Rozhodnuto. Revoluční Peugeot 9X8 skutečně nemá zadní křídlo a debut ho čeká v Monze

Necelý rok po odhalení konceptu a pouhých pět měsíců po zahájení programu testování na závodní dráze představil tým Peugeot TotalEnergies v Portimau oficiálně svůj závodní vůz:

Peugeot 9X8, je hybridním vozem kategorie Hypercar s pohonem všech kol. Vůz bude mít závodní premiéru v červenci v Monze, kde se pojede čtvrté závod mistrovství světa ve vytrvalostních závodech (WEC). Peugeot tak začal odpočítávání času do ostrého startu.

10. července začne v italské Monze nová éra značky Peugeot a vytrvalostních závodů. Po vítězných modelech 905 a 908 se na trati FIA WEC poprvé objeví Peugeot 9X8. Nejnovější originální výtvor francouzské značky do této disciplíny přináší nové pojetí.

Dvě posádky a šest zkušených pilotů

Dvě posádky, které se  zúčastní závodu 6 hodin v Monze, tvoří šest jezdců. Jsou to Paul Di Resta, Loïc Duval, Mikkel Jensen, Gustavo Menezes, James Rossiter a Jean-Eric Vergne. Oficiální sestava bude zveřejněna v nadcházejících týdnech po závěrečných testech před zahájením soutěže. Vozy Peugeot 9X8 se zúčastní také zářijového závodu 6 hodin Fuji a listopadového závodu 8 hodin Bahrajnu.

Tento převratný Hypercar, který upoutá především absencí zadního křídla, splňuje předpisy pro třídu Le Mans Hypercar (LMH). Jde o kategorii, jež je finančně dostupnější než LMP1, ale je na stejné konkurenceschopné závodní úrovni.

Vůz odráží strategii značky Peugeot. Nabízí výjimečný vzhled, pro který je charakteristický postoj velké šelmy a elegantní silueta. Představuje takévýraznou identitu značky s typickými světlomety a světelným podpisem ve tvaru tří drápů známým ze sériových modelů. Důrazje přitom kladen na technologické know-how v oblasti hybridizace a elektrifikace, což jsou klíčové prvky strategie energetické transformace značky, a na dosažení dokonalostijak v závodech, tak ve vztahu k zákazníkům.

Perfektní vzhled, emoce přinášející radost z jízdy a technologická dokonalost: to jsou tři základní pilíře značky Peugeot, kterými se celý soutěžní program řídí. Výsledkem je návrat k vytrvalostním závodům a zejména k soutěži 24 hodin Le Mans, výjimečnému podniku ideálnímu pro hodnocení a ověřování technologií. Peugeot se se svým týmem a závodním vozem rozhodl tuto ambiciózní výzvu přijmout.

Revoluce nezůstala jen na papíře

Peugeot 9X8 je vybaven hnacím ústrojím, které vzniklo pod dohledem týmů Peugeot Sport. Zadní kola pohání vidlicový 2,6litrový šestiválec s dvojitým turbodmychadlem a výkonem 520 kW. Vysoce výkonný elektromotor o výkonu 200 kW, který pohání přední kola, a měnič na bázi karbidu křemíku byly vyrobeny ve spolupráci se společností Marelli. Vysokonapěťová baterie 900 V byla vyvinuta ve spolupráci se společností TotalEnergies / Saft. Pneumatiky splňující předpisy pro vozy kategorie Hypercar dodává společnost Michelin.

Peugeot 9X8 má atletické rozměry: délka 499,50 cm, šířka 200 cm a výška 114,50 cm. Váží 1 030 kg a jeho palivová nádrž má objem 90 litrů 100% obnovitelného paliva TotalEnergy, ExcelliumRacing 100.

Spolupráce designerského týmu Peugeot pod vedením Matthiase Hossanna a sportovního týmu pod vedením Oliviera Jansonnieho na dosud nevídané úrovni vyústila v dravý, extrémní vůz, který se vymyká zaběhnutým principům. Když byl v červenci 2021 představen koncept Peugeot 9X8, mnozí si mysleli, že absence zadního křídla zůstane ve fázi záměru.

K tomuto řešení přivedla tým vedený Olivierem Jansonniem, technickým ředitelem Peugeot Sport, interpretace předpisů LMH. Testy na pěti různých tratích se specifickými vlastnostmi (Portimao, Le Castellet, Motorland Aragon, Barcelona a Magny-Cours), které probíhaly od prosince 2021, tuto invenční koncepci potvrdily a závodní vůz prezentovaný v Portimaupřed posledním testováním odpovídá vizi, kterou představuje model z roku 2021. 

Peugeot 9X8 ujel během 25 dnů více než 10 000 kilometrů. Současně probíhala práce na homologaci s týmy FIA, zatímco tým Françoise Coudraina, ředitele divize Powertrain, se zaměřil na vývoj pohonné jednotky na zkušební stolici, v simulátoru i na trati.

Tyto fáze, které jsou zásadní pro zvýšení spolehlivosti a výkonnosti vozu Hypercar, si vyžádaly odložení soutěžní premiéry až na období po závodě 24 hodin LeMans 2022. Vůz Peugeot 9X8 tak bude mít premiéru v mistrovství světa vytrvalostních závodů FIA 10. července během závodu 6 hodin v Monze. Bude to poprvé, kdy se oficiálně představí na trati, před zraky veřejnosti a konkurence.

Aby mohl tým Peugeot TotalEnergiesna trati patřičně vyniknout, spolupracuje se zahraničními partnery, kteří jsou ve svých oborech vysoce uznávaní. Jedná se například o společnost Capgemini, která se specializuje na umělou inteligenci. Spolupráce Capgeminis divizí Peugeot Sport se soustřeďuje na strategie optimalizace účinnosti vozu 9X8, zejména na řízení spotřeby energie při akceleraci a rekuperaci.

Dalším partnerem je Modex, se kterým Peugeot spojujesvé nápady, inspirace a vize v oblasti technologií a inovací. Ikonická italská značka závodních kombinéz Sparco dodává týmu základní bezpečnostní vybavení.Dánské týmy Jack & Jones připravily pro každého člena týmu Peugeot TotalEnergies oficiální týmové oblečení.Všechny tyto partnery žene k maximálním výkonům stejná vášeň pro automobilové závody, inovace a pokrok.

V roce 2023 se tým Peugeot TotalEnergies zúčastní jubilejního stého ročníku závodu 24 hodin Le Mans v konkurenci mnoha mezinárodních soupeřů, kteří nasadí vozy LMH jako Peugeot, nebo stroje Le Mans Daytona Hybrid (LMdH).

Přestože se vůz 9X8 v roce 2022 na trati čtyřiadvacetihodinovky neobjeví, Peugeot se rozhodl, že se se svými fanoušky během letošního závodu setká. Ve spolupráci se sdružením Automobile Club de l'Ouest bude 21. května 2022 v muzeu 24 hodin Le Mans otevřena výstava s názvem „Allure–Le Mans“ věnovaná výjimečné historii a úspěchům značky Peugeot na okruhu La Sarthe. Originální model vozu Peugeot 9X8 zde bude vystaven až do letošního září.

Diváci letošního ročníku 24 hodin Le Mans budou moci navštívit také fanouškovskou vesničku, kde bude ve vyhrazeném prostoru vystaven vůz Peugeot 9X8. Budou si zde také moci zakoupitoficiální týmové oblečení z produkce Jack & Jonesa různé další předměty, či ochutnat koktejly Kryptonite, pojmenované podle nové barvy vozu Peugeot Sport.

Foto: Peugeot

Autor

Radek Vičík

Sportovní redaktor online deníku Aktuálně.cz a externí spolupracovník redakcí motormix.cz a ceskeokruhy.cz je jedním z nejlepších českých motoristických novinářů. Motorsportu propadl už v dětství a věnuje se mu velkou část své novinářské kariéry.