Šampion z roku 2022 Bartosz Groszek se vrací na plný úvazek, do boje jsou ale připraveni také loňský vicemistr Adam Kout, talentovaný Martin Kadlečík nebo zkušený Petr Čížek. I tak vypadá předběžná startovní listina letošní sezony TCR Eastern Europe. Podívejte se, kdo letos v šampionátu nastoupí.
Mistrovská stáj z předchozích dvou let Hyundai Janík Motorsport letos zaútočí na třetí jezdecký titul v řadě. To vše ale s jednou podstatnou změnou. Šampion z let 2023 a 2024 Maťo Homola totiž scénu cestovních vozů opouští. Tým tak bude letos sázet především na Adama Kouta. Ve druhém voze Hyundai Elantra nastoupí znovu Jiří Zbožínek.
Brzy 35letý Kout se v TCR Eastern Europe představil poprvé v sezoně 2023. Do kategorie, která pro něj byla do té doby neznámá, vstoupil jako dvojnásobný motokárový mistr Evropy ve třídě Superkart nebo jako někdejší česká naděje formulových závodů, ve kterých dosáhl například na titul ve švýcarské dvoulitrové formuli Renault (2007) nebo na dva pódiové výsledky v evropském poháru.
Ke špičce se Kout zařadil rychle i v závodech TCR. Již při svém premiérovém startu v TCR Eastern Europe v Oscherslebenu totiž obsadil třetí příčku. Ve zbytku roku přidal ještě další dvě umístění na stupních vítězů včetně vítězství při druhém závodě v Mostě a ze sezony, ve které se měl původně dělit o auto s Petrem Semerádem a odjet jenom vybrané podniky, si nakonec odnesl celkový bronz.
Loni svou výkonnost posunul ještě o něco výše. V první polovině sezony mu sice vítězství unikalo, pravidelně se ale umisťoval na stupních vítězů a zvládal držet krok s Maťem Homolou a Attilou Bucsim. Poté ale zažil velmi vydařenou druhou polovinu sezony. V ní vyhrál čtyři ze šesti závodů. Díky tomu se stal vicemistrem a na Homolu nakonec ztratil pouze pět bodů. Mrzet ho mohly například nepovedené starty v úvodních závodech na Balaton Parku a Red Bull Ringu, ale především odstoupení kvůli defektu pneumatiky ze druhého místa na Slovakia Ringu.
Co se cesťáků týče, kromě TCR Eastern Europe se Kout prosadil i v mezinárodní konkurenci. Loni vybojoval na FIA Motorsport Games ve Valencii bronzovou medaili.
Jiří Zbožínek letos odjede v TCR Eastern Europe svou druhou sezonu. Do šampionátu se loni přesunul z Clio Cupu Bohemia. Během svého nováčkovského roku zazářil především při prvním závodě na Slovakia Ringu, který dokončil jako třetí. Celkově se umístil na 11. příčce.
Krátce před startem nové sezony se zdá, že o největší konkurenci v boji o titul se „Janíkovcům“ postará tým Aditis. Stáj Radima Adámka vyšle proti Adamu Koutovi jeden skutečně těžký kalibr – do seriálu se totiž „na plný úvazek“ vrací Bartosz Groszek. Polák si dojel pro titul v roce 2022. Se druhým Audi RS3 LMS nastoupí český talent Martin Kadlečík.
Spojení Bartosz Groszek – Aditis má počátky už v roce 2021. Tehdy Groszek, do té doby především virtuální závodník, absolvoval v Poznani svůj první start s podporou programu ESET RaceStar. A ten byl více než úspěšný - druhou jízdu dokázal s pomocí otočeného startovního roštu vyhrát. V týmu nakonec vydržel až do konce sezony. Ve zbývajících šesti závodech nechyběl na stupních vítězů ani jednou a to mu v šampionátu vyneslo konečné čtvrté místo.
Sezona 2022 představuje zlatou kapitolu spolupráce Groszek + Aditis. Polák totiž v dramatické bitvě, která trvala až do posledního závodu, udolal Petra Semeráda a stal se šampionem TCR Eastern Europe. Pro rok 2023 byl v plánu trvalý přesun do evropské série, kde si Groszek zazávodil už v roce 2021 v Monze. Tento plán se sice z finančních důvodů nakonec neuskutečnil, spolupráce tím ale neskončila.
V roce 2023 se Groszek stal spolu s Radimem Adámkem vytrvalostním šampionem ESET Cupu ve třídě GTX. S týmem GT3 Poland se rovněž objevoval v prestižním seriálu Lamborghini Super Trofeo Europe a nakonec se s Aditis ukázal i v TCR Eastern Europe - absolvoval závěrečný podnik v Brně a v prvním závodě dojel do cíle jako třetí.
V barvách týmu Aditis se Groszek objevoval i loni. Nejprve příležitostně nastupoval s Porsche 992 Cup v ESET Cupu a v Brně se zúčastnil tradičně s Audi podniku TCR Europe.
Martin Kadlečík vyrostl v v autokrosu. Na okruhy přešel teprve v roce 2022 v kategorii Twingo Cup, brzy ale slavil první úspěchy. V sezoně 2023 totiž dominoval v Clio Cup Trophy. Na cestě za titulem ovládl všech 12 závodů. Často navíc vyhrával i v absolutním pořadí, protože vozy starší čtvrté generace byly na většině okruhů rychlejší než nové „pětky“.
V TCR Eastern Europe se objevil poprvé loni. Účastnil se sice pouze vybraných podniků, v šesti startech ale získal tři pódia. Dokázal dojet na druhém místě při nedělním klání na Balaton Parku a poté v obou jízdách na Masarykově okruhu v Brně. Přestože absolvoval jen poloviční počet podniků, skončil na celkovém šestém místě. To jsou čísla, která jasně říkají, že se Kadlečík může stát černým koněm nadcházející sezony.
Na první pohled by se mohlo zdát, že třetí rok projektu Expres Auto Racing nepřinese nic moc nového. Tým budou i nadále reprezentovat Petr Čížek s Vítem Smejkalem, opět ve vozech značky Cupra. Přesto je v týmu leccos nového.
Čížek totiž do své sedmé sezony v TCR Eastern Europe vyrazí s nejnovější generací značky Cupra – modelem Leon VZ. S ním se bude snažit navázat například na výsledky, kterých dosáhl se svými předchozími vozy. S nimi vybojoval devět pódií. Celkově skončil nejlépe v roce 2022, kdy obsadil třetí místo. Za zmínku ale stojí také čtvrté pozice z let 2019 a 2024.
První sezonu v TCR Eastern Europe odjel Čížek ještě s Cuprou Leon první generace, což je auto, které se dnes v závodech TCR objevuje už jen velmi zřídka. Od sezony 2020 až do loňska nastupoval s vozy Cupra Leon Competición. Součástí stáje Expres Auto Racing je od roku 2023, předtím závodil za tým Petra Fulína.
Vít Smejkal se letos s vozem Cupra Leon Competición ukáže jen příležitostně. Prozatím litvínovský jezdec potvrdil pouze účast na Autodromu Most. Smejkal závodí v TCR Eastern Europe od roku 2022. Své první závody odjel s Cuprou Leon první generace v roce 2022, tehdy ještě pod hlavičkou stáje Aditis. Pro rok 2023 vytvořil spolu s Petrem Čížkem tým Expres Auto Racing. Od sezony 2023 Smejkal závodí s vozem Leon Competición.
Z výsledkového hlediska zažil Smejkal svou nejlepší sezonu loni. Posbíral dohromady 17 bodů a obsadil 12. příčku. Jeho nejlepšími výsledky byly dvě sedmá místa ze Slovakia Ringu.
V TCR Eastern Europe budeme letos opět vídat i chorvatskou stálici Žarka Knega. Jezdec stáje Auto Klub Dubrovnik je podobně jako Petr Čížek součástí startovního pole už od jejího vzniku v roce 2019 a bude pokračovat s vozem Hyundai Elantra. Minimálně na Red Bull Ringu po jeho boku nastoupí i černohorský jezdec Fraňo Dubreta s vozem Cupra Leon Competición.
Pro Knega půjde o druhou kompletní sezonu s Elantrou. Do vozu jihokorejské značky přesedl v průběhu sezony 2023 z Leonu Competición, se kterým závodil od roku 2022. V letech 2019-2021 usedal do Leonu první generace.
Právě s Elantrou dosáhl Knego svých nejlepších výsledků. V roce 2023 v Brně a loni v Mostě dojel s tímto autem na třetím místě. Z hlediska konečného pořadí je jeho maximem loňské sedmé místo.
Fraňo Dubreta se v TCR Eastern Europe ukázal poprvé v Brně 2021, tehdy ještě s Leonem první generace a u stáje AMSK Kotor. S Leonem Competición pod hlavičkou stáje Auto Klub Dubrovnik odjel první tři starty loni. Nejlépe obsadil osmou příčku při prvním závodě na Balaton Parku.
Svůj návrat do šampionátu už potvrdil i Robert Pravdić. Slovinský závodník, který se ovšem přihlásil pod chorvatskou licencí, nastoupí nově s vozem Hyundai Elantra.
Pravdić se v šampionátu objevil už v roce 2023. Tehdy startoval s Audi v Grobniku a na Slovakia Ringu. Ve všech třech jízdách, které absolvoval, získal body. Nejlépe dopadl v Grobniku, kde dokončil první závod jako osmý.
V šampionátu bude i letos účinkovat Giacomo Ghermandi. Ital znovu usedne do vozu Honda Civic Type R stáje MM Motorsport.
Ghermandi se poprvé objevil v TCR Eastern Europe v sezoně 2021. Rok 2022 poté strávil celý v TCR Europe a v ročníku 2023 se opět vrátil do východoevropského seriálu. Vždy patřil k nejviditelnějším jezdcům na dráze, ať už v pozitivním nebo negativním slova smyslu.
Kvůli svému agresivnímu přístupu už totiž způsobil nejednu kolizi. Zažil ale také světlé momenty, ať už šlo o třetí místo při mokrém druhém závodě v Mostě z roku 2023 s vozem Audi nebo o loňskou druhou pozici z úvodní jízdy na Salzburgringu, tentokrát již za volantem Hondy.
Ve dvou případech byl Ghermandi velmi blízko vítězství. V roce 2023 skutečně dokončil druhý závod na Slovakia Ringu jako první, poté ale dostal penalizaci za ulitý start a propadl se na devátou příčku. Loni dlouho vedl závěrečný závod na Salzburgringu. V posledním kole ho ale potkal defekt pneumatiky, kvůli kterému vycestoval z trati a odstoupil.
Z hlediska konečného umístění zůstává Ghermandiho nejlepší sezonou rok 2023. Tehdy se umístil jako šestý.
Do úvodního podniku sezony na Red Bull Ringu promluví i jedno zvučnější jméno evropské scény závodů cestovních vozů. S vozem Lynk & Co 03 totiž nastoupí Viktor Andersson. Švédský jezdec se letos bude soustředit na TCR Europe a start v Rakousku bere především jako ostrou přípravu, pokud mu to ale umožní rozpočet a kalendář, rád se podle svých slov zúčastní i jiných podniků TCR Eastern Europe.
Andersson strávil poslední dva roky v TCR Europe a tam rozhodně nebyl do počtu. V sezoně 2023 obsadil celkové páté místo, loni skončil sedmý. Ve třech případech vystoupal na stupně vítězů. Při posledním závodě sezony 2023 dojel na třetím místě v Barceloně. Loni dosáhl stříbrného výsledku při druhé jízdě ve Spa-Francorchamps a druhý závod v Brně mu přinesl třetí místo. Na Masarykově okruhu závodilo TCR Europe společně s TCR Eastern Europe.
Svou premiéru v TCR Eastern Europe si na Red Bull Ringu neodbude pouze Andersson, ale také značka Lynk & Co. Tento vůz totiž ještě v šampionátu nikdy nezávodil. Čínský výrobce přitom není na scéně TCR nováčkem. K elitě patří i na světové úrovni. V letech 2020 a 2021 s ním dosáhl na titul šampiona WTCR Yann Ehrlacher.
Foto: TCR Eastern Europe/Petr Frýba, Aditis Racing, Janík Motorsport, Michal Šoltés, TCR Team Dubrovnik, Robert Pravdić via Facebook, Scuderia Ghermandi, TCR Europe
Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.