Vettel oslavil 35. narozeniny body ze Silverstonu. Němec během let výrazně "zezelenal"

Sebastian Vettel oslavil v neděli 3. července 35. narozeniny. Čtyřnásobný mistr světa stále pokračuje v kariéře pilota formule 1.

Jeden z nejúspěšnějších jezdců historie F1 si nadělil k narozeninám jeden z nejlepších výkonů i výsledků letošní sezony. Za volantem Aston Martinu obsadil ve Velké ceně Británie deváté místo se ztrátou 22,3 sekundy na vítězného Carlose Sainze juniora ve Ferrari.

Před samotným závodem se svezl v mistrovském Williamsu FW14B, s nímž se před 30 lety stal Nigel Mansell mistrem světa. Ale vůz byl tentokrát poháněn novým syntetickým palivem.

Za dobu působení v MS se rodák z Heppenheimu výrazně změnil. Ještě v létě 2014 na setkání s novináři v Silverstonu prohlásil: "Baterky do formule 1 nepatří". Dneska je naopak jedním z největších zastánců "zelených" technologií a už legendární se stala jeho brigáda při úklidu tribun po loňské britské Grand Prix.

Před nedávnem v Montrealu měl zase připravenou helmu s protestem proti těžbě ropy frakováním v provincii Alberta. Nakonec s ní ale do vlastní Velké ceny Kanady neodstartoval. Vedle Lewise Hamiltona se nedělní jubilant zařadit mezi největší propagátory diverzity v F1.

Vettel debutoval ve formuli 1 před 15 lety, když v GP USA nahradil v kokpitu vozu BMW Sauber Roberta Kubicu. Polák byl otřesený po děsivé havárii v Montrealu (více o ní čtěte ZDE). A už tehdy ukázal svůj talent. Dojel osmý a díky tomu se stal ve věku 19 let a 11 měsíců v té době vůbec nejmladším jezdcem, který v F1 bodoval.

Na další angažmá si mladý Němec musel počkat jen další čtyři Grand Prix. Už na Hungaroringu usedl do Toro Rossa místo Američana Scotta Speeda. V předposledním podniku sezony v Šanghaji sahal po stupních vítězů, ale velký jeho den v "béčku Red Bullu" měl teprve přijít.

Stalo se tak 14. září 2008 v GP Itálie v Monze. O den dříve senzačně vyhrál mokrou kvalifikaci a ani v závodě první příčku nikomu nepustil. Na dlouhých 12 let to bylo jediné vítězství týmu z Faenzy, na které navázal až předloni - a také v Monze - v reinkarnaci nazvané AlphaTauri francouzský pilot Pierre Gasly.

V roce 2009 si už Red Bull vytáhl Vettela do svého prvního týmu. A byl to právě německý pilot, kdo skončil celkově druhý za Jensonem Buttonem v suverénním Brawnu. Ambiciózní mladík si nic nedělal z toho, že jeho týmovým parťákem je mnohem zkušenější Mark Webber a s Australanem od prvních závodů tvrdě soupeřil.

Rivalita vyvrcholila hádkami o to, kdo mohl koho předjíždět v první zatáčce a dokonce i vzájemnou kolizí. Ať už si Webber myslel o svém parťákovi cokoliv, byl to právě Vettel, kdo s nejlepším vozem své éry vyhrál mezi lety 2010 až 2013 čtyři tituly mistra světa po sobě.

Jenže s příchodem turbohybridů se objevila nová dominantní stáj, a nespokojený Vettel si začal hledat místo jinde. Během sezony 2014 přišla senzační zpráva: čtyřnásobný šampion opouští Red Bull a jde do Ferrari. Jeho cílem bylo na rozdíl od Fernanda Alonsa vybojovat Scuderii vytoužený titul mistra světa. Jenže po pozitivním startu sezony vždycky přišel pokles formy a korunu zase získal někdo od Stříbrných šípů.

V této "frustrační kompozici" se Vettel v Maranellu potácel dlouhých šest let. V sezoně 2020 ho dokonce převálcoval mladík Charles Leclerc, který nasbíral téměř přesně třikrát víc bodů. A tak se roztrpčený Němec znovu začal poohlížet po novém místě. Našel ho u Aston Martinu, který do loňského ročníku vjížděl s velkými ambicemi.

Jako pokračovatel Racing Pointu obhajujícího čtvrté místo v Poháru konstruktérů měl velké ambice. Jenže se potvrdily slova zlých jazyků, že v dílnách v Silverstonu tentokrát "okopírovali špatnou formuli". Vettel byl sice druhý v Baku, ale v celkovém pořadí MS mu patřila až 12. pozice.

Letos to s vozy v tradiční britské závodní zelené není zrovna růžové. Vettel přišel kvůli covidu-19 o první dva podniky a od té doby dokázal bodovat jen čtyřikrát. Naposledy právě v neděli v Silverstonu.

Foto: Red Bull Content Pool, Scuderia Ferrari a Aston Martin Aramco Cognizant F1 Team

Autor

Radek Vičík

Sportovní redaktor online deníku Aktuálně.cz a externí spolupracovník redakcí motormix.cz a ceskeokruhy.cz je jedním z nejlepších českých motoristických novinářů. Motorsportu propadl už v dětství a věnuje se mu velkou část své novinářské kariéry.