Dvakrát. Tolikrát legenda mistrovství světa silničních motocyklů Valentino Rossi seriózně uvažovala o závodění ve F1. Zatímco v prvním případě ale tato možnost ztroskotala na neochotě začínat ve středu pole, podruhé na nepřipravenosti.
Valentino Rossi vstupuje do nové etapy své kariéry. V ní se sedminásobný mistr světa královské kubatury závodů silničních motocyklů bude věnovat primárně automobilovému závodění. Letos má v plánu odjet kompletní sezonu evropského seriálu GT World Challenge, která začíná právě tento víkend tříhodinovým vytrvalostním závodem v Imole. Závodit bude s vozem Audi R8 LMS belgické stáje WRT, ve které ho během všech podniků doplní belgický závodník Fréderic Vervisch. Pro vytrvalostní podniky se navíc ke dvojici připojí také Nico Müller.
Svou hlavní pozornost sice letos bude Rossi směřovat k autům poprvé v kariéře, to ale neznamená, že by s touto scénou neměl žádné zkušenosti. Na kontě má řadu startů v rallyeových soutěžích včetně tří vystoupení ve WRC nebo sedmi triumfů v Rallye Monza. Ani scéna GT závodů mu ale není cizí. Za zmínku stojí například jeho vystoupení v závodě 12 hodin zálivu z roku 2019, kde spolu s Lucou Marinim a Alessiem Saluccim skončil třetí celkově a první v hodnocení Pro-Am. Nechybělo ovšem mnoho a Rossi si na čtyřkolové scéně zazávodil také s monopostem F1.
Ve spojení s Rossim se o F1 poprvé začalo mluvit na konci roku 2002. Ital, který tehdy závodil v MotoGP za Hondu, totiž uvedl, že by měl v zimě nadcházejícího roku otestovat monopost stáje BAR, která tehdy motory japonské značky odebírala. Z tohoto plánu ale nakonec sešlo a na první svezení s vozem této série si "doktor" musel počkat až do dubna roku 2004. Tehdy usedl do nejnovějšího monopostu Ferrari na testovacím okruhu maranellské stáje ve Fioranu.
Ferrari chtělo původně akci před veřejností utajit. Rossi totiž tou dobou závodil v MotoGP pro Yamahu, jejímž hlavním sponzorem byl výrobce cigaret Gauloises a dodavatelem pneumatik Michelin, zatímco Ferrari sponzoroval jiný tabákový gigant Marlboro a gumami ho zásoboval Bridgestone. Byl proto na trať dopraven ve voze se zatemněnými skly a před testem musel na okruhu i přespat. Kromě toho ani nepoužil svou přilbu, ale jednu z náhradních helem Michaela Schumachera.
Během svého vystoupení ve Fioranu sice italský závodník skončil nejednou v hodinách, nakonec zajel ale pouze o sedm desetin pomalejší čas než Schumacher, který ten den jezdil ve Fioranu také. Němec měl tehdy pro Rossiho pochvalná slova.
#OnThisDay in 2004 at Fiorano, a special guest completed a few laps at the wheel of a Ferrari Formula 1 car. It was Valentino Rossi no less, by then already a four time MotoGP world champion.#ScuderiaFans #ForzaFerrari pic.twitter.com/EPxBOzEG4S
— Scuderia Fans (@ScuderiaFansF1) April 21, 2019
"Vedl si dost dobře. Chvíli mu trvalo, než si na to zvykl, ale nakonec se s tím podle mě vypořádal hodně působivě. Když máte závodění v krvi, tak nějak víte jak na to. Jeho schopnosti jsou skvělé, několikrát to ukázal na motorce a do určité míry i při tomto testu. Je si vědom toho, kolik znalostí a zkušeností je třeba nasbírat v nižších sériích, než se dostanete na vrchol. Na nějakou úroveň konkurenceschopnosti by se možná dostal, ale najít ten poslední kousek je obvykle těžké," hodnotila legenda legendu.
John Surtees, který se jako jediný závodník v historii dokázal stát mistrem světa v závodech silničních motocyklů a současně F1, dokonce tehdy Rossimu radil, aby s přestupem neztrácel čas: "Valentino by se měl přesunout do F1 a měl by to udělat hned. Má na to dobrý věk a správnou motivaci, takže by neměl ztrácet čas," nechal se tehdy slyšet Brit.
Rossi sice tehdy trval na tom, že se jednalo pouze o svezení pro zábavu, jedna jízda ve F1 mu ale nestačila a v roce 2005 absolvoval s monopostem F2004 dalších pět testovacích dní. Zatímco první dva se odehrály během srpna opět ve Fioranu, zbylé tři v listopadu. Nejprve Rossi znovu jezdil ve Fioranu a poté si poprvé vyzkoušel ve voze F1 i jiný okruh - dva dny strávil v Mugellu.
Díky tomu začaly sílit spekulace o tom, že by se od roku 2007 mohl přesunout z MotoGP do F1. Těmto zvěstem napomáhal i fakt, že Rossi měl s Yamahou platnou smlouvu pouze do konce roku 2006. Michael Schumacher navíc uvažoval o konci kariéry a Felipe Massa, kterého si Ferrari pro sezonu 2006 vybral jako náhradu za Rubense Barrichella, podepsal smlouvu pouze na jeden rok.
Na přelomu ledna a února roku 2006 dostal Rossi poprvé šanci poměřit se s konkurencí. Ve španělské Valencii se totiž zúčastnil třídenních předsezonních testů, kde doplnil v sestavě Ferrari Schumachera s Massou.
1st February 2006 ????
— Motorsport Images (@MSI_Images) February 1, 2018
Valentino Rossi completed his first full day of Formula One testing in the Ferrari F2004, setting the ninth-fastest time of the day in Valencia, Spain #OnThisDay #F1 pic.twitter.com/3jrPRoLz2C
Ty pro něj ale nezačaly vůbec dobře. Během prvního dne, kdy byla trať mokrá, byl totiž vyslán do akce až v závěru dne, kdy se podmínky zlepšily. Již po deseti zatáčkách se ale roztočil a jeho účinkování skončilo v kačírku. Ani v dalších dnech se mu sice hodiny nevyhnuly, už byl ale schopen odjet více kol. Jeho nejlepší výkon z testů měl hodnotu 1:12,315.
Za nejrychlejším jezdcem valencijského testování Fernandem Alonsem z týmu Renault zaostal o necelých 1,8 sekundy. Schumacher byl rychlejší o necelých sedm desetin a Massa o sekundu. Zatímco ale Rossi opět jezdil s monopostem z roku 2004 s desetiválcovým motorem a omezenými otáčkami, Schumacher zajel svá nejlepší kola v novém voze pro sezonu 2006 a Massa stejně jako Rossi v monopostu F2004, v tomto případě ale s osmiválcovým agregátem.
Během sezony 2006 sice ještě mělo dojít k dalším testováním, nakonec se tak ale nestalo. Rossi totiž v květnu oznámil, že i nadále zůstane v MotoGP a v červnu prodloužil s Yamahou smlouvu o další rok.
Luca di Montezemolo o pár let později prozradil, že v Rossim sice skutečně viděl potenciál a Ferrari s ním v období 2004-2006 skutečně vedlo diskuze o možném přesunu do F1. Italská stáj se ale neodvážila nabídnout Rossimu místo ve své sestavě hned pro jeho první sezonu. A právě na tom nakonec možnost Italova přestupu ztroskotala.
"Od začátku to byla téměř zdvořilost k přání velkého šampiona. Viděl jsem, že je silný, chyběla tu ale zejména kontinuita. Měl však hodně potenciálu a také touhu. V jednu chvíli jsme si mysleli, že by mohl odjet sezonu u Sauberu," prohlásil Montezemolo.
Valentino Rossi, Ferrari F2004, Valencia 2006 #F1 test #VR46 pic.twitter.com/q9kbIeEvVL
— Motorsports in the 2000s & 1990s (@CrystalRacing) December 11, 2019
Začít kariéru ve F1 jako jezdec týmu ze středu pole nebyla představa, která se Rossimu zamlouvala: " Začal bych v malém týmu, snažil bych se nasbírat nějaké zkušenosti a až kdyby se ukázalo, že jsem rychlý, tak bych přestoupil do Ferrari. Měl jsem ale spoustu pochybností. Také jsem cítil velký tlak. Všichni říkali "běž do aut, běž do Ferrari, protože to je něco velkého." Když jsem se to někomu pokoušel vysvětlit a hledal někoho, kdo by mi pomohl s rozhodováním, tak jsem vždy slyšel "ne, ne, ne, musíš jít do F1". Například i má matka měla takový názor. Musel jsem se rozhodnout sám podle svého srdce a já jsem si řekl, že bych měl zůstat v MotoGP."
Možnost kariéry ve F1 se sice stala v Rossiho případě passé, i přesto ale na tento šampionát a ani na Ferrari nezanevřel. Ještě dvakrát se totiž s monopostem italské stáje svezl, poprvé v roce 2008 v Mugellu a poté v roce 2010 v Barceloně. V obou případech se tak stalo s vozem ze sezony 2008, tentokrát už ale jen pro zábavu. K jízdám s vozy Ferrari přidal Rossi na konci roku 2019 ještě svezení s Mercedesem z roku 2017 ve Valencii. Tam tehdy došlo v rámci reklamní akce Monster Energy k prohození závodních strojů mezi ním a Lewisem Hamiltonem. Brit pro změnu usedl na jeho motocykl Yamaha.
What a day that was! ???? #TBT to when @LewisHamilton and @ValeYellow46 took to the track together with @MonsterEnergy ???? pic.twitter.com/ayyuz5CQtZ
— Mercedes-AMG PETRONAS F1 Team (@MercedesAMGF1) February 10, 2022
I přes konec pomýšlení na stále angažmá ale Rossimu závodění ve F1 později přeci jen přišlo na mysl ještě jednou, konkrétně v sezoně 2009. Při kvalifikaci na Velkou cenu Maďarska totiž utrpěl těžké zranění hlavy Felipe Massa, kterého zasáhla pružina a pro další dva závody dostal u týmu šanci jeho testovací jezdec Luca Badoer. Ten už sice předtím měl na kontě 48 velkých cen, tu poslední ale odjel už před deseti lety. Když se k tomu navíc připočetl zákaz testování, který začal od roku 2009 ve F1 platit, vznikly z toho pro Badoera dva protrápené závody. Pro Velkou cenu Itálie v Monze a další závody proto hledalo Ferrari jezdce znovu.
"O startu v Monze jsem s Ferrari mluvil. Bez předchozího testování by to ale nemělo logiku. Dospěli jsme k názoru, že vstoupit do F1 bez testování je spíše riskantní než zábava. Nemůžete autu kompletně porozumět za tři dny," přiznal Rossi, že ho účast v Monze zajímala.
A jak ukázaly další závody, rozhodl se Rossi správně. Badoerovým nástupcem se totiž stal Giancarlo Fisichella, kterého si Ferrari vytáhlo z Force Indie. Tam závodil v předchozích závodech sezony a při VC Belgie, která byla jeho posledním startem u indické stáje, zazářil druhým místem. Ani on se ale nedokázal s Ferrari sžít a v ani jednom závodě nebodoval. Rossiho start v Monze by tak mohl udělat kaňku na jeho jinak úspěšné sezoně 2009, ve které vybojoval s Yamahou svůj poslední titul v MotoGP a obhájil tak celkové prvenství z roku 2008. O tyto dva úspěchy by se odchodem do F1 připravil...
Úvodní foto: Scuderia Ferrari via Facebook
Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.