Peugeot představil nový speciál pro Le Mans na okruhu. Šokuje, nemá zadní spoiler

Peugeot oficiálně představil finální verzi speciálu Peugeot 9X8 Hybrid Hypercar určeného pro kategorii hyperaut v rámci seriálu FIA WEC.

Šéfdesignér značky Peugeot Matthias Hossann jej pro premiérové snímky zasadil do brutalistní architektury. Pro fotografku módy a supersportovních automobilů Agnieszku Doroszewiczovou to byla příležitost, aby si pohrála se světlem a kontrasty a s texturami betonu. Její fotografie jsou metaforou 24 hodin Le Mans, legendárního závodu, v němž se mění intenzita světla s přibývajícími hodinami.

Designérský tým značky Peugeot se do tvorby nového hybridního vozu 9X8 Hybrid Hypercar zapojil velmi intenzivně. Vtiskl mu všechny současné estetické principy, které jsou pro značku typické: postoj šelmy, plynulé linie umocněné znaky sportovního stylu, elegantní a strukturované boky a samozřejmě charakteristický světelný podpis se třemi drápy. Štíhlý a elegantní Peugeot 9X8 vzbuzuje emoce a ztělesňuje rychlost.

U tohoto speciálu inženýři a designéři velmi úzce spolupracovali, aby sblížením stylu a technologií vytvořili závodní vozidlo.

"Úroveň spolupráce obou týmů byla naprosto bezprecedentní,“ prohlásil Hossann. "S divizí Peugeot Sport jsme byli v každodenním kontaktu, pracovali jsme opravdu ruku v ruce. "Pro výchozí studii našeho budoucího závodního vozu jsme nejprve vyhlásili soutěž mezi našimi designéry. Obdrželi jsme velké množství návrhů. Projekt vzbudil obrovské nadšení. Každého z nás hnala touha po tom,aby právě jeho výtvor soutěžil s nejprestižnějšími světovými značkami na nejslavnějších tratích.“

Peugeot 9X8 má být také inspirací pro budoucí vývoj osobních aut. Odpovídá trendům nastaveným pro vozy této řady, včetně zcela nového modelu Peugeot 308. Právě u Peugeotu 9X8 se poprvé objevil nový znak se lví hlavou, představený na začátku roku 2021. Tím se pyšní i nová "třistaosmička".

Závodní, ale se lvím duchem

Divize Peugeot Sport dala vozu jedinečný vzhled, přičemž ovšem chtěla zachovat myšlenku hladké karoserie, která kontrastuje s velmi geometrickými křivkami vytrvalostních vozů předchozí generace.

Dalším výrazným znakem know-how a designu značky Peugeot je kabina vozu 9X8, která vychází z charakteristického značkového konceptu i-Cockpit. Podobně jako u projektu sériového modelu byla designu interiéru věnována stejná péče jako designu exteriéru. Kokpit byl navíc navržen tak, aby řidiči poskytoval co nejvyšší míru ergonomie a intuitivnosti.

Třída hyperaut přináší radikální zlom oproti předchozím generacím závodních vozů a otevírá novou éru. "Peugeot 9X8 je skutečným milníkem v motoristickém sportu,“ prohlásili budoucí jezdci, když ho poprvé spatřili: "Bude existovat doba před a po Peugeotu 9X8 a my budeme šťastní, že jsme toho byli svědky.“

"Na stěnách designového studia, kde se Peugeot 9X8 zrodil, jsme vyvěsili tři klíčová slova: ikonický, efektivní, emocionální," uvedl Hossann. "Celý tým tak mohl tyto pojmy sdílet po celou dobu, bez ohledu na to, jak byl kdo zapojen do jednotlivých fází vývoje. Hlavní důraz jsem kladl na slovo ikonický, protože jsem chtěl vytvořit vůz, který bude okamžitě rozpoznatelný a zároveň bude znamenat průlom, zásadní generační změnu.“

"I když mnoho návrhů bylo v rámci naší interní soutěže velmi kvalitních, rozhodnutí padlo poměrně rychle. Naprosto změnilo principy předchozí generace vytrvalostních vozů. Navržené auto nebylo ani tak závodním speciálem, jako spíše vozem Peugeot. Objektem, který by měl spojovat fanoušky motoristického sportu. Ale nejen to, měl být sportovním vozem, který by teoreticky mohl jezdit stejně dobře na silnicích jako na okruzích,“ dodal šéfdesignér Peugeotu.

Útok na tradice Le Mans

Nejvýraznějším rysem nového přístupu je absence zadního křídla, díky čemuž speciál získal jedinečný tvar.

Zadní křídlo se poprvé objevilo ve vytrvalostních závodech v Le Mans v roce 1967 a od té doby se stalo standardem. Od roku 1971, tedy před více než 50 lety, žádný vůz bez zadního spoileru nevyhrál. Inženýři a konstruktéři značky Peugeot se tedy rozhodli jít proti proudu, což svědčí o jejich odvaze a vynalézavosti.

Při vývoji Peugeotu 9X8 bylo zadní části vozu věnováno velké úsilí. Na původním náčrtu vozu jakoby připraveného ke skoku se objevila mírně zašpičatělá kabina a velmi specifický tvar, který je vidět vidíme nad zadním kolem.

V našem týmu Peugeot Design je mnoho fanoušků vytrvalostních závodů, a zejména 24 hodin Le Mans. Protože tam byli jako diváci, vědí, že v noci u trati není příliš výrazných znaků, podle kterých lze vozy rozlišit. Některá auta lze poznat podle zvuku motorů, ale na mnoha místech se vizuální přítomnost omezuje na světelné čáry, které se ztrácejí ve tmě,“ prohlásil Hossann.

"Abychom zajistili, že se Peugeot 9X8 nebude podobat žádnému jinému vozu a že ho každý ve dne i v noci snadno rozpozná, věnovali jsme se při práci na tvaru vozu i světelným prvkům. U světelného podpisu byl jasnou volbou motiv tří drápů, které používáme i na všech našich současných sériových vozech. S umístěním drápů na přední část našeho modelu 9X8 jsme neměli problém, ale jejich umístění na zadní část vyžadovalo hodně práce. Tři světelné drápy jsme začlenili do samostatných kompozitních dílů s mezerami pro odvod vzduchu. Nemůžeme se dočkat, až uvidíme jejich účinek na trati," dodal muž, který stojí za současnou tváří vozů značky Peugeot.

Foto: Peugeot Sport

Fotogalerie

Autor

Radek Vičík

Sportovní redaktor online deníku Aktuálně.cz a externí spolupracovník redakcí motormix.cz a ceskeokruhy.cz je jedním z nejlepších českých motoristických novinářů. Motorsportu propadl už v dětství a věnuje se mu velkou část své novinářské kariéry.