Děsivá havárie Wickense nezastavila. Nemůže chodit, přesto znovu vítězí

Kanadský jezdec Robert Wickens se vrátil na stupně vítězů, i když před čtyřmi lety při nehodě málem přišel o život a zůstává upoutaná na vozík.

1406 dní od osudné havárie v závodě IndyCar na oválu Pocono Raceway se Wickens dočkal satisfakce. Spolu s krajanem Markem Wilkinsem vyhrál za volantem vozu Hyundai Elantra N hodnocení TCR v rámci dvouhodinovky Michelin Pilot Challenge ve Watkins Glen.

"Jsme zase tam, kam patříme. Je to úžasný den. Od startu jsme věděli, že máme na to vyhrát. V Glen jsem závodil poprvé a je to skvělé místo. Děkuju týmu Bryan Herta Autosport za to, že mi dal možnost vrátit se za volant," řekl 33letý jezdec, který vyhrál naposledy v závodě DTM  v červenci 2017.

Cesta k triumfu ve Watkins Glen byla ale těžká. V roce 2018 získal bývalý jezdec F2 či formule Renault 3.5 Series místo v týmu IndyCar Schmidt Peterson Motorsports a vrátil se tak zpět za moře. Dokázal dojet třetí v závodě Indy Car Grand Prix a také v Torontu. V samotném závodě Indy 500 by jako nováček devátý. Jenže nadějně rozjetou sezonu ukončila divoká havárie v Pensylvánii.

Po restartu v sedmém kole se Kanaďan dostal kontaktu s Ryanem Hunter-Reayem, načež byla jeho formule katapultována do ochranné bariéry. Od ní se totálně zničený odrazil zpět na trať. Tam se v té chvíli strhlo inferno, havarovala celá řada pilotů. Závod byl okamžitě přerušen. Wickens zůstal při vědomí, záchranáři ho vyprostili z trosek a vrtulník s pacientem zamířil do nemocnice Lehigh Valley.

Tam mu lékaři diagnostikovali komplikované zlomeniny obou nohou, páteře a pravého předloktí. Navíc měl poškozené plíce. Jenže ani série náročných operací nedokázala vrátit do spodních končetin hybnost a v listopadu závodník oznámil, že zůstává upoutaný na vozíku.

I když nebodoval v posledních čtyřech závodech, stal se nováčkem roku a celkově mu v IndyCar patřila jedenáctá příčka.

Wickens se ani po tak drastickém zranění nevzdal a houževnatě rehabilitoval. Své pokroky s hrdostí sdílí na sociálních sítích, dokonce se mu částečně vrátil cit do nohou. Může se krátce postavit, ale chodit mu jde pouze s pomocí chodítka. Řízení závodního Hyundai bylo pro něj upravené na ruční ovládání brzdy a plynu.

Foto: Robert Wickens via Facebook

Autor

Radek Vičík

Sportovní redaktor online deníku Aktuálně.cz a externí spolupracovník redakcí motormix.cz a ceskeokruhy.cz je jedním z nejlepších českých motoristických novinářů. Motorsportu propadl už v dětství a věnuje se mu velkou část své novinářské kariéry.