Letošní sezona rallyeového mistrovství světa pokračuje pátým podnikem. Tím bude italská Rallye Sardinie. Letošní suverén Kalle Rovanperä zde bude usilovat již o svůj čtvrtý triumf v řadě. Optimističtí jsou ale před začátkem soutěže také u Hyundai. Čeští fanoušci mohou držet palce Eriku Caisovi, Martinu Prokopovi a Janu Černému.
Dva týdny po Portugalské rallye má WRC na programu druhou letošní šotolinovou soutěž. Bude jí Rallye Sardinie. Na ni přijede jako suverénní lídr průběžného pořadí Kalle Rovanperä. Jednadvacetiletý Fin sice zahájil v Monte Carlu letošní sezonu čtvrtým místem, od té doby je ale k nezastavení. Nejprve kraloval na švédském sněhu, poté mu přinesl další triumf chorvatský asfalt a přemožitele nenašel ani v Portugalsku. Do italského víkendu tak vstupuje s velmi slušným náskokem 46 bodů před druhým Thierrym Neuvillem a bude zde usilovat o čtvrté prvenství v řadě.
Před začátkem víkendu Rovanperä připouští, že vzhledem ke svému velkému náskoku v čele průběžného pořadí už musí přemýšlet takticky. To ale neznamená, že by jeho touha po dalším vítězství byla menší.
"Vždy když vidím příležitost, tak se ji snažím co nejvíce využít. Tak by to mělo být. Vždy se snažím získat co nejvíce bodů. Samozřejmě o tom musíte přemýšlet a hlídat si náskok. Ale jak říkám, vždy musíte využít všech příležitostí, které se vám naskytnou. Takže když se zdá, že můžete dosáhnout dobrého výsledku, musíte ho opravdu zajet. V posledních pár soutěžích jsme nedali šanci nikomu jinému. Uvidíme, jak to bude v těch dalších. Cítím se velice dobře. Koneckonců, nejlepší obrana je útok," říká jezdec Toyoty.
Na cestě za dalším vítězstvím se bude muset Rovanperä stejně jako v Portugalsku popasovat s tím, že v první etapě bude startovat jako první a bude tak čistit trať pro své soupeře. V jeho prospěch navíc nemluví ani předchozí výsledky na Rallye Sardinie. Při svém prvním startu v tomto podniku v barvách Škody sice vyhrál kategorii WRC 2 a skončil devátý celkově, další ročníky už mu ale štěstí nepřinesly. Zatímco v roce 2020 odstoupil po havárii, loňský ročník pro něj kvůli technickým problémům skončil až 25. místem.
Rovanperu doplní v sestavě Toyoty tradičně Elfyn Evans a Takamoto Kacuta, který ovšem startuje pod hlavičkou stáje Toyota Gazoo Racing WRT New Generation. K trojici se připojí Esapekka Lappi, který se vrací poté, co při Portugalské rallye uvolnil místo za volantem Sébastienu Ogierovi.
Making his gravel debut in the #GRYaris Rally1, @EsapekkaLappi is quickest through the first pass of shakedown! ????#ToyotaGAZOORacing #WRC #RallyItaliaSardegna pic.twitter.com/ekxILTyVRj
— TOYOTA GAZOO Racing WRT (@TGR_WRC) June 2, 2022
Kacuta sice letos ještě nevystoupal na pódium, díky konzistentním výkonům je ale celkově třetí. Vicemistrovi z posledních dvou sezon Evansovi patří páté místo. Brit zažil komplikovaný vstup do sezony. Zatímco v Monte Carlu a Švédsku zhatily jeho účinkování havárie, v Chorvatsku skončil kvůli defektům až pátý. Své první pódium zaznamenal až v Portugalsku, kde obsadil druhé místo. Lappi vstupuje do víkendu jako jedenáctý muž průběžného pořadí.
Evans přiznává, že se stále zcela nesžil s novým vozem Toyota GR Yaris Rally1: "Víme, že existují oblasti, na kterých ještě musíme zapracovat. Po celý portugalský víkend jsem neměl pocit, že jsem už se vším zcela sladěný. V některých oblastech auta stále musíme zapracovat na zlepšení. Víme ale, že máme rychlé auto. Stále ale musíme nějakou práci odvést, aby mi auto perfektně vyhovovalo," uvedl.
Pokud chce Evans pomýšlet na titul, musí zabrat. Na svého týmového kolegu Rovanperu už totiž ztrácí 70 bodů. V Itálii by mu mohla při první etapě pomoct lepší výchozí pozice. Zatímco Rovanperä bude startovat jako první, Evans jako pátý. I v Portugalsku ale startoval z výhodnějšího místa...
Optimismus panuje před začátkem víkendu u Hyundai. Jihokorejská značka sice bojuje s potížemi se spolehlivostí, zastupující šéf stáje Julien Moncet ale tentokrát věří v boj o vítězství.
"V Portugalsku ukázaly všechny tři posádky, že naše vozy jsou na šotolině konkurenceschopné. To dokazuje zejména třetí místo Daniho (Sorda - pozn. red.). Nyní je naším cílem vystoupat na nejvyšší stupeň. Celý tým neúnavně pracuje, aby zlepšil auto z hlediska rychlosti a konzistence. Víme, že jsme blízko tomu, kde chceme být, musíme jen během víkendu vše poskládat dohromady. Pak můžeme dosáhnout výsledku, který bychom si přáli," vysvětluje Moncet.
Šance Hyundai na úspěch zvyšuje i fakt, že její jezdci Ott Tänak, Thierry Neuville a Dani Sordo jsou jedinými aktivními závodníky, kteří dokázali na Sardinii vyhrát. Zatímco Neuvillovi (2016, 2018) se Sordem (2019, 2020) se to podařilo dvakrát, Tänak slavil v roce 2017. Estonec ale ještě tehdy hájil barvy stáje M-Sport a závodil s vozem Ford Fiesta.
⏱ @Rally_d_Italia ????????
— Dani Sordo (@DaniSordo) June 2, 2022
???? Shakedown
???? 3.53 km
1️⃣ Neuville ????????
2️⃣ Lappi ???????? +0.3
3️⃣ Evans ???????? +0.5
4️⃣ Loubet ???????? +1.6
5️⃣ Rovanperä ???????? +1.8
6️⃣ Breen ???????? +2.0
7️⃣ Greensmith ???????? +2.3
8️⃣ Katsuta ???????? +2.6
9️⃣ Fourmaux ???????? +2.7
???? ???? SORDO ???????? +3.8 ????#HMSGOfficial #WRC pic.twitter.com/uAkokqcupB
Zatímco u Hyundai ke změně jezdecké sestavy před Sardinií nedojde, u M-Sportu ano. Na rozdíl od Portugalska už tentokrát za tým nepojede Sébastien Loeb, který se do akce vrátí až v červnu při Rallye Safari Keňa. Místo pěti vozů tentokrát britská stáj nasadí čtyři. Řídit je budou Adrien Fourmaux, Gus Greensmith, Craig Breen a Pierre-Louis Loubet.
V akci uvidíme i tři Čechy. Zatímco v kategorii WRC 2 budou bojovat o body Erik Cais a Martin Prokop, do startovního pole WRC 3 se poprvé od Rallye Monte Carlo vrátí Jan Černý. V průběžném pořadí se Černý nachází na sedmém místě a pokusí se navázat na druhou příčku z Monte Carla. Ve WRC 2 je Cais šestý a Prokop dvacátý první.
Soutěž začíná už ve čtvrtek v 18:08 hodin 3,23 kilometrů dlouhou superspeciálkou s názvem Olbia - Cabu Abbas. Během soutěže jezdci odjedou celkem 307,91 ostrých kilometrů.
Foto: Toyota Gazoo Racing
Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.