Chastainův manévr vzbudil v NASCAR kontroverze. Logano s Larsonem volají po změně pravidel

Jedni před ním smekají, druzí zase považují jeho akci za nebezpečnou a myslí si, že by mělo urychleně dojít ke změně pravidel. Manévr Rosse Chastaina z předposledního letošního podniku NASCAR Cup Series v Martinsville vyvolal rozporuplné reakce.

Vše se odehrálo v závěrečném kole závodu. Do něj Chastain najížděl jako desátý. To pro něj v tu chvíli znamenalo, že mu postup do finálového podniku letošní sezony NASCAR Cup Series unikne o pouhé dva body. Denny Hamlin, kterého Chastain potřeboval k postupu porazit, byl pátý.

Chastainovi nezbývalo mnoho možností a rozhodl se proto k riskantnímu manévru. Na výjezdu ze druhé zatáčky zařadil pátý rychlostní stupeň, sešlápl plyn k podlaze a poslal svůj chevrolet do bariéry. Poslední dvě zatáčky sice prolétl opřený o zeď, ale podstatně vyšší rychlostí než soupeři. Díky tomu se dostal z desáté pozice až na pátou, ze které se po diskvalifikaci Brada Keselowského stalo místo čtvrté. Porazil mimo jiné i Hamlina a mohl se tak radovat z postupu do finále.

Inspiraci k tomu manévru získal Chastain při hraní videoher: „Když můj bratr Chad vyrůstal, často jsme spolu hrávali NASCAR 2005. Tam se z něčeho takového můžete dostat. Nevěděl jsem ale, jestli to fungovat i ve skutečnosti,“ prozradil jezdec stáje Trackhouse.

Chastain ale přiznává, že si nebyl jistý, zda mu tento pokus vyjde: „Rozhodl jsem se, že to udělám a zařadil pátý rychlostní stupeň. V podstatě jsem se pustil volantu a doufal jsem, že ve čtvrté zatáčce do ničeho nenarazím nebo tak něco. Byl jsem ale ochoten to udělat.“

Dodejme, že risk přinesl Chastainovi nejrychlejší kolo závodu. Objel ho totiž za 18,8 sekund, což byl o 1,7 sekundy rychlejší počin než předchozí nejrychlejší čas Kyla Larsona. Chastain byl dokonce rychlejší než vítězné kolo z kvalifikace. Jeho autorem byl opět Kyle Larson, který v tomto případě zajel čas 19,7.

Změňte rychle pravidla

Za svůj neobvyklý počin si Chastain vysloužil jak uznání, tak kritiku. Jedním z těch, kteří mu zatleskali, byl mimo jiné i Denny Hamlin. Právě on ale kvůli jeho manévru přišel o postup do finále a tím pádem také o možnost zabojovat o titul šampiona.

„Byl to opravdu skvělý manévr. Když nemáte žádnou jinou možnost, je samozřejmě snazší do toho jít. Udělal to ale dobře,“ uznal.

Chase Briscoe byl jedním z prvních, které Chastain předjel. Nejprve ho sice trochu vylekal, i on ale jeho počínání hodnotil pozitivně.

„Věděl jsem, že ho asi bod dělí od postupu do finálové čtyřky, že je asi o sedm délek auta za mnou a že mě nejspíše předjede. Koukal jsem proto do zrcátek a sledoval, jak rychle se přibližuje. Pak jsem ho viděl a chytl jsem se volantu, protože jsem myslel, že toto bude pěkně bolet.  Pak jsem ale uviděl, že si to naštěstí namířil do zdi. Z jeho strany to bylo dobře provedené. Myslím si, že o něčem takovém přemýšlel každý z nás, jen nikdo neměl tolik odvahy, aby to vůbec vyzkoušel,“ dodal Briscoe.

Šampion z roku 2018 Joey Logano už to ale s chválou zas tak nepřeháněl: „I když to bylo úžasné, otevřela se tu Pandořina skříňka. V každém závodě Xfinity, Cup Series i trucků bude nyní taková možnost ve hře, bez ohledu na to, na jaké trati se pojede. A to není dobré. Stalo se to poprvé a žádnému pravidlu to neodporuje. Nějaké pravidlo by ale proti tomu existovat mělo. Nejsem si totiž jistý, jestli chceme vidět jezdce dojíždět do cíle ve zdi. Co kdyby se o ni jejich auto nějakým způsobem zachytilo? Ross byl ochoten podstoupit veliký risk,“ upozorňuje Logano.

Logana podpořil další z bývalých šampionů – Kyle Larson. Ten přitom loni v Darlingtonu zkusil něco podobného na Dennyho Hamlina, i když bez úspěchu.

„Cítím se trochu trapně, jelikož jsem to také udělal. Bylo to ale trapné. Náš sport kvůli něčemu takovému nevypadá vůbec dobře,“ podělil se o svůj názor.

Logano si dokonce myslí, že by ke změně pravidel mělo dojít urychleně. Obává se totiž, že něco podobného uvidíme i při posledním podniku sezony. Ten bude hostit během nadcházejícího víkendu ovál ve Phoenixu.

„Bude se to dít znovu, dokud něco neuděláme. Ve Phoenixu je pro něco takového příležitost také, i když je to tam trochu jiné s nájezdem a tak dále. Ale ano, pokud půjde někdo po tom, aby získal titul, pravděpodobně něco takového udělá,“ varuje.

Operační ředitel NASCAR Steve O´Donnell ale Logana nepotěšil: „Opravdu si nemyslíme, že by bylo po 35 závodech změnit pro poslední třicátý šestý závod pravidla,“ odmítl možnost okamžité úpravy pravidel.

Pro sezonu 2023 ale zůstává zákaz podobných manévrů ve hře: „Mimo sezonu to můžeme zvážit,“ dodává O´Donnell.

Foto: Trackhouse Racing Team

 

Autor

Dušan Bouzek

Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.