Automobilka Porsche zásadně přepracovala třetí generaci modelu Cayenne s komplexními změnami v pohonném ústrojí, podvozku, designu a výbavě. To zlepšilo nejen jízdní vlastnosti a jízdu v terénu, ale také každodenní komfort.
Společnost Porsche důkladně vypilovala své úspěšné luxusní SUV. Nový model Cayenne debutuje s vysoce digitalizovaným konceptem zobrazování a ovládání, novou technikou podvozku a inovativními high-tech funkcemi. „Jedná se o jednu z nejrozsáhlejších produktových modernizací v historii značky Porsche,“ řekl Michael Schätzle, viceprezident produktové řady Cayenne.
Světlomety HD Matrix LED s vysokým stupněm rozlišení poskytují osvětlení vozovky přizpůsobené každé jízdní situaci, systém kvality vzduchu filtruje znečišťující látky ze vzduchu a zabraňuje jejich průniku do interiéru a vůbec poprvé v Porsche Cayenne mají cestující vpředu vlastní displej infotainmentu – například pro streamování videa během jízdy. Svým výrazně vylepšeným designem a výkonnější řadou motorů Porsche Cayenne zdůrazňuje svůj nárok na nejsportovnější vůz ve svém segmentu.
Automobilka Porsche integrovala do nového modelu Cayenne zcela přepracovaný koncept zobrazování a ovládání. Nový systém Porsche Driver Experience, poprvé představený v modelu Porsche Taycan, se zaměřuje na osu řidiče a optimalizuje ovládání. Funkce, které řidič často používá, jsou umístěny přímo na volantu nebo bezprostředně vedle něj. Například páčka umístěná vlevo pod volantem má nyní další funkce pro ovládání asistenčních systémů řidiče.
Páčka voliče automatické převodovky v novém Cayenne je nyní na palubní desce. Na nové středové konzole tak vznikne prostor pro úložné prostory a velký ovladač klimatizace v elegantním designu černého panelu. Velké, snadno přístupné ovládací prvky v kombinaci s mechanickými spínači klimatizace a haptickým ovladačem hlasitosti zajišťují optimální ovladatelnost a rafinovaný vzhled. Klíčovým prvkem nového Porsche Driver Experience je správná rovnováha mezi digitálními a analogovými prvky.
Přepracovaný kokpit modelu Cayenne poprvé zahrnuje plně digitální 12,6palcový přístrojový štít s takzvaným zakřiveným a volně stojícím designem a variabilními možnostmi zobrazení. Na přání je k dispozici optimalizovaný head-up displej. Standardně dodávaný 12,3palcový centrální displej Porsche Communication Management (PCM) je harmonicky integrován do nové palubní desky a poskytuje přístup ke všem relevantním funkcím vozidla.
Nativní aplikace jako Spotify a Apple Music jsou k dispozici pro optimalizaci konektivity v novém Cayenne. Nový 10,9palcový displej je nyní poprvé k dispozici pro stranu spolujezdce. To obohacuje zážitek z jízdy spolujezdce zobrazením údajů o výkonu, samostatným přístupem k ovládacím prvkům informačního a zábavního systému a v závislosti na trhu možností streamování video obsahu. Speciální fólie zajišťuje, že řidič tento displej nevidí.
Nové Porsche Cayenne má nyní mimořádně expresivní vzhled. Nová příď v kombinaci s výrazněji klenutými blatníky, novou kapotou a technicky atraktivními světlomety zdůrazňuje šířku vozu. Trojrozměrně tvarovaná koncová světla, přehledné plochy pod nimi a nový zadní nárazník s integrovaným držákem registrační značky charakterizují design zadní části nového modelu Cayenne. Rozšířená paleta barev upoutá třemi novými laky, lehčí sportovní pakety ušetří až 33 kilogramů pro Cayenne Coupé a nová rozsáhlá nabídka 20, 21 a 22palcových kol umožňují individuální a dynamickou konfiguraci nového Porsche Cayenne
Světlomety Matrix LED jsou nyní součástí standardní výbavy nového modelu Cayenne. HD Matrix LED světlomety jsou novou volitelnou výbavou. Se dvěma moduly s vysokým rozlišením a více než 32 000 pixely na světlomet jejich inovativní technologie precizně stínuje protijedoucí vozy a blokuje paprsky dálkových světel s přesností pixelů tak, aby je neoslňovaly. Jas modulů lze regulovat ve více než 1 000 krocích v závislosti na jízdní situaci. Přizpůsobené světelné režimy zvyšují bezpečnost a komfort v různých jízdních situacích.
Porsche v novém modelu Cayenne také představilo systém kvality ovzduší. Vozidlo standardně využívá prediktivní navigační data k detekci blížících se vjezdů do tunelů a automaticky aktivuje recirkulaci vzduchu. Volitelně senzor detekuje hladinu jemných prachových částic ve vzduchu a v případě potřeby ji několikrát projde jemným prachovým filtrem. Kromě toho ionizátor odstraňuje ze vzduchu mnoho choroboplodných zárodků a znečišťujících látek, což ocení zejména alergici.
Kromě toho mohou zákazníci využívat komplexní nabídku nových a optimalizovaných asistenčních systémů. Mezi ně patří aktivní omezovač rychlosti, asistent pro zatáčení a vylepšený systém Porsche InnoDrive jako součást adaptivního tempomatu. To znamená, že nový Cayenne ještě lépe pomáhá svému řidiči v nebezpečných situacích i v dopravních zácpách na dálnicích a hlavních silnicích.
Porsche standardně vybavuje model Cayenne ocelovými pružinami včetně aktivních tlumičů Porsche Active Suspension Management (PASM). Nové tlumiče s technologií dvou ventilů a tím i oddělených odskokových a kompresních stupňů umožňují optimalizovaný výkon ve všech jízdních situacích. Zejména komfort při nízkých rychlostech, ovladatelnost při dynamickém průjezdu zatáčkami a eliminace náklonů byly výrazně vylepšeny. Zážitek z jízdy lze povýšit novým adaptivním vzduchovým odpružením s dvoukomorovou technologií se dvěma ventily.
To zlepšuje zážitek z jízdy díky měkké charakteristice odpružení, stabilizuje vozidlo a zjednodušuje jízdní vlastnosti a ovládání v terénu – ve srovnání se standardním odpružením i s předchůdcem. Adaptivní vzduchové odpružení zároveň zlepšuje přesnost a výkon při jízdě a „krotí“ pohyby karoserie v dynamických jízdních situacích. Podvozek také nabízí ještě ostřejší rozlišení mezi jízdními režimy Normal, Sport a Sport Plus.
V Evropě debutuje nové Porsche Cayenne se třemi různými verzemi motoru. Rozsáhlé zdokonalení čtyřlitrového motoru V8 biturbo, vyvinutého společností Porsche, nahrazuje předchozí motor V6 v novém Cayenne S. S maximálním výkonem 349 kW (474 k) a točivým momentem 600 Nm – o 25 kW (34 k) a 50 Nm více než jeho předchůdce – zrychlí SUV i SUV kupé na 100 km/h za 4,7 sekundy. Maximální rychlost je 273 km/h. Vstup do světa modelu Cayenne přichází s optimalizovaným třílitrovým přeplňovaným motorem V6. Nyní generuje 260 kW (353 k) a 500 Nm, což je o 10 kW (13 k) a 50 Nm více než dříve.
Šestiválcový motor tvoří také základ pohonu modelu Cayenne E-Hybrid. V kombinaci s novým elektromotorem, který byl posílen o 30 kW na 130 kW (176 k), se kombinovaný výkon zvyšuje na 346 kW (470 k). Díky vysokonapěťovému akumulátoru s kapacitou zvýšenou ze 17,9 kWh na 25,9 kWh v závislosti na úrovni výbavy je nyní možný čistě elektrický dojezd podle WLTP až 90 kilometrů. Nová palubní nabíječka o výkonu 11 kW nyní zkracuje dobu nabíjení u vhodného zdroje energie na méně než dvě a půl hodiny, a to i přes zvýšenou kapacitu akumulátoru. Optimalizované jízdní režimy e-hybridu zvyšují hospodárnost vozidla.
Mimo EU je specifikace Turbo GT, navržená pro maximální výkon na silnici, stále vrcholným modelem v nabídce Cayenne na většině trhů Porsche. Je k dispozici výhradně jako kupé a těží ze všech optimalizací a inovací modelové řady. Kromě toho se výkon čtyřlitrového motoru V8 biturbo modelu Turbo GT zvýšil o 14 kW (19 k) na 485 kW (659 k). Cayenne Turbo GT zrychlí z nuly na 100 km/h za 3,3 sekundy, maximální rychlost je 305 km/h.
Standardní výbava modelu Cayenne byla výrazně rozšířena o osvětlení Matrix LED, Porsche Active Suspension Management, 20palcová kola, přední a zadní parkovací asistent včetně couvací kamery a přihrádku pro chytré telefony s indukčním nabíjením (až 15 wattů). V Německu nabízí Porsche nový model Cayenne za ceny začínající na 89 097 EUR (kupé od 93 143 EUR) včetně DPH a výbavy specifické pro danou zemi. Cayenne E-Hybrid začíná na 103 344 eur (kupé od 106 352 eur) a Cayenne S začíná na 107 542 eur (kupé od 112 778 eur). Nové modely je možné objednávat již nyní, dodávky v Evropě začnou v červenci 2023.
Zdroj: Porsche Inter Auto CZ
Externí materiály upravené redakcí MotorMixu.