Ve Velké ceně Abú Zabí se rozloučil se svojí úspěšnou kariérou čtyřnásobný mistr světa F1 Sebastian Vettel.
35letý Němec se dokázal zapsat do historie šampionátu. Jen tři piloti (Michael Schumacher, Lewis Hamilotn a Juan Manuel Fangio) dokázali získat víc titulů než on (a Alain Prost stejně). Navíc Vettel vybojoval korunu šampiona čtyřikrát po sobě, což je také skvělý výkon. Prolétněme si jeho kariéru ve světě Grand Prix.
Když v červnu 2007 Robert Kubica doslova rozložil svůj monopost BMW-Sauber v Montrealu na náhradní díly, uvolnil tak místo největšímu talentu své doby. V Indianapolisu musel tým z Hinwillu najít náhradu za otřeseného Poláka. Volba padla na tehdy 19letého pilota ze série Formula Renault 3.5. Němec se za nabídnutou šanci odvděčil bodem za osmé místo. Ve své době se tak stal nejmladším bodujícím jezdce F1 vůbec.
Red Bull, který za Vettelovou kariérou stál, si uvědomil jeho potenciál a ještě téhož roku nahradil v kokpitu Toro Rossa Scotta Speeda z USA. Se ziskem šesti bodů mu patřila konečná 14. pozice.
Celý sportovní svět na sebe upozornil v září 2008. Tehdy v Monze lilo jako z konve a všem soupeřům vypálil v kvalifikaci rybník nejrychlejším kolem. Ve věku 21 let a 73 dní se stal nejmladším držitelem pole position, když o 76 tisícin sekundy porazil Heikkiho Kovalainenena v McLarenu. O den později Vettel - opět na mokru - prakticky celý závod obkroužil na čele a získal pro tým z nedaleké Faenzy hisotrický triumf. Až do předloňské VC Itálie, tedy zase podniku v Monze, zůstával pro dnešní AlphaTauri jediným. V září 2020 tam triumfoval Pierre Gasly. A jen tak mimochodem, ve věku 21 let a 74 byl ve své době nejmladší vítězem Grand Prix. Překonal ho až Max Verstappen.
Logicky následoval přestup do Re Bullu, za jehož volantem debutoval v GP Austrálie 2009. První dva závody sice nebodoval, ale brzy se s novou formulí sžil. Rázem z toho bylo celkové druhé místo hned za suverénním Jensonem Buttonem v Brawnu. Ambiciózní mladík tak rázem vzal pozici týmové jedničky Marku Webberovi. To 11 let starší Australan to velmi těžce nesl.
Olej do ohně přidaly i vzájemné kolize a známá rozepře "Multi 21" ve VC Malajsie 2013. V Sepangu byl na pole position Webber, který si také udržel vedení. Jenže ve 46. kole na něj Vettel - nehledě na příkaz z boxů - velmi ostře zaútočil. Němec vyhrál, načež se do něj po závodě Australan pustil. Kódem "Multi 21" mu připomněl, že na něj neměl útočit.
Na konci sezony 2013 si Vettel dojel pro svůj čtvrtý, a jak se nakonec ukázalo i poslední titul. Příchod hybridních motorů ukončil nadvládu Red Bullu a jezdec se začal rozhlížet, co s načatou kariérou.
Výsledkem byl nečekaný podpis kontraktu s Ferrari. Ale hned první krůčky se Scuderií byly komplikované. Marco Mattiacci, který Vettela do Maranella přetáhl, se ještě před startem ročníku 2015 musel poroučet. Místo něj se stal týmovým bossem Maurizio Arrivabene. Italové angažovali čtyřnásobného krále F1 s jediným cílem - vrátit jim titul, který naposledy získal Kimi Räikkönen v sezoně 2007.
Jenže výkony Ferrari připomínaly spíš Cimrmanovu frustrační symfonii. Vettel byl obvykle v půlce sezony velkým favoritem na titul, ale pak mu stejně zase vzal naděje na úspěch Mercedes. Takhle to pokračovalo až do roku 2019. V následující sezoně se Ferrari dočkalo dlouho nevídané potupy v podobě šestého místa v Poháru konstruktérů. Zkušeného Němce doslova zadupal do země Charles Leclerc. Vettel byl klasifikován na nelichotivém 13. místě.
Takže zase přišel čas jít o dům dál. O služby zkušeného pilota projevili zájem u Aston Martinu. Jenže tým nedokázal navázat na svého předchůdce jménem RacingPoint. Poslední dvě sezony tak Vettel strávil bojem o body, který si zpestřil aspoň druhým místem v Baku 2021. Ale na triumf ze Singapuru ve Ferrari v roce 2019 už nedokázal navázat. Naopak se prosadil jako jeden z mluvčích hnutí za rovnost lidí bez ohledu pohlaví a sexuální orientace a také jako propagátor ochrany přírody.
Svoji kariéru čtyřnásobný světový šampion Vettel ukončil s bilancí 299 startů, z nichž vytěžil 53 vítězství, 123 umístění na stupních vítězů a 3098 bodů. Ve 38 Velkých cenách zajel nejrychlejší kolo, na pole position se objevil 57krát.
Foto: BMW, Red Bul Content Pooll, Ferrari a Aston Martin
Sportovní redaktor online deníku Aktuálně.cz a externí spolupracovník redakcí motormix.cz a ceskeokruhy.cz je jedním z nejlepších českých motoristických novinářů. Motorsportu propadl už v dětství a věnuje se mu velkou část své novinářské kariéry.