Sébastien Ogier se po dominantním výkonu stal vítězem úvodního podniku letošní sezony WRC, kterým byla tento víkend Rallye Monte Carlo. Pro závodníka Toyoty šlo již o rekordní devátý triumf v této soutěži. Na stupních vítězů Francouze doplnili úřadující šampion Kalle Rovanperä s Thierrym Neuvillem. Eriku Caisovi unikly ve WRC 2 jen těsně stupně vítězů.
Ogier sice stejně jako loni absolvuje pouze vybrané podniky a do boje o titul tím pádem zasáhne jen těžko, v Monte Carlu ale už od čtvrtka ukazoval, že touží po devátém vítězství v této soutěži. Vyhrál totiž úvodní dvě rychlostní zkoušky a do pátečního programu vstupoval se šestisekundovým náskokem na svého týmového kolegu Elfyna Evanse.
A po druhém dni soutěže to pro něj vypadalo ještě lépe. Z celkových šesti pátečních rychlostních zkoušek totiž vyhrál hned čtyři (na dvou z nich mu přitom nefungoval hybridní systém) a ještě k tomu postihly potíže jeho nejbližšího pronásledovatele. Evans měl totiž defekt pneumatiky. Na konci pátečních jízd tak Ogier vedl už o solidních 36 sekund. Na druhém místě byl loňský mistr světa Kalle Rovanperä. Fin sice ve čtvrtek a pátek doplácel na to, že jako úřadující šampion startoval vždy jako první a musel tak čistit trať pro ostatní.
V sobotu už měl ale Fin výhodnější startovní pozici a podnik se hned trochu zdramatizoval. Zatímco Rovanperä byl schopen na rychlostních zkouškách posbírat hned tři výhry, Ogier nechtěl vzhledem ke svému slibnému vedení riskovat a zvítězil jenom jednou. Rovanperä jeho opatrného přístupu využil a ukrojil z jeho náskoku hned dvacet sekund. Před závěrečnými čtyřmi rychlostními zkouškami tak činil rozestup mezi dvojicí jen 16 vteřin.
Ani během posledního dne to sice Rovanperä nedal Ogierovi zadarmo, ani jeden z nich ale neměl výrazně navrch a oba si ze čtyř rychlostních zkoušek odnesli po dvou výhrách. Chvíli sice Rovanperä z Ogierova náskoku ukrojil, ten ale vzápětí své vedení opět navýšil. V cíli je nakonec dělilo 18,7 sekundy.
Pro Ogiera jde už o devátý triumf v tomto podniku. Dosud se v této statistice dělil o rekord se Sébastienem Loebem. Ten tu za volantem Fordu stáje M-Sport triumfoval loni právě po vyrovnané bitvě s Ogierem, čímž svého krajana v historické tabulce vyrovnal. Nyní má ale opět navrch Ogier. Je ovšem třeba dodat, že v rámci WRC vyhráli oba tuto soutěž pouze osmkrát. Když zde totiž Ogier triumfoval v roce 2009 za volantem vozu Peugeot 207 S2000, byl podnik součástí seriálu IRC.
Victory for @SebOgier and @vinzzlandais at Rallye Monte-Carlo! ????????
— TOYOTA GAZOO Racing WRT (@TGR_WRC) January 22, 2023
Seb masters Monte for a record 9th time, and Vincent gets his first #WRC win in only the pair's second event together! ????#ToyotaGAZOORacing #GRYaris #RallyeMonteCarlo ???????? pic.twitter.com/HCKF27zKwz
Rovanperu porážka s Ogierem nemusí nijak zvlášť trápit. Z uchazečů o titul se totiž umístil nejvýše. Kromě 18 bodů za druhé místo navíc získal i pět bonusových za výhru na powertage (Ogier zde získal jen jeden bod).
Ogiera s Rovanperou doplnil na stupních vítězů třetí Thierry Neuville ze stáje Hyundai. Elfyn Evans se sice snažil dohánět svůj páteční defekt, po kterém spadl na pátou pozici, zvládl ale získat zpět jenom jedno místo a skončil čtvrtý.
Na loňskou sezonu by u M-Sportu nejraději zapomněli. Začala pro ně sice skvěle, když Sébastien Loeb ovládl Rallye Monte Carlo a Craig Breen skončil na třetí pozici, pak už ale stáj byla schopna dosáhnout na jediné pódium a zbytek její sezony se nesl zejména ve znamení nehod a technických potíží.
U týmu se proto rozhodli jednat. Craig Breen, Gus Greensmith a Adrien Fourmaux dostali padáka (Fourmaux s M-Sportem pokračuje ve WRC 2), vrátil se šampion z roku 2019 Ott Tänak a vedle něj byl na celou sezonu angažován také francouzský mladík Pierre-Louis Loubet. První podnik letošní sezony si ale u týmu představovali jistě lépe.
Začátek přitom nebyl špatný. Tänak držel po čtvrtku třetí pozici jen těsně před Neuvillem. V pátek ovšem Estonec ztratil s Neuvillem i Rovanperou krok a propadl se na čtvrté místo. Tím to navíc nekončilo. V sobotu mu už od druhé rychlostní zkoušky začal stávkovat posilovač řízení, který místy fungoval a místy zase ne. Kvůli tomu se propadl za Elfyna Evanse na páté místo. V neděli se k němu navíc po předposlední rychlostní zkoušce dotáhl na rozdíl jedné desetiny Takamoto Kacuta. Japoncovi ale na powerstage prasklo zavěšení a Tänak tak udržel alespoň pátou pozici.
Ještě hůře než Tänak ale dopadl jeho týmový kolega Pierre-Louis Loubet. Francouz byl sice po prvním dni také na bodech, konkrétně sedmý, v pátek ale začala jeho smolná série. Nejprve přišel kontakt se skálou na třetí ranní erzetě, po které se na jeho voze poškodil posilovač řízení. Do konce pátečního programu ještě zbývalo absolvovat tři rychlostní zkoušky. Jezdci navíc měli mezi ranní a odpolední sekcí možnost navštívit pouze zónu pro výměnu pneumatik, ne servis. Závadu tak nebylo možné opravit.
Na Loubetově místě by možná mnozí vzdali, on ale ne. Nasadil zimní pneumatiky, aby se mu lépe zatáčelo, spolujezdec Nicolas Gilsoul mu v zatáčkách pomáhal tím, že mu zatahoval ruční brzdu a nakonec páteční den přeci jen dokončili. Byli ale až na 29. místě a naděje na dobrý výsledek zmizely.
V sobotu se sice jezdec M-Sportu do akce vrátil, ale potíže ho neopustily. Už na první erzetě dne totiž boural, poškodil si pravé zadní zavěšení a musel své účinkování zabalit. V neděli sice přišel další návrat s cílem získat body na powerstage, tam ale Loubet ani nedojel. Problém s ruční brzdou na první rychlostní zkoušce se mu sice podařilo vyřešit, cestou na předposlední test ho ale postihla jiná závada. Snažil se ji sice opravit, to se mu ale nepodařilo a jeho vystoupení skončilo definitivně.
O acidente de Pierre-Louis Loubet na SS9 que levou à sua desistência do #RallyeMonteCarlo #WRC #WRCnaSportTV pic.twitter.com/cDmJFCtjMp
— VFF1 Motores ???????? ???????????? (@VFF1Motores) January 21, 2023
Řecký soukromník Jourdan Serderidis, který startoval se třetím Fordem Puma Rally1, se trápil už od čtvrtka, kdy se na ledě roztočil a šel do hodin. Nakonec skončil na 24. pozici.
Problémy ale nemuseli řešit jen u M-Sportu. Jak už jsme zmínili výše, Takamoto Kacuta si na poslední rychlostní zkoušce poškodil zavěšení. Nakonec ale zvládl dojet do cíle a udržel šestou pozici. Za ním skončili na sedmé, respektive osmé pozici jezdci Hyundai Dani Sordo a Esapekka Lappi. Ti se během víkendu trápili. Sorda navíc zlobil hybridní systém, který mu nefungoval v sobotu ani v neděli. Lappi zase musel v sobotu řešit defekt pneumatiky.
Při své premiéře za volantem vozu Škoda Fabia RS Rally2 o sobě dal vědět i Erik Cais. Český jezdec, který letos absolvuje maximální počet sedmi podniků a pokusí se zabojovat o titul, totiž během soutěže vyhrál čtyři rychlostní zkoušky. Ve WRC 2 skončil čtvrtý se ztrátou necelých 20 sekund na třetího Pepeho Lópeze ze Španělska. Celkově obsadil zlínský rodák 12. pozici.
Vítězství si z prvního podniku sezony odváží Yohan Rossel s vozem Citroën C3 Rally2. Francouz přitom původně skončil druhý. Soutěži totiž dominoval Nikolaj Grjazin, kterého z prvního místa nesesadil ani sobotní defekr pneumatiky a nejprve porazil Grjazina o 4,5 sekundy. Pak byl ale jezdec stáje Toksport WRT penalizován za to, že střihl jednu ze zatáček a dostal pětisekundový trest. To znamenalo pád na druhou pozici a Rossel díky tomu zvítězil o půl sekundy.
Bod si odváží Francois Delecour. Šedesátiletý Francouz, který se v roce 1993 stal rallyeovým mistrem světa, totiž při svém 23. startu na Rallye Monte Carlo obsadil v rámci WRC 2 10. příčku. I on jel se Škodou Fabia RS Rally2.
Výsledky ZDE
Průběžné pořadí ZDE
Foto: Toyota Gazoo Racing
Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.