Málem jsem jezdil F1 za Arrows nebo Prost, vzpomíná Coronel. Jednou by rád nastoupil v Bathurstu

Tom Coronel patří v současnosti mezi stálice závodů cestovních vozů. Nechybělo ale mnoho a v minulosti jsme ho mohli vídat závodit i v F1. Nizozemec to prozradil v našem exkluzivním rozhovoru. Podělil se ale také o informace ze současného zákulisí královny motorsportu a řeč přišla například i na současné problémy s pneumatikami ve WTCR.

V letošní sezoně závodíte ve WTCR i v TCR Europe. Zatímco ve WTCR jste čtrnáctý, v TCR Europe vám po vítězství na Nürburgringu patří třetí místo. Jak jste tedy zatím se svou sezonou spokojen?

Je to dobré. Ve WTCR jsem zatím měl trochu smůlu, v TCR Europe jsem ale stále schopen vybojovat nějaké poháry. Také se cítím velmi dobře u Audi. Myslím si, že všechno jde zatím podle plánu, i když ve WTCR bych samozřejmě rád získal nějaká pódia. Jsem ale se sezonou spokojen. Je mi 50 a tak vím, že už nejsem nejmladší. Nemůžu sice vyhrát šampionát, stále ale můžu vítězit v závodech, a to i ve světovém šampionátu.

TCR Europe a WTCR kombinujete už od roku 2019. Jak náročné je pro závodníka kombinovat tyto dvě série, které jsou vlastně dvěma nejprestižnějšími šampionáty na scéně cestovních vozů?

Není na tom nic těžkého. Já bych nejraději závodil každý víkend, takže mně se to líbí a snažím se závodit s vozy TCR co nejvíce. Loni jsem se objevil i jihoamerickém seriálu TCR. Nelíbí se mi ale, že WTCR a TCR Europe občas termínově kolidují. Pro mě a mé partnery je sice samozřejmě prioritou WTCR, ale není podle mě dobré, když se tyto dvě série kryjí. Mimo jiné i proto je těžké evropský šampionát vyhrát. Bylo to tak loni, je to tak i letos. Nerozumím tomu, proč tyto dvě série nejsou schopny tento problém vyřešit.

Znamená to, že už tedy příliš nevěříte tomu, že byste ohrozil v čele průběžného pořadí TCR Europe vašeho týmového kolegu Franca Girolamiho? Do konce sezony ještě zbývají dva podniky a vy na něj ztrácíte 91 bodů...

Něco takového už je téměř nemožné, protože má hodně velký náskok. Je to ale samozřejmě také dáno tím, že jsem nejel závody na Norisringu, protože WTCR o stejném víkendu startovalo ve Vila Realu. Jinak bych byl schopen o titul bojovat. Většinu závodu jsem totiž dojel před Francem a byl jsem rychlejší než on. Uvidíme, ale každopádně bych potřeboval štěstí, abych ještě vyhrál titul. Když ale budu realista, tak mohu bojovat spíše jen o druhé místo.

Jakožto Čech se vás pochopitelně nemohu nezeptat také na to, jak hodnotíte letošní výkony Jáchyma Galáše v TCR Europe? Ve Spa-Francorchamps se mu podařilo získat premiérové vítězství...

Je to velmi dobrý a konzistentní jezdec. Když ve Spa vyhrál, skončil jsem na třetím místě, takže jsem dojel kousek za ním. Nedělá moc chyb, je velmi rychlý a v TCR závodech má před sebou určitě světlou budoucnost. Je v něm určitě velký potenciál. Když vezmu v úvahu jeho věk a to, kam se už teď vypracoval, tak mu dávám dva roky a bude v TCR Europe bojovat o titul. Potřebuje nasbírat zkušenosti, rychlost má.

Nejznámějším českým závodníkem na scéně závodů TCR z posledních let je pravděpodobně Petr Fulín, který rovněž absolvoval několik startů ve WTCR. Myslíte si tedy, že právě Jáchym by mohl být další českou nadějí pro WTCR? A myslíte, že by zde mohl dosáhnout třeba ještě lepších výsledků než Petr Fulín?

Stoprocentně. Když víte, jak se chovat k autu a jak pracovat s pneumatikami, pak si určitě můžete vést dobře i ve WTCR. To se ale zatím bavíme výhledově. Myslím si, že nejdříve se bude soustředit na to, aby se prosadil v TCR Europe a pak teprve bude přemýšlet o WTCR. Když ale bude pokračovat jako doposud a sežene dostatek sponzorů a partnerů, pak si jsem jistý, že jednou určitě může bojovat v nejlepší pětce WTCR.

Když už jsme u WTCR, zde jsou nyní hlavním tématem pneumatiky. Zatímco závody na Nordschleife byly kvůli řadě defektů v trénincích a kvalifikaci zrušeny, ve Valllelunze jsme rovněž viděli řadu defektů, kvůli kterým odstoupilo Lynk & Co nejprve z víkendu a poté také oznámilo odchod z celého šampionátu. Jaký je tedy váš názor na tuto situaci?

Myslím si, že s pneumatikami to bylo ve WTCR vždy trochu složité. Nezapomínejme, že na Nordschleife byly problémy i s pneumatikami Yokohama. Také tam docházelo k defektům, ale tehdy to nevyvolalo takový rozruch. S auty a technikou se dostáváme dost na limit. Vozy jsou nastaveny příliš agresivně. Pro Goodyear je to tedy složité a stejné to bylo i pro Yokohamu.

Co se Lynk & Co týče, myslím si, že je to trochu politická záležitost. Víte, já jsem také musel jet ve Vallelunze pomaleji a také mi praskla v posledním kole pneumatika, stále jsem ale dojel šestý. Občas zkrátka musíte pracovat se strategií, protože ěkteré okruhy jsou vůči pneumatikám agresivní. Já to vidím tak, že Lynk & Co tušilo, že nemůže letos vyhrát šampionát a proto raději odešlo. V posledních dvou letech vyhráli, letos se jim nedařilo, tak si stěžovali. Podle mě to neměli nechat zajít takto daleko. Zkrátka si myslím, že jsou moc zhýčkaní.

Nejste jenom závodníkem cestovních vozů. V Nizozemsku rovněž spolukomentujete závody F1. Předpokládám tedy, že letošní výkony Maxe Verstappena vám dělají velkou radost...

V Nizozemsku je z něj každý nadšený. Vždy jsme ho považovali za takový náš diamant. A ten už je teď pořadně vybroušený. Tento víkend budu jako reportér i v Zandvoortu. V Nizozemsku se stává motorsport stále oblíbenějším a je o něj stále větší zájem, což je skvělé.

Kromě Maxe Verstappena je dalším zajímavým formulovým závodníkem z Nizozemska také Nyck de Vries. Ten loni získal titul ve formuli E a od té doby bývá spojován s F1. Šéf Mercedesu Toto Wolff se ovšem nedávno nechal slyšet, že pro něj příští rok místo ve startovním poli nejspíše nesežene...

To už teď není tak úplně pravda. Mám informace, že Nyck de Vries stále usiluje o sedačku ve F1 pro příští rok a stále má nějaké možnosti, i když samozřejmě nemá příležitosti všude. Nezapomínejme na to, že někteří lidé sázejí do loterie a v takovém případě je pravděpodobnost, že vyhrají, velmi malá. Pokud tedy může někdo vyhrát v loterii, může i Nyck de Vries příští rok závodit ve F1 (směje se).

Každopádně se ale stále snaží. Líbí se mi jeho přístup. Je to velice rychlý jezdec a v juniorských sériích vyhrál dokonce více šampionátů než Max. Doufám tedy, že se pro něj něco najde.

Jako jedna z možností by se možná nabízel Williams, kde visí otazník nad budoucností Nicholase Latifiho...

Ano, momentálně s Williamsem mluví. Baví se ale také s jinými týmy. Je mezi nimi i Alpine. Takže uvidíme. Příležitosti tu jsou. Já už vím, že ho brzy čeká další účast ve volném tréninku, tentokrát s Astonem Martinem.

Vůz F1 jste si mohl otestovat v minulosti i vy sám. Poté, co jste se v roce 1999 stal šampionem japonské Formule Nippon, jste usedl do monopostu stáje Arrows. Jak tedy na tuto zkušenost vzpomínáte?

To víte, bylo to ohromné. Je vždy skvělé, když můžete takové auto řídit. O něco takového usilujete celou kariéru a vždy hledáte možnosti v F1. Vůz F1 je zkrátka v motorsportu nejvíce ze všech aut.

Měl jste například i nějakou vážnou příležitost k tomu, abyste si ve F1 i zazávodil?

Ano. Zejména s Prostem jsme byli dlouho ve spojení. Bavil jsem se i Arrowsem. Možnosti tu byly, nakonec to ale nedpoadlo kvůli financím, jak už to tak bývá. Nikdy to není jenom o talentu, ale také o financích a zkrátka to nedopadlo. Samozřejmě mě to tehdy hodně bolelo. Nezapomínejme ale na to, že někteří jezdci, kteří dříve závodili, dnes sedí doma s ovladačem v ruce a koukají se na F1 jen v televizi. Já se tam pohybuji po boxové uličce jako reportér, do toho ještě závodím ve WTCR a TCR Europe a tak dále. Se svým životem jsem tedy velice spokojen.

Ve své kariéře jste si toho vyzkoušel už hodně - WTCR, TCR Europe, 24 hodin Le Mans, 24 hodin Nürburgringu, Rallye Dakar a tak dále. Existuje ale stále nějaký závod nebo šampionát, který jste si ještě nezkusil a rád byste to napravil?

Jezdil jsem už se vším. Například jsem také testoval DTM nebo závodil s gétéčky. Stále tu ale zůstává jedna věc, která se mi ještě nepoštěstila - Bathurst.

Plánujete se i v lednu příštího zúčastnit se svým bratrem Timem Rallye Dakar?

Rozhodně. Už jsme se o tom s bratrem bavili.

Foto: Archiv Toma Coronela, TCR Europe

 

 

Autor

Dušan Bouzek

Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.