti. Její náklonnost je hlubší než jeho místo v knize rekordů v počtu účastí v závodě (33) a status jediného francouzského jezdce, který vyhrál tři roky po sobě.

Svoji vlastní stáj Francouz založil v roce 2000. Pak o ni ale přišel a současný majitel Jocelyn Pedrono tým koupili před sedmi lety. "Právě nyní dokončujeme největší část rozpočtu, a to na základě jednání, která probíhala poslední rok a půl," vysvětlil expilot Pescarola Sport a současný Pedronův spolupracovník Bruce Jouann.

S Peugeotem bylo jméno Pescarolo spjaté už před dvěma desetiletími. V roce 2000 Pescarolo Sport od svého předchůdce Pescarolo Promotion Racing Teamu převzalo podvozek Courage poháněný turbomotorem V6 o objemu 3,2 litru, který vyladila a připravila společnost Sodemo. V první sezoně tým jezdil se starým modelem C52, od roku 2001 měl k dispozici dvojici nových podvozků C60. V letech 2000-2003 stáj s úspěchem postupně používala modernizované verze podvozku a motoru.

I přes starty ve vytrvalostních se hlavní pozornost soustředila na Le Mans, kde Pescarolo nasadil řadu talentovaných domácích pilotů. V roce 2000 obsadil tým pěkné 4. místo za dominantními vozy Audi R8. V roce 2001 nasadil dvojici vozů C60-Peugeot, přičemž Courage s číslem 17 skončil na 13. místě - za řadou vozů GT - přesto na 4. místě v LMP900. Sesterský vůz nedokončil.

Sezona 2002 přinesla další nasazení dvou vozů. Jeden z nich vypadl po 144 kolech a vůz č. 17 dojel na 10. místě. Posledním rokem s motory Peugeot byl ročník 2003. Tehdy oba vozy poprvé dojely v Le Mans do cíle: číslo 17 na 8. místě, číslo 18 na 9. místě.

Předtím, než se objevil nový plán pro Le Mans Series, čekalo starý vůz poslední start. Speciál s motorem Peugeot byl nasazen koncem roku 2003 do závodu 1000 km Le Mans na okruhu Bugatti. Dojel druhý za vozem Audi týmu Goh.

Tím se éra Peugeotu v garážích Pescarolo ještě nezavršila Když už skončilo působení "otce zakladatele." Henri Pescarolo, rozhodl se nový vlastník - společnost Sora Composites - nasadit zákaznický dieselový Peugeot 908 HDi FAP. V kvalifikaci skončilo trio Christophe Tinseau, Bruce Jouanny a João Barbosa čtvrté. Jenže tovární Peugeot s číslem 7 byl v depu vypuštěn příliš brzy a z boku do něj narazil Peugeot od Pescarola. Prvotní poškození bylo malé, ale následné poškození zničilo celou levou zadní část vozu. Tato kolice následně způsobila týmu finanční problémy a definitivní rozbratření s francouzskou automobilkou.

Sám Henri Pescarolo se ještě v letech 2011-12 na krátkou dobu vrátil k vlastnictví stáje pod názvem Pescarolo Team. Ten ale brzy skončil kvůli nedostatku financí. To je však už jiný příběh.

Foto: Archiv

Autor

Radek Vičík

Sportovní redaktor online deníku Aktuálně.cz a externí spolupracovník redakcí motormix.cz a ceskeokruhy.cz je jedním z nejlepších českých motoristických novinářů. Motorsportu propadl už v dětství a věnuje se mu velkou část své novinářské kariéry.