Sportovní komisaři MotoGP opět čelí kritice. Může za to incident Fabia Quartarara a Aleixe Espargara z nedělní Velké ceny Nizozemska, za který byl Francouz potrestán penalizací dlouhého kola pro další závod v Silverstone. Odborníci se shodují, že toto rozhodnutí je příliš přísné a může vést k tomu, že se jezdci začnou bát předjíždět.
K incidentu došlo v páté zatáčce pátého kola. Quartararo se pokusil zaútočit na Espargarovu druhou příčku, jeho pokus ale skončil pádem, který donutil Espargara vycestovat do štěrku. V cíli jezdec Yamahy uznal, že situaci špatně vyhodnotil a Espargarovi se omluvil. S penalizací dlouhého kola pro nadcházející závod v britském Silverstone už ale nesouhlasil. Trest komisaři odůvodnili tím, že byl Quartararo příliš ambiciózní a nenacházel se v pozici, ve které by mohl svůj manévr úspěšně provést.
"Odteď už nemůžete předjíždět, protože vás budou považovat za příliš ambiciózního. Od začátku roku jsme mohli vidět v podání jiných jezdců takzvané závodní incidenty, ten můj byl ale zřejmě příliš nebezpečný. Gratuluji komisařům k tomu, jak skvělou práci odvádějí. Příště se nebudu snažit předjíždět a budu myslet na to, abych nedostal penalizaci," rýpnul si Quartararo ironicky do komisařů na sociálních sítích.
S penalizací pro Quartarara nesouhlasí ani Karel Abraham. Bývalý jezdec MotoGP vidí situaci jako závodní incident a navíc je toho názoru, že jezdci Yamahy zkomplikoval situaci i Espargaró.
"V páté zatáčce je těžké předjíždět. Vždy je to tam na ostré lokty, v tom mají komisaři pravdu. Na druhou stranu mi ale přišlo, že Espargaró zavřel zatáčku o něco dříve. Quartararo ho chtěl podjet a najednou to Espargaró prostě zavřel. MotoGP jsou těžké stroje, nemanipuluje se s nimi tak snadno jako třeba s Moto3. Quartararo s tím nemohl nic moc dělat. Zkusil to podržet déle na brzdě, aby do něj nenarazil, to ale mělo za následek, že mu ujelo přední kolo. Ve chvíli, kdy tento manévr zahájil, už nemohl udělat nic lepšího," myslí si vítěz Velké ceny Valencie 2010 v kategorii Moto2.
Kromě toho má Abraham obavy, že podobné tresty by mohly jezdce odradit od toho, aby předjížděli, jak naznačil už sám Quartararo: "Když vzpomeneme, jak se předjíždělo před dvaceti lety, tak to bylo vážně na ostré lokty. Tehdy to ale nikoho nezajímalo. Z tohoto pohledu je mi Quartarara líto," dodává.
A race-changing early clash! ???? @FabioQ20 was quick to apologise to @AleixEspargaro after the race! ???? #DutchGP ???????? pic.twitter.com/zKp9G5MIBo
— MotoGP™???? (@MotoGP) June 27, 2022
S Abrahamem souhlasí i další bývalý český závodník MotoGP Lukáš Pešek: "Něco takového by se určitě trestat nemělo. Tímto ho donutí akorát k tomu, aby nezkoušel žádné předjíždění. Z druhé strany to vypadá úplně jinak než z pozice závodníka a hodnotit, jestli byl jeho útok příliš ambiciózní, mi přijde přehnané. To už se dostáváme ke krasobruslení," říká.
K incidentu mezi Quartararem a Espargarem došlo pouze tři týdny poté, co Takaaki Nakagami sestřelil v první zatáčce Velké ceny Katalánska v Barceloně Francesca Bagnaiu s Álexem Rinsem. Jezdec Suzuki si z nehody odnesl zlomené zápěstí. Tehdy se ale komisaři rozhodli Nakagamiho netrestat, protože jejich šetření ukázalo, že brzdil v podobnou dobu jako ostatní. Nepotrestání Nakagamiho a potrestání Quartarara nechápou někdejší účastník MS superbiků Ondřej Ježek ani současný jezdec superbiků v italském šampionátu a Alpe Adrii Michal Filla.
"Komisaři jsou pochopitelně pod tlakem, protože nyní je v módě všechno trestat. Nejdříve netrestali vůbec nic. Je to sice chyba jezdce, ale pokud to skončí tak, že vypadne ze závodu, tak je to podle mě dost sporné. Nakagamiho v Barceloně možná potrestat mohli, ale Quartarara určitě ne. Mezi tím je podle mě tenká hranice. Spíše bych ale netrestal. Nakagami mohl být potrestán, Quartararo ne," nabídl Ježek svůj pohled na věc.
Filla souhlasí: "Já si myslím, že to byl standardní závodní incident. Udělení trestu pro příští závod je hodně přísné. Kdyby dostal Nakagami po svém pádu v Barceloně také trest, pak by to bylo v pořádku a souhlasil bych i s trestem pro Quartarara - udělal chybu, spadl a druhému jezdci zničil závod. Takové pravidlo by do budoucna dávalo smysl. Něco se ale samozřejmě hodnotí lépe a něco hůře."
Espeluznante accidente en el MotoGP: cayó y golpeó su cabeza contra un neumático. El piloto Takaaki Nakagami quedó vivo para contarlo.-#JaqueMate pic.twitter.com/FXr7LkswPs
— Leonardo Jaquez (@LeonardoJaquez) June 8, 2022
Jak Karel Abraham, tak Lukáš Pešek se shodují v tom, že příliš velké množství penalizací kazí podívanou. Oba by uvítali, kdyby se podobně jako v minulosti začalo trestat pouze jen v nejnutnějších případech.
"Všeobecně si myslím, že od doby, co byly tresty jako penalizace dlouhého kola nebo ztráta pozice za překračování traťových limitů zavedeny, začínají být motorky pro diváky nezajímavé. Nikdo totiž neví, jaký trest přijde. Pro závodníka je to navíc obrovská frustrace. Přijde mi, že o závodění už moc nejde," myslí si Pešek.
"Neřešilo se tolik, když jel někdo na ostré lokty. Když někdo udělal velký přešlap, dali mu start z posledního místa pro další závod. Bylo to lepší, penalizací bylo méně a každý se v tom lépe orientoval. Nikdo nemusel mít strach a čekat ještě pět minut po kvalifikaci na penalizaci. Vše bylo hned jasné a i divácky to bylo atraktivnější," dodává Abraham.
Abrahamovi se nezamlouvá ani velké množstí vyasfaltovaných únikových zón: "Jsem zastánce toho závodění, které bylo třeba ještě před 15 lety. Měli jste obrubníky, za nimi trávu a pak kačírek. Nebyly tam vyasfaltované zóny, které musely být vybarveny zeleně, aby bylo vidět, že se tam nesmí jezdit. Například i v poslední šikaně v Assenu nikdo neřešil, když ji kdysi Valentino Rossi nebo Colin Edwards projeli rovně. Valentino to ustál, Colin ne a upadl. Myslím si, že to byla součást nějakého umění a štěstí," vzpomíná na staré časy.
Uno de los finales más increíbles que recuerdo.
— Swinxy (@Swinxy) June 24, 2022
Assen 2006, duelo Colin Edwards vs Nicky Hayden que acabó así.
Edwards nunca estuvo tan cerca de ganar en MotoGP y se retiró como el piloto con más podios sin victoria de la historia.
Y podría recuperar ese 'honor' si Zarco gana. pic.twitter.com/nQkolaABke
Foto: Monster Energy Yamaha MotoGP
Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.