Pomalý Hamilton a ukecaný Wolff. U Mercedesu není ani po vítězství všechno růžové

Triumf George Russella v nedělní Velké ceně Rakouska formule 1 paradoxně odhalil, jaká u Mercedesu panuje nálada.

Když George Russell vybojoval v neděli na Red Bull Ringu své druhé vítězství ve Velké ceně formule 1, jeho týmový kolega Lewis Hamilton se před novináři tvářil osaměle a frustrovaně. Hamilton, který nevyhrál od Kataru 2021, pociťuje tíhu čekání na vítězství dlouhého 56 závodů. Také proto, že letos jeho týmový kolega už devětkrát skončil v cíli před ním.

Špatný den sedminásobného šampiona

Hamiltonovo čtvrté místo na Red Bull Ringu bylo jeho druhým nejlepším výsledkem v sezoně. Jenže za vítězným týmovým kolegou se stejným vozem zaostal o plných 23 sekund. Po sprintu Hamilton přiznal, že mění své nastavení více v souladu s Georgovým, aby našel "lepší rovnováhu". I tak byla v kvalifikaci na Velkou cenu jeho rychlá kola plná výkyvů. Přesto páté místo přinášelo určitou naději, byť Russell stál na startovním roštu o dvě místa lépe s časem jen o 0,043 sekundy rychlejším.

Hamilton měl dobrý start do závodu, když vnějškem předjel Carlose Sainze ve Ferrari. Pak mu ale pozici vrátil, předjížděcí manévr totiž dokončil mimo bílé čáry vymezující hranice trati. Poté ještě při nájezdu do depa přejel čáru vymezující vjezd do boxové uličky. Přestupku si všiml ostražitý Oscar Piastri, jehož McLaren jel hned za Mercedesem. O chvíli později Brit dostal pětisekundovou penalizaci.

Hamilton nadále ztrácel na svého týmového kolegu. Boss týmu Toto Wolff sedminásobného světového šampiona bránil s tím, že měl poškozenou podlahu. "Ano, byl to jeden z jeho horších dnů. Docela slušný start a pak první zatáčka, první kolo. To vrácení pozice ve prospěch Ferrari bylo kruté. Ale bylo celkem jasné, že když to neuděláme, dostaneme desetisekundový trest," prohodil Wolff.

"Navíc jsme měli poškozenou podlahu kvůli jízdě po obrubníku. To se tady stalo asi většině jezdců, ale Lewis měl poškození rozsáhlé. Proto není důvod se kvůli tomu zlobit nebo být naštvaný," uzavřel šéf.

"Prostě mě nechte řídit!"

Přes všechnu hořkost Hamilton pogratuloval svému mladšímu týmovému parťákovi k triumfu: „George si dnes vedl docela dobře. Je to pro nás obrovská vzpruha. Bylo to velké vítězství pro George a celý tým. Je to úžasný výsledek."

Nebývá to zvykem, ale Wolff během Velké ceny Rakouska promluvil do týmového rádia k oběma svým jezdcům. První vysílání znělo, jako by Hamiltona trochu nakopával, protože se právě nacházel ve fázi závodu, kdy se mu příliš nedařilo.

Když se v první zatáčce odehrával masakr mezi vedoucími Norrisem a Verstappenem, zmáčkl vzrušený šéf týmu Mercedes tlačítko komunikace a zakřičel na Russella: "Georgi, můžeš to vyhrát! Můžeš to vyhrát, Georgi!"

Russell se v tu chvíli blížil k nejdůležitějšímu brzdnému bodu na celé trati a zásah vysílačky v boxech ho šokoval. "Prostě mě nechte řídit!" odsekl 26letý Brit svému šéfovi.

Po závodě Wolff přiznal, že to byl trapný projev nahromaděných emocí. "Myslím, že jezdce docela dobře znám a vím, že občas potřebují povzbudit. Trávím s nimi hodně času. Myslím, že znám jejich psychologii. Ale tohle je ta nejhloupější věc, kterou jsem za 12 let u Mercedesu udělal. Budu se za to navždy stydět. Nemůžete na pilota mluvit při brzdění nebo ve velmi rychlých zatáčkách,“ posypal si manažer popel na hlavu.

Obvykle celý proces probíhá tak, že závodní inženýři než k jezdcům promluví přes týmovou vysílačku, sledují GPS. Díky tomu zjistí, kde se vůz na okruhu nachází. Pokud závodník potřebuje v danou chvíli zvýšenou koncentraci, počkají, až bude pod menším tlakem. "Ale já se na GPS nepodíval. Jen jsem viděl, jak se ti dva [Verstappen a Norris] navzájem vyřazují," vysvětlil Wolff.

"Pod vlivem emocí jsem stiskl tlačítko a řekl: 'Můžeme to vyhrát'. Mohl jsem ho tímto vzkazem vyřadit. Představte si, jaký by to byl pocit! Ale vážně... trapné," dodal .

Jak je vidět, u Stříbrných šípů panuje velké napětí. V průběhu sezony bude vztah mezi jezdci a šéfem rozhodovat o úspěchu či neúspěchu na trati. Vzhledem k tomu, že Russell je na koni a Hamilton se snaží získat zpět svou bývalou slávu, cítí v Mercedes velký tlak urovnat si vnitřní konflikty a přetavit je v pozitivní výsledky.

Foto: Mercedes Media

Fotogalerie

Autor

Radek Vičík

Sportovní redaktor online deníku Aktuálně.cz a externí spolupracovník redakcí motormix.cz a ceskeokruhy.cz je jedním z nejlepších českých motoristických novinářů. Motorsportu propadl už v dětství a věnuje se mu velkou část své novinářské kariéry.