Problémy s motorem a celkové dvacáté místo. Staněk odjel v Bahrajnu předsezonní testy F2

Pro Romana Staňka neprobíhalo předsezonní testování F2 v Bahrajnu ideálně. Českého pilota zlobila během úvodních dvou dnů pohonná jednotka. V kombinovaných výsledcích nakonec skončil na 20. pozici z celkových 22 závodníků.

V úterý, kdy testy odstartovaly, zaznamenal Staněk sedmnáctý nejrychlejší čas dne. Pilot stáje Trident zajel kolo v hodnotě 1:43,490. Za svým týmovým kolegou Clémentem Novalakem, který už má ve F2 na kontě jednu kompletní sezonu, zaostal o 419 tisícin sekundy.

Ve středu sice pokračovalo Staňkovo trápení s pohonnou jednotkou a dokonce se postaral o jednu z červených vlajek, když zůstal stát na dráze, přesto si ale oproti úvodnímu dni polepšil. Tentokrát totiž dokázal zajet kolo v hodnotě 1:43,353. V tomto případě ale výkon českého jezdce stačil na o něco horší výsledek než v úterý – na 18. místo.

Staňkovi se ve středu podařilo porazit mimo jiné i Novalaka. Francouz sice skončil s časem 1:46,983 suverénně poslední, jeho výkon byl ale ovlivněn tím, že během středečního odpoledne odjel pouhých sedm kol. Právě v této fázi přitom startovní pole dosahovalo na svá maxima.

Pro poslední den testů už se závadu na Staňkově voze podařilo vyřešit. Jednou sice opět zůstal stát na trati a byly vyvěšeny červené vlajky, z hlediska umístění šlo ale o jeho nejlepší den. Skončil totiž na 13. příčce. Jelikož se ale Staněk ve čtvrtek zaměřoval zejména na závodní simulace, čas ze středy vylepšit nedokázal. Jeho čtvrteční maximum mělo hodnotu 1:46,038. Clément Novalak, který skončil sedmý, byl o téměř tři vteřiny rychlejší.

V kombinovaných výsledcích testů nakonec Staněk obsadil až 20. pozici.  Porazit dokázal pouze Juana Manuela Correu s Amaurym Cordeelem. Nejlepší výkon Clémenta Novalaka byl o 282 tisícin lepší. Celkově Francouz skončil na 16. příčce.

Premiéra za rohem

Za zhruba dva týdny se Roman Staněk objeví na trati v Bahrajnu znovu. Tentokrát už ale nepůjde o testy. Uskuteční se zde totiž první podnik sezony.

„S přípravou na formuli 2 jsem začal prakticky hned po posledním závodě ve formuli 3. Strávil jsem spoustu dní na simulátoru a dělal jsem vše pro to, abych zlepšil své fyzické a hlavně mentální schopnosti,“ říká Staněk, který loni obsadil pátou příčku ve FIA F3.

Kvůli přestupu do vyšší kategorie si Staněk samozřejmě bude muset zvykat na řadu novinek. Monopost formule 2 je v porovnání s F3 rychlejší a má vyšší výkon i přítlak. Z FIA F3 nebyl Staněk zvyklý ani na zastávky v boxech. Závody „druhé ligy“ budou rovněž delší.

„Bude opravdu klíčové se rychle na všechno adaptovat a dát do toho všechno,“ uvědomuje si.

Staněk se stane teprve čtvrtým Čechem, který si ve „druhé lize“ formulového závodění zazávodí. Ještě v éře F3000 se v této sérii ukázali Tomáš Enge (1998-2002, 2004) a Jaroslav Janiš (2001,2003). V období 2010-2012 pak závodil v GP2 Josef Král. Nejvýraznější stopu zanechal Enge, který dokázal vyhrát šest závodů a v letech 2001 a 2002 dokonce obsadil celkovou třetí pozici v šampionátu. V sezoně 2002 se navíc mohl stát šampionem, o titul ho ale připravila diskvalifikace z prvního místa na Hungaroringu kvůli pozitivnímu testu na THC. V jednom závodě triumfoval i Král.

Charouzovci mezi pomalejšími

Česko bude mít letos ve F2 zastoupení mimo jiné i díky stáji Charouz Racing System, i když tentokrát v jiné podobě než dříve. Český tým totiž převzala německá ekipa PHM Racing. O chod týmu se sice bude stále starat Charouz Racing System a sídlo zůstane v Žebráku nedaleko Prahy, název ale bude nově znít PHM Racing by Charouz. Týmu PHM Racing letos Charouz poskytne servisní zázemí a také inženýry. Od roku 2024 už nejspíše česká stáj ze startovního pole zcela vymizí.

Při předsezonních testech se stáj, jejíž monoposty bude letos nově zdobit bronzové zbarvení, pohybovala ve druhé desítce. Více se dařilo zkušenému Royi Nissanymu. Izraelec se sice během závěrečného dne blýsknul druhým časem, v kombinovaných výsledcích testů ale obsadil pouze 14. místo. Nováček Brad Benavides skončil devatenáctý, jen o 127 tisícin před Staňkem.

PHM Racing by Charouz bude opět působit také ve FIA F3. Zde tým vsadí na dvojici nováčků ve složení Roberto Faria a Piotr Wiśnicki, ale také na navrátivší se Sophii Flörschovou. Německá závodnice v seriálu působila již v roce 2020 s týmem Campos, tehdy ale nezískala ani bod. Poté jsme ji mohli vídat v DTM, European Le Mans Series nebo ve FIA WEC. Zúčastnila se i čtyřiadvacetihodinového závodu v Le Mans.

Při testech byla z této trojice nejlepší Flörschová, která zajela 24. nejrychlejší čas. Piotr Wiśnicki skončil v kombinovaných výsledcích dvacátý osmý a Roberto Faria třicátý.

Foto: Trident

 

Autor

Dušan Bouzek

Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.