Každý řidič je používá jako nedílnou součást jízdy automobilem, přesto mnohdy nedostávají takovou pozornost a péči, jakou by si zasloužila.
Denní svícení, dálková světla, mlhovky. S blížící se zimou a kratšími dny přichází také období snížené viditelnosti. Povinné svícení na silnicích se tak stává ještě důležitějším než kdy jindy. Zatímco u starších vozů musí řidiči na rozsvícení denních světel myslet, moderní automobily disponují automatickým systémem, který přední světla po nastartování vozu rozsvítí. Stačí to ale k tomu, aby se všichni účastníci provozu cítili bezpečně?
Spoléhání na automatický systém můžeřidiče naopak zaslepit. „Při jízdě je důležité pružně reagovat na změny viditelnosti. Pokud dojde k hustému sněžení nebo dešti, je nutné myslet na zapnutí obrysových a potkávacích světel. A na to mohou řidiči, kteří jsou zvyklí na automatický systém, snadno zapomenout,“ popisuje Marek Zukal, jednatel společnosti Quick Stop Car
Opačným problémem, který je mezi účastníky silničního provozu všeobecně známý, je naopak nadměrné využívání mlhovek. Mlhová světla jsou věrným pomocníkemv husté mlze a za silného deště. Za dobré viditelnosti naopak škodí a zbytečně oslňují okolní řidiče.
Aby světlomety fungovaly tak, jak mají, je důležité je udržovatv perfektním stavu. Kontrolovat jejich fungování by měli řidiči před každou jízdou. „Bohužel tomu tak často není a až pětina řidičů jezdí s minimálně jedním poškozeným světlem. Kontrolyjsou důležité, protože správné osvětlení je na silnici zásadní v krizových momentech, kdy jde doslova o zlomky vteřin,“ říká Marek Zukal ze společnosti Quick Stop Car, která nabízí kompletní servis automobilů a dodávek.
Že je něco v nepořádku s výškovým nastavením světlometů, poznají řidiči podle špatně osvětlené cesty před vozidlem i reakcí protijedoucích řidičů, kteří na nesprávně seřízená světla upozorňují problikáváním dálkovými světly. O kontrolu a správné nastavení světlometů se nejlépe postarají mechanici v autoservisu. Odborné seřízení vyjde řidiče zhruba na 300 až 500 korun.
Odborníci doporučují provádět seřízení světel pravidelnějednou ročně. „Stejnou samozřejmostí by měla být také výměna žárovek. Aby oba přední světlomety svítily stejně, je potřeba vyměňovat je vždy v páru. A to zhruba po třiceti tisících ujetých kilometrech,“ uvádí Zukal.
Snížená funkce světel ale nemusí být způsobena jen vadnou žárovkou. Pozornost si zaslouží také zažloutlé plochy světlometů. „Pokud jsou světla zašlá, je zapotřebí je obrousit a vyleštit. Jinak nebudou správně plnit svoji funkci. Renovaci lze provést svépomocí, anebo vozidlo odvézt do servisu. Cena za vyčištění se pohybuje v řádech stovek korun za světlo,“ dodal Zukal.
Zdroj: Quick Stop Car a Newspress
Externí materiály upravené redakcí MotorMixu.