Vlajková loď Suzuki slaví kulatiny. Swiftu je čtyřicet

Čtyřicet let, pět generací a miliony prodaných kusů. Když se v roce 1983 představil vůbec první vůz Suzuki Swift, málokdo by věřil, jakým pojmem se toto jméno stane.

Swift je nejdůležitějším modelem v historii automobilky Suzuki se vším, co k tomu patří: prodával se i vyráběl na všech kontinentech světa s výjimkou Antarktidy. Každoročně přibude okolo pětiset tisíc nových kusů a úspěšný příběh dále pokračuje. Celkové prodeje prvních dvou generací nejsou kvůli rozdílným označením bohužel evidované, tří posledních generací se od roku 2004 prodalo již 9 milionů kusů, z toho v Evropě 1,2 milionu.

Největším odbytištěm je Indie, následovaná Japonskem. V Evropě je největší zájem o Swift ve Francii a Velké Británii.Sportovní verze Swift Sport s počtem 261 tisíc prodaných kusů patří k nejúspěšnějším hot hatchům všech dob. Největším odbytištěm ostré verze je Japonsko, kde se prodala polovina všech vozů, následuje Německo s 25 tisíciverzemi Swift Sport, což je téměř každý desátý Swift.

Postupem času Swift vystřídal mnoho podob. Byl i kabrioletem nebo sedanem. Stal se jediným vozem ve své třídě, který se dlouhodobě nabízí ve verzi s pohonem všech kol. Především ale přes všechen vývoj zůstal tím, čím byl už od začátku: dostupným kompaktním vozem s úspornými a spolehlivými motory.

Pro spoustu řidičů a řidiček byl Swift jejich prvním autem, ale za jeho volantem bylo k vidění i mnoho celebrit. U nás například herečky Markéta Děrgelováa Anna Julie Slováčková, aktuálně s ním jezdí moderátorka Kristina Kloubková a herečka Kateřina Hrachovcová nebo režisér Jan Hřebejk.

Za volantem Swiftu se objevil také fotbalista Cristiano Ronaldo, přinejmenším tedy při natáčení reklamy v roce 2004 a na závodních tratích rallye celá řada závodníků v počátcích své kariéry, mezi jinými Per-GunnarAndersson, Guy Wilks a Čech Pavel Valoušek.

Swift v Česku

Oficiální prodej Suzuki Swift v Česku odstartoval v roce 1992 se zahájením aktivit prvního importéra Contest. Úspěch byl na poměry začínající značky obrovský: Swift byl jedním z nejdostupnějších aut na trhu a k novým vozům rychle přibývaly i ojeté kusy z dovozu. Přesné statistiky z 90. let bohužel nejsou k dispozici, nicméně na přelomu milénia se u nás každoročně prodávalo přes tisíc vozů značky Suzuki a většina z nich byla v této éře právě z modelové řady Swift.

Současný importér Magyar Suzuki Corporation od roku 2006, tedy krátce po uvedení třetí generace, eviduje 10 588 prodaných Swiftů. Z toho 572 připadá na verzi Sport a dalších 490 nese logo AllGrip, jak se od roku 2017 nazývá provedení s pohonem všech kol. Nejlepším dosud zaznamenaným výsledkem je 1240 kusů prodaných v roce 2015, pro Swift Sport byl nejúspěšnější rok 2012 s 94 kusy těsně následovaný prvním prodejním rokem aktuálního Swiftu Sport s 89 kusy. Důkazem neustále rostoucí obliby pohonu všech kol je dosavadní prodejní rekord 149 kusů z roku 2021.

Pozici nejprodávanějších Suzuki v souladu s moderními trendy převzaly modely kategorie SUV, přesto Swift zůstává jedním z nosných pilířů prodejů značky Suzuki. Podle údajů registru vozidel Ministerstva dopravy bylo v polovině roku 2023 „na českých značkách“ 8132 Swiftů všech generací, přičemž ten nejstarší z nich byl poprvé registrován v zahraničí už v roce 1983, tedy bezprostředně po zahájení prodeje první generace. Další kuriozitou mezi tisíci Swifty na českých silnicích je šest exemplářů dovezených z Ameriky, které nesou značku Geo.

Mezi barvami českých Swiftů je jasnou jedničkou červená, která zdobí každé čtvrté u nás prodané auto. Není divu, některý z jejích odstínů byl v nabídce odjakživa a pastelová červená se po celou dobu nabízí bez příplatku. Druhá pozice patří bílé, kterou má každý šestý Swift. Zhruba desetinový podíl náleží modré, šedé, černé a nevšední hnědé, dostupné pro čtvrtou generaci. Naopak odvahu zvolit oranžovou, která je v nabídce u posledních tří generací, mělo překvapivě jen 82 zákazníků. To je výrazně méně než u unikátní žluté, určené pouze pro aktuální generaci varianty Swift Sport.

Pět generací

Čtyřicet let je zhruba polovina lidského života. Za tu dobu se vystřídalo pět generací Swiftu a tento úspěšný příběh přinesl celou řadu drobných změn i revolučních kroků. Za úplnými začátky modelu Suzuki Swift stál americký koncern General Motors, počátkem 80. let však GM přenechal nedokončený projekt právě Suzuki.

Neviděl v něm totiž tržní potenciál, který tento model ve skutečnosti měl, a to nezanedbatelný. Swift úspěšně dobyl celý svět a mnoho značek ho zařadilo do své nabídky. Malé Suzuki tak dostalo logo značek Chevrolet, Pontiac, Holden, Isuzu, Changan i dnes již zapomenuté automobilky Geo.

První generace (1983-1988)
První generace Suzuki Swift se představila světu v roce 1983. Její hranatý a kompaktní design byl doplněn lehkou konstrukcí, což z ní činilo obratný a úsporný vůz do houstnoucího městského provozu 80. let. Většina řidičů si Swift pořizovala pro nízké provozní náklady, nakonec ale už na základech první generace vznikla i slavná sportovní verze SwiftGTi, v pětidveřovém provedení GXi.

Druhá generace (1988-2003)
Druhá generace Suzuki Swift, známá pod třemi desítkami různých označení po celém světě, se představila v roce 1988. Toto provedení mělo aerodynamičtější a modernější design s elegantními liniemi a celkově hezčím interiérem. Zavedení technologie vstřikování paliva zlepšilo výkon vozu i spotřebu. Zájem o tento spolehlivý a dostupný vůz nadále rostl. V Evropě se prodávala ze všech generací nejdéle, celých 15 let. Na méně náročných trzích se ale jeho kariéra uzavřela až těsně před výročím 30 let od uvedení do prodeje.

Třetí generace (2004-2010)
V roce 2004 představila Suzuki třetí generaci Swiftu, označovanou jako globální, která přinesla významný pokrok v designu a technologii. Automobil prošel kompletní změnou konstrukce, přičemž se pyšnil kulatějším designem. Interiér byl vylepšen vyšší kvalitou materiálů a pokročilými prvky, které přispívaly k pohodlí pasažérů. Tato generace také přinesla pokročilé bezpečnostní prvky, jako jsou ABS a více airbagů.

Čtvrtá generace (2010-2016)
Čtvrtá generace Suzuki Swift, představená v roce 2010, se vyznačovala agresivnějším a sportovnějším designem a přinesla první zásadní inovace na poli snižování spotřeby a emisí CO2. Ovladatelnost a výkon Swiftu byly dále zlepšeny, což poskytovalo dynamický zážitek z jízdy. Čtvrtá generace Swiftu se stala celosvětovým úspěchem a vznikla v počtu více než tři miliony kusů.

Pátá generace (2017-dosud)
Současná generace Suzuki Swift, představená v roce 2017, představuje dosavadní vrchol stylu, technologie a výkonu. Toto provedení má odvážný a atraktivní design s výraznou přední mřížkou a moderními LED světlomety. Interiér nabízí moderní a pohodlnou kabinu vybavenou nejnovějšími funkcemi konektivity a pokročilými bezpečnostními systémy. Toto provedení Swiftu přineslo také postupný přechod od úsporných benzinových motorů k ještě úspornějším mild-hybridním variantám.

Zdroj: Suzuki

Fotogalerie

Autor

Redakce

Externí materiály upravené redakcí MotorMixu.