Boj o titul v plném proudu, domácí matador nebo rychlý Ital. I to jsou důvody, proč zavítat na TCR Eastern Europe do Mostu

Hořící bitva o mistrovský titul, ale nejen to. Zde je šest důvodů, proč byste si během prvního srpnového víkendu rozhodně neměli nechat ujít závody TCR Eastern Europe na Autodromu Most.

Bitva o titul pokračuje

Maťo Homola a Attila Bucsi. To jsou hlavní protagonisté letošní bitvy o titul. Během první poloviny sezony jsme viděli mezi dvojicí velmi těsnou přetahovanou, která se při každém víkendu řídila vždy tím stejným vzorcem. Zatímco Homola pokaždé triumfoval při úvodní jízdě víkendu, Bucsi pokaždé vystoupal na nejvyšší stupeň při druhém závodě s obráceným startovním roštem. V průběžném pořadí je na tom o něco lépe Homola. Jeho náskok před Bucsim je však pouze šestibodový.

Jak Homola, tak Bucsi letos zatím chyběli na stupních vítězů jenom jednou. Nejhorším výsledkem úřadujícího šampiona je čtvrté místo ze druhého závodu na Red Bull Ringu, kde musel kvůli otočenému startovnímu roštu začínat až jako devátý. Nováček Bucsi, který v srpnu oslaví teprve 17. narozeniny, chyběl mezi nejlepší trojicí při úplně prvním závodě sezony na Balaton Parku. Před domácími fanoušky sice Maďar projel cílem jako první, desetisekundová penalizace za ulitý start ho ale srazila až na sedmé místo.

Homola má na mostecký autodrom z loňska příjemné vzpomínky. Musel se sice spokojit sice se třetím, respektive druhým místem, právě při tomto víkendu si ale definitivně zajistil titul šampiona. Bucsi bude na severozápadě Čech startovat poprvé.

Oba jezdci se budou muset vypořádat s kompenzačním závažím, které s sebou povezou po úspěchu při červnovém vystoupení na Slovakia Ringu. Zatímco Homola jakožto nejlepší jezdec víkendu poveze na své Elantře o 40 kilo navíc, Bucsiho i30 dostane třicet kilogramů.

Černý kůň Kout

Ačkoli dosud letos v TCR Eastern Europe vyhrávali pouze Maťo Homola a Attila Bucsi, neznamená to, že v Mostě nemohou promluvit do boje o prvenství i další závodníci. Jedním z nich je bezpochyby Adam Kout.

Ačkoli jezdec stáje Janík Motorsport letos na vítězství zatím čeká, několikrát už k němu byl blízko. Český závodník zvládal při většině závodů držet s Homolou a Bucsim tempo a zejména při druhém závodě na Red Bull Ringu byl k vítězství velmi blízko, těsně však podlehl Bucsimu. Ze šesti závodů stál na stupních vítězů čtyřikrát. Za Maťem Homolou zaostává o 38 bodů a nebýt defektu pneumatiky při prvním závodě na Slovakia Ringu, který ho připravil o druhé místo, bylo by manko ještě menší.

V minulosti se Koutovi na Autodromu Most několikrát zadařilo. Loni zde při druhém závodě víkendu vybojoval své dosud jediné prvenství v TCR Eastern Europe. Za zmínku ale stojí například také jeho vystoupení na této trati z roku 2009 při podniku severoevropského poháru formule Renault 2.0. Tehdy vyhrál první závod víkendu poté, co porazil řadu současných světových hvězd motorsportu. Mezi nimi byl například současný pilot Haasu ve F1 Kevin Magnussen, který tehdy dorazil do cíle jako třetí.

V Mostě může Koutovi pomoci mimo jiné výhodnější kompenzační závaží než u jeho dvou hlavních konkurentů. Po komplikovaném vystoupení na Slovensku totiž poveze "pouze" 20 kilogramů navíc, což je o polovinu méně než v případě týmového kolegy Homoly.

Domácí matador připraven zaútočit

Ve startovním poli se sice během mosteckého víkendu ukáže řada českých jezdců, jen jeden z nich ale o sobě bude moci říct, že je ryze domácí - Petr Čížek. Závodník stáje EXPRES AUTO totiž pochází přímo z Mostu. Soupeři tak musí počítat s tím, že i pátý nejlepší jezdec průběžného pořadí může promluvit do hry.

Když pomineme, že Čížek pojede na domácí trati a bude se tak moci těšit výjimečné podpoře známých a fanoušků, hrají mu do karet i minulá vystoupení na mostecké trati. V posledních dvou letech zde totiž dvakrát vystoupal na stupně vítězů. Na druhém místě dokončil první víkendový závod jak v roce 2022, tak v roce 2023.

Rychlý Ital chce využít situace

Dalším závodníkem, který by mohl v Mostě zamíchat kartami, je Giacomo Ghermandi. Italský jezdec letos nově závodí s Hondou Civic Type R v barvách stáje MM Motorsport a byl již několikrát zapojen do bitvy o stupně vítězů. Jeho nejlepším výsledkem je čtvrtá pozice z prvního závodu na Balaton Parku a v průběžném pořadí mu patří šestá pozice.

V Mostě bude mít Ghermandi oproti řadě favoritů výhodu v tom, že nastoupí bez kompenzačního závaží. Poslední podnik na Slovakia Ringu pro něj totiž byl extrémně nevydařený. Oba závody pro něj skončily předčasně kvůli poruše motoru.

Loni se Ghermandimu v Mostě zadařilo. Při druhém závodě dojel na mokré trati jako třetí. Tehdy ještě usedal za volant Audi RS3 LMS.

První žena v poli

Ačkoli se letos koná již šestá sezona TCR Eastern Europe, v něčem je oproti těm předchozím jiná. Vůbec poprvé můžeme vídat ve startovním poli ženu. Je jí Jorden Dolischková. Rakušanka nastupuje v barvách týmu Mertel Motorsport a usedá za volant vozu Honda Civic Type R. Před vstupem do TCR měla zkušenosti pouze s motokárami a juniorskými formulovými kategoriemi.

Ačkoli na začátku sezony Dolischková uzavírala startovní pole, v dalších závodech se jí dařilo zrychlovat a dělat pokroky. Vzestupnou tendenci svých výkonů korunovala při svém dosud posledním vystoupení. Druhý závod na Slovakia Ringu dokončila jako devátá a přípsala si tak své první dva body. V Mostě bude chtít v tomto trendu jistě pokračovat.

Možná překvapení

Zatímco Balaton Park, Red Bull Ring i Slovakia Ring nabídly závodníkům dostatek příležitostí k předjíždění, v Mostě je situace poněkud jiná. 4 212 metrů dlouhá trať se totiž řadí mezi užší a získat zde pozici rozhodně není snadné.

Náročné předjíždění umocní v Mostě důležitost kvalifikace. Díky něčemu takovému bychom ale mohli být rovněž svědky atraktivního druhého závodu. Na jeho startu totiž dojde k otočení nejlepších 6-10 jezdců z úvodní jízdy a pro rychlejší piloty by tak mohlo být mnohem náročnější proklestit si cestu zpět na špici. To by mohlo přinést překvapivé výsledky.

Foto: TCR Eastern Europe/Petr Frýba, Janík Motorsport, EXPRES AUTO, MM Motorsport, Mertel Motorsport

 

Autor

Dušan Bouzek

Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.