Rovanperova druhá šance rozhodnout, Loeb opět u M-Sportu i Prokop v akci. WRC nabírá směr Řecko

Letošní sezona mistrovství světa v rallye pokračuje desátým podnikem. Je jím řecká Rallye Akropolis, která již může přinést rozhodnutí v boji o titul. Kalle Rovanperä si totiž může definitivně zajistit titul nejmladšího šampiona WRC v historii. V akci uvidíme také legendárního Sébastiena Loeba nebo Martin Prokopa.

Titul mistra světa už si mohl Rovanperä zajistit před třemi týdny při belgické Ypres rallye, ačkoli zde byla tato naděje ještě hodně teoretická. Už po druhé rychlostní zkoušce ovšem bylo jasné, že se tak nestane. Fin šel totiž přes střechu a tím se vyřadil z boje o nejvyšší pozice. Na jeho zaváhání naopak výborně zareagoval Ott Tänak. Estonec druhým vítězstvím v řadě stáhl Finův náskok na 72 bodů.

Po Rallye Akropolis bude ve hře stále ještě 90 bodů. To znamená, že ani před tímto víkendem se Rovanperovä korunovace nezdá být zrovna nejblíže. Na Tänaka by totiž musel najet více než 18 bodů, což v praxi znamená, že by Estonec musel zažít podobně nepovedený víkend jako Rovanperä v Belgii. Matematická naděje na titul pořád žije i u třetího Elfyna Evanse (-87 bodů), čtvrtého Thierryho Neuvilla (-97 bodů) a pátého Takamota Kacuty (-111 bodů). Ti ale letos ještě nevyhráli a jeví se velmi reálně, že po řeckém víkendu budou ze hry.

Myšlenkami na titul se lídr šampionátu nenechává rozptylovat: „Tlak necítím. Jak jsme mohli vidět v Belgii, není rozhodnuto, dokud není konec. Přemýšlet o tom takto dopředu opravdu není nutné. Zkrátka se ve zbývajících soutěžích budeme snažit vybojovat dobrý počet bodů a dobré výsledky,“ říká závodník Toyoty.

Rovanperä oslaví 1. října teprve 22. narozeniny. Současný nejmladší mistr světa Colin McRae vystoupal v roce 1995 na trůn ve věku 27 let a 89 dní. To znamená, že na korunovaci Rovanperä opravdu nemusí pospíchat.

Shodou okolností to jsou právě Rovanperä a Tänak, kdo loňský ročník Rallye Akropolis dokončili na prvních dvou příčkách. Pro Rovanperü se tehdy jednalo o druhý triumf kariéry. Letos má ale obavy. Myslí si totiž, že by mu boj o vítězství mohla zkomplikovat skutečnost, že do pátečních rychlostních zkoušek bude na základě podoby průběžného pořadí startovat jako první. Když totiž pomineme úvodní čtvrteční superspeciálku, která se uskuteční na olympijském stadionu v Athénách, půjde o šotolinovou soutěž.

„Cesty jsou v dobrém stavu, tedy až na výjimky, kde je to hrbolatější než loni. Povrch sice není tak nezpevněný, v některých pasážích je ale spousta kamení. Vzhledem k tomu, kde startujeme, tak pro nás bude v pátek špatné,“ je skeptický.

Loeb a M-Sport počtvrté

Zatímco Kalle Rovanperä s Ottem Tänakem budou muset startovat v pátek jako první dva, takový Sébastien Loeb bude vyrážet až jako osmý a o nevýhodě tak v jeho případě mluvit nelze. Devítinásobný mistr světa se letos představí již počtvrté za volantem vozu Ford Puma stáje M-Sport. Zatímco při lednové Monte Carlo si s tímto autem dojel pro jubilejní 80. vítězství v kariéře, v Portugalsku a Keni ho z boje o nejvyšší příčky vyřadily havárie, respektive problém s motorem.

Na Rallye Akropolis dokázal Loeb v minulosti třikrát vyhrát, což ho v historických tabulkách této soutěže řadí na druhé místo. O něj se dělí s Walterem Röhrlem, Mikim Biasionem a Carlosem Sainzem. Nad nimi je pouze Colin McRae, který tu triumfoval v pěti případech. Svůj poslední start v této soutěži sice Loeb absolvoval roku 2012 a řada rychlostních zkoušek tak pro něj letos bude nových, to ale neznamená, že jde do víkendu s nižšími ambicemi.

„Není to lehký podnik, je ale skvělé tu jezdit, takže se těším. Dám do toho všechno. Co nejlépe se připravím a zkrátka budu doufat, že se dostanu do podobně dobrého rytmu jako v Keni a Portugalsku. Tentokrát je ale cílem jet trochu lépe a bez chyb. Testování dopadlo dobře. Trochu jsme poladili nastavení zavěšení, diferenciálu a hybridu a zdá se, že vše funguje dobře. Po testu jsem spokojen, auto fungovalo dobře a všechno bylo v pořádku,“ říká osmačtyřicetiletá legenda.

Loeb není jediným navrátilcem do řad M-Sportu. Nastoupí totiž také letošní příležitostní účastníci Pierre-Louis Loubet  a domácí jezdec Jourdan Serderidis. Součástí sestavy budou ale samozřejmě také stálí jezdci Craig Breen a Gus Greensmith. Původně měl jet i Adrien Fourmaux, jeho vůz se ale nepodařilo opravit poté, co v Belgii narazil do telegrafního sloupu.

U M-Sportu potřebují dobrý výsledek jako sůl. Posledních několik soutěží totiž bylo pro britskou stáj trápením. Vystoupení při Ypres rallye pak lze označit přímo za sportovní katastrofu. Kromě zmíněného Fourmauxe totiž bourali také Breen a Greensmith. Pro Breena šlo dokonce o třetí odstoupení v posledních třech soutěžích. Na Rallye Akropolis má ale podobně dobré vzpomínky jako Loeb. V roce 2014 zde totiž dokázal vyhrát, byť tehdy se podnik konal v rámci mistrovství Evropy.

Ke změně došlo oproti předchozímu podniku také v sestavě Hyundai. Po účasti v posledních čtyřech soutěžích a životním výsledku v podobě čtvrtého místa při Ypres rallye totiž Oliver Solberg pouští zpět za volant španělského matadora Daniho Sorda. Pro devětatřicetiletého mazáka může jít o jedno z posledních vystoupení v mistrovství světa. Už dlouho se totiž spekuluje, že letošní sezona je jeho poslední ve WRC, ačkoli sám Sordo zatím nic oficiálně nepotvrdil.

Ani Sorda rozhodně nemůžeme předem odepsat z bojů o přední pozice. Při svých předchozích dvou letošních startech, kterými byly Portugalsko a Sardinie, totiž pokaždé obsadil třetí pozici. Na Rallye Akropolis navíc bude mít během pátku výhodnou startovní pozici. Startuje totiž dokonce až za Loebem, tedy jako devátý.

Prokop po měsíci zpět

Zastoupena je ve startovní listině Rallye Akropolis také česká vlajka. Měsíc po startu při Finské rallye si totiž připíše své další vystoupení na scéně světového šampionátu Martin Prokop. Jihlavský rodák opět bude bojovat o co nejlepší výsledek v kategorii WRC 2 s vozem Ford Fiesta Rally2.

Půjde už o devátý Prokopův „výlet“ do Řecka. Objevil se zde mimo jiné i loni, kdy obsadil šestnáctou příčku celkově a páté místo ve WRC2. Z jeho předchozích startů stojí za zmínku i roky 2012 a 2013 s vozem Ford Fiesta RS WRC. Zatímco v roce 2012 dojel na celkovém pátém místě, v sezoně 2013 bral sedmou příčku.

Foto: M-Sport

 

Autor

Dušan Bouzek

Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.