Koncern PSA se chystá na výstavu Rétromobile. Bude ve znamení čtyřek i konceptů

Tradiční výstava Rétromobile se koná v Paříži od 1. do 5. února.

Koncern PSA se chystá na "domácí" show Rétromobile. Značky Peugeot i Citroën ukážou klasické vozy i náhled do budoucnosti.

Peugeot sází na číslo čtyři

V roce 2022 představila značka Peugeot nový model Peugeot 408 – dynamický fastback s jedinečnou siluetou. Modely, jejichž název začíná číslicí 4, spojují už téměř 90 let dva společné znaky: propracovaný styl a inovace. A právě proto se toto číslo stane klíčem k pochopení expozice této značky na výstavě Rétromobile. Celkem se zde  objeví pět legendárních modelů čtyřkové řady Peugeot.

První model této řady sedan Peugeot 401 (1934 - 1935) byl inovativní svým nezávislým zavěšením kol, Peugeot 401 Eclipse (1935), první sériově vyráběné kupé - kabriolet, se výrazně zapsal do automobilové historie.

Peugeot 402 (1938 - 1942) přišel s převratnou novinkou: seskupením světlometů za mřížkou chladiče pro krásnější design, ale také pro lepší aerodynamiku, která byla v té době zatím v plenkách.


.
Peugeot 403 Cabriolet (1956 - 1961), jehož ve verzi kabriolet proslavil inspektor Columbo, je jen jednou z mnoha variant obchodně úspěšné rodiny 403 (sedan, kombi, dodávka a pick-up).

Pod designem vozu Peugeot 404 Coupé (1962 - 1968), ze kterého čišela neobyčejná krása a elegance, je podepsán Pininfarina, jehož spolupráce se značkou Peugeot byla v té době na vrcholu.

Peugeot 405 Mi16 LeMans (1993) je speciální série modelu 405 Mi16 na oslavu vítězství značky Peugeot v závodě 24 hodin Le Mans v roce 1993. Motor je dvoulitrový šestnáctiventilový o výkonu 160 k z klasického sériového modelu Mi16. Výbava vozu zahrnovala čalounění kůže/alcantara, 15palcová koly z lehkých slitin atd.

Citroën ve znamení šifry Oli

Hlavním tahákem se u sesterské značky Citroën stane koncept Oli, který bude francouzské veřejnosti představen vůbec poprvé.  Ten nastiňuje plán značky pro optimistickou a funkční elektromobilitu. Na rozdíl od současných trendů v automobilovém průmyslu nabízí lehký, funkční, jednoduchý, všestranný a cenově dostupný rodinný elektromobil.

Koncept se zaměřuje na lepší kontrolu nad životním cyklem vozů díky výraznému snížení hmotnosti a složitosti, použití recyklovaných a recyklovatelných materiálů pro lepší životnost, spolehlivost, dostupnost a nákladovou úspornost. Oli se stává laboratoří nápadů, jako jsou například sedadla s opěradly ze síťoviny, která vyžadují o 80 % méně dílů než tradiční konstrukce. Další inovací jsou panely kapoty, střechy a podlahy zavazadlového prostoru, které jsou vyrobeny z extrémně pevné recyklované voštinové lepenky a unesou váhu člověka.

Díky této důmyslné, odvážné a úsporné koncepci stačí konceptu Oli pro cílový dojezd až 400 km baterie o kapacitě pouhých 40 kWi. Oli je rovněž výjimečně lehké – váží pouze 1 000 kg.

Oli bude na Rétromobile obklopen legendárními vozy, které představují milníky v historii značky Citroën a jejichž odvážný styl a inovace zanechaly stopu ve své době, předjímaly změny životního stylu a přinášely užitek zákazníkům.

Citroën C4, uvedený na trh v roce 1928, posunul značku do moderní éry díky vyspělému odpružení a plovoucímu uložení motoru. Poskytoval úroveň komfortu, jaká byla na silnicích, které měly v té době ještě velmi nedostatečný povrch, jen zřídkakdy dosažitelná.

Traction Avant, první sériově vyráběný vůz s pohonem předních kol, samonosnou karoserií, hydraulickými brzdami a nezávislým zavěšením všech kol, který byl uveden na trh v roce 1934, nabízel k radosti cestujících nejlepší dynamické vlastnosti té doby a vysloužil si tak přezdívku „Král silnic“.

V roce 1956 si pouze Citroën troufnul navrhnout tak odvážný a kompaktní koncepční vůz, který byl lehký, úsporný a technicky vyspělý. Při jeho návrhu byly využity poznatky z letectví. Model C10 udělal při svém představení velký dojem a jeho tvar si vysloužil přátelskou přezdívku „Kapka vody“.

V roce 1948 se v reakci na silnou poptávku na trhu objevil minimalistický model 2CV, přezdívaný Kachna. Jeho cílem bylo být automobilem pro každého a zároveň být jednoduchý na výrobu, opravy a nejlevnější na prodej. Za 75 let se stal legendárním vozem, který svým překvapivým designem a tím, jak působí na zákazníky, výrobku ztělesňuje filozofii vozů Citroën.

Model Ami 6, představený v roce 1961, byl určen pro zákazníky, kteří hledali lehký a pohodlný sedan o délce do 400 cm, s prostorným interiérem a velkým zavazadlovým prostorem. Citroën odpověděl slavnou revoluční linií zádí ve tvaru písmene Z: zadní okno s negativním sklonem umožnilo zvýšit prostornost kufru.

Mehari, chytrý, atypický a přátelský užitkový vůz pro volný čas, letos slaví 55. narozeniny. Lehká karoserie z probarveného termoplastu odolává poškrábání a vůz lze včetně interiéru omýt proudem vody. Vůz s plátěnou střechou a sklopným čelním sklem i dnes okouzluje milovníky dobrodružství.

Díky plynulému, protáhlému a vysoce aerodynamickému dvouprostorovému tvaru, velkým proskleným plochám a konkávnímu zadnímu oknu byl model CX od roku 1974 považován za špičkový vůz s netradiční siluetou. Futuristická přístrojová deska v kabině posunula ergonomii ovládacích prvků do extrému tím, že je seskupila do jednoho oválného přístrojového panelu. Díky těmto přednostem získal model CX v roce 1975 ocenění Auto roku.

Zdroj: Stellantis

Fotogalerie

Autor

Redakce

Externí materiály upravené redakcí MotorMixu.