Zkušenosti přinesly ovoce. RTR Projects zakončilo sezonu ADAC GT4 Germany dvěma bodovanými výsledky

Ze začátku sice Erik Janiš a Lennart Marioneck s vozem KTM X-Bow GT4 zápasili, nakonec ale dokázali najít vhodné nastavení a dovedli stáj RTR Projects k nejlepšímu vystoupení v letošním ročníku ADAC GT4 Germany. Z posledního podniku na Hockenheimringu si posádka odvezla dva bodované výsledky v podobě 14. a 11. místa.

Zkušenou dvojici nasadilo RTR Projects namísto Matěje Pavlíčka s Josefem Knoppem. Tým se totiž rozhodl závěrečný víkend sezony věnovat zejména sběru dat. Jak Janiš, tak Marioneck si zazávodili po více než roční pauze. Navíc šlo o jejich první vystoupení s novější verzí X-Bow GT4. Oba proto věděli, že na ně nečeká snadný úkol. A to se potvrdilo při čtvrtečním tréninku.

„V tu chvíli to nevypadalo vůbec dobře. Auto nám nesedělo a v podstatě se nedalo vůbec řídit. Jeho nastavení nám vůbec nevyhovovalo,“ přibližuje Erik Janiš nepříjemné překvapení na úvod víkendu.

U RTR Projects ale nemají ve zvyku vzdávat se bez boje. A to se jim vyplatilo: „Museli jsme se kousnout a zapojit všechny naše dovednosti a zkušenosti. Dali jsme hlavy dohromady, využili jsme mé zkušenosti z pozice závodního inženýra i poznatky Lennyho. Auto jsme od základu předělali a našli recept, jak ho dostat pod kontrolu. Ve volných trénincích nemáte zas tak moc času, takže jsme museli pracovat efektivně a nedělat žádné zbytečné kroky, které by nás připravily o čas. Nakonec se nám to ale podařilo a v každém výjezdu jsme zrychlovali,“ popisuje Janiš, jak tým zvrátil situaci k lepšímu.

Díky těmto úpravám nakonec RTR Projects vybojovalo body v obou závodech. Dosáhlo na ně už v sobotu. Cesta za nimi ale nebyla snadná. Erik Janiš totiž startoval ze 16. místa a v době, kdy závod vstoupil do okna pro střídání jezdců, figuroval dokonce o dvě pozice níže.

„V závodech jsme se vždy dostali do tempa v podstatě až v jejich poslední třetině. V té době totiž soupeřům hodně odcházely pneumatiky. Nám se v tomto dařilo více, což byla naše jediná výhoda vůči nim. Kvůli BoP jsme měli hodně těžké auto, do toho jsme nastupovali s plnou nádrží a nemáme ani posilovač řízení. S autem jsme proto bojovali a první polovina závodu pro nás byla více méně bojem o přežití,“ vysvětloval Janiš své vystoupení.

Lennart Marioneck poté ve druhé polovině závodu jeho slova potvrdil. Dařilo se mu předvádět stíhací jízdu a postupovat polem vzhůru. Cílem nakonec německý pilot projel jako čtrnáctý.

Červené vlajky sebraly výhodu

Neděle začala pro RTR Projects velmi slibně. Lennart Marioneck se totiž v kvalifikaci blýskl pátým časem a startoval tak ze třetí řady. V úvodních kolech dokonce sváděl boj o čtvrtou příčku, na které chvíli i jezdil. Začátek se ale neobešel bez kolizí. Po jedné z nich zůstal na trati olej a po necelých pěti minutách tak muselo dojít k vyvěšení červených vlajek. Tento režim trval zhruba 15 minut a po restartu už Marioneck odjel jen pár kol, než pustil za volant Janiše. Tato fáze závodu se ale u něj bohužel neobešla bez potíží.

„Připletl jsem se do dvou kolizí. Auto ale naštěstí nebylo poškozeno tolik, aby se s ním nedalo pokračovat,“ řekl Němec.

Mimo jiné i po dvou nezaviněných incidentech se Marioneck propadl. Když začínalo okno pro zastávky v boxech, patřila mu desátá pozice. V cíli nakonec posádka obsadila 11. pozici.

Erik Janiš litoval v cíli přerušení v úvodu: „Naše výhoda lepších pneumatik se kvůli tomu vůbec nemohla projevit. Závod byl totiž zkrácen a jezdcům tak gumy samozřejmě neodešly tak brzy,“ mrzelo ho.

Svůj návrat k závodění si ovšem užil: „Bylo to zábavné. Musím moc poděkovat týmu za jejich snahu. Mechanici do toho šli s plným nasazením. Velký podíl na tom má i inženýr Tomáš Fanta. Všichni členové týmu věděli, že to je poslední závod sezony a makali. Byla to jedna velká týmová hra a toho si na tom cením asi nejvíce. Jsem rád za to, co se nám podařilo,“ chválil Janiš svůj tým.

Tomáš Miniberger zhodnotil víkend takto: „Naším cílem bylo odpovědět si na několik otázek, což se nám podařilo. Mimo jiné jsme si potvrdili, že BoP, které nám přiděluje ADAC, nás znevýhodňuje,“ uvedl.

Minibergerova slova potvrzuje vystoupení týmu RTR Projects na Hockenheimringu při podniku DTM Trophy, ke kterému došlo před dvěma týdny. V tomto šampionátu funguje BoP jinak. Zatímco v ADAC GT4 Germany se během závodního víkendu nemění, v DTM Trophy dochází k jeho úpravě klidně i několikrát během víkendu v závislosti na výsledcích a formě jednotlivých vozů. Jezdec stáje RTR Projects Josef Knopp se během tohoto víkendu prezentoval velmi slušnou rychlosti a kromě vítězství ve druhém tréninku si například připsal také třetí čas ve druhé kvalifikaci.

Foto: RTR Projects

 

Autor

Dušan Bouzek

Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.