V 52 letech už zkrátka nejste tak rychlí jako v 25, říká Muller. Ehrlachera lákají do budoucna vytrvalostní závody

Očekávání od nové sezony, změny pravidel, budoucnost motorsportu nebo zrušení podniku v Mostě. I o tom promluvili Yann Ehrlacher s Yvanem Mullerem na online tiskové konferenci před startem nového ročníku WTCR, které se zúčastnila i redakce serveru MotorMix.cz.

Můžete nám něco říct o vaší předsezonní přípravě? Mohli jsme vidět, že Cyan Racing hodně testoval a byl velmi precizní v přípravě na novou sezonu. Jak se tedy letošní příprava lišila od předcházejících sezon?

Yann Ehrlacher: Hodně jsme testovali. Nyní už ale vstupujeme do čtvrté sezony s tím samým modelem vozu, takže jsme se dostali do bodu, kdy už nemáme moc co vyvíjet. Jsou zde samozřejmě stále nějaké záležitosti, které se týkají spolehlivosti, a další věci, které můžeme zlepšit, jsme ale velmi blízko k tomu, abychom se dostali s tímto autem na konec vývoje.

Na tuto trať (Pau - pozn. red.), která bude pro většinu nová, jsme se ale snažili připravit hlavně na simulátoru a také fyzicky. Během zimy jsem byl v přípravě hodně aktivní. Zejména v prosinci a v lednu jsem toho měl hodně. To mě drželo před novou sezonou ve formě a cítím se být připraven.

Do sezony jdete jako dvojnásobný šampion z posledních dvou let. V posledních dvou sezonách jste navíc dokázal bodovat v každém ze závodů. Věříte, že dokážete tuto sérii udržet a cítíte i tlak, protože se od vás očekává, že budete v této šňůře pokračovat?

Yann Ehrlacher: Upřímně necítím žádný tlak. Je dobré být v takové pozici. Loni jsem získal nějaké zkušenosti, naučil se pár věcí a teď jsem v pozici, ve které se cítím mnohem sebejistěji. V posledních dvou sezonách tým odváděl skvělou práci a byli jsme spolehliví v každém závodě. Vyhýbali jsme se incidentům a občas jsme měli štěstí. Není to jenom o tom, abychom byli spolehliví a vyhýbali se nehodám, občas potřebujete i štěstí. Letos budu dělat, co bude v mých silách, abych takto pokračoval. Zejména se ale soustředím na to, abych odváděl co nejlepší práci a jsem si jistý, že v takovém případě se výsledky dostaví.

Na okruhu v Pau pojedete jakožto součást elitního světového šampionátu závodu cestovních vozů vůbec poprvé. Když zde v letech 2007-2009 závodilo WTCC, ještě jste součástí startovního pole nebyl. Můžete tedy popsat, jak přesně jste se na tento okruh připravoval?

Yann Ehrlacher: Jezdil jsem hodně na simulátoru. Spolu s Yvanem už jsme tu ale odjeli  i nějaká kola. Yvan mi dal různé tipy, které nasbíral při svých předchozích zkušenostech na tomto okruhu. Pro většinu to ale bude stejné. Budou muset objevit nová místa, nový asfalt nebo obrubníky. Na toto všechno si budu muset co nejrychleji zvyknout. Je to městská trať a nemůžete tu testovat se závodním autem. Můžete se koukat na videa, sledovat onboard záběry nebo jezdit na simulátoru.

Yvane, před sezonou jste uvedl, že jste se v posledních sezonách možná staral více o Yanna (Yann Ehrlacher je synovec Yvana Mullera - pozn. red.) než o sebe. Budete tedy letos například agresivnější?

Yvan Muller: Nemyslím si, že letos budu agresivnější než dříve. A také nikdy nebudu Yannovým soupeřem. Víte, má kariéra už je spíše za mnou než přede mnou. To, že jsem se po svém ukončení kariéry vrátil, je spíše proto, abych pomohl Yannovi ve sbírání zkušeností. Nyní už je ale na určité úrovni. Už mě nepotřebuje tolik jako předtím a už spíše dělá věci sám. Proto jsem řekl, že se možná letos budu více starat o sebe, to ale neznamená, že vyhraji. Víte, už je mi 52 a v takovém věku nejste zkrátka tak rychlí jako v 25 letech.

Co se týče taktiky, byli jste loni chytřejší než ostatní týmy, což přimělo pořadatele zavést nová pravidla. Už jste tedy například přemýšleli o tom, jaká taktika by vám mohla pomoct za těchto nových pravidel?

Yann Ehrlacher: Počítali jsem to a nový bodovací systém by loni výsledky nezměnil.

Ano, ale například se mění také pravidla ohledně kompenzačního závaží (maximální kompenzační závaží bylo sníženo ze 60 kilogramů na 40 - pozn. red.)...

Yvan Muller: Jistě, ale jedna věc je kompenzační závaží a druhá věc je Balance of Performance. Budeme to brát závod od závodu. Uvidíme, co se bude dít a podle toho budeme přemýšlet o strategii.

Vaši soupeři si ale myslí, že jste byli loni ohledně kompenzačního závaží chytří...

Yvan Muller: Možná ano, ale není to tak snadné, možná právě proto to ostatní tak dobře nezvládli. Myslím si, že právě v tom je síla Cyan Racingu. Jsou schopni pracovat a brát šampionát závod od závodu.

S novými pravidly ovšem bude něco takového složitější...

Yvan Muller: Jak už řekl Yann, vzali jsme nová pravidla a podle nich bychom byli stále šampiony, dokonce ještě s větším náskokem. Uvidíme, jak to letos bude. Můžete přemýšlet o spoustě scénářů, musíte se ale správně rozhodnout ve správný čas, zvážit situaci a zamyslet se, jaké má řešení.

Jakou podle vás hraje motorsport roli v přechodu na nové energie?

Yvan Muller: Můžeme vidět snahu být zelenější, přinášet různé nápady, například na snížení znečištění. Takových bylo v minulosti více. Motorsport je podle mě dobrým prostředím pro otestování něčeho takového.

Nyní se v motorsportu pracuje na uhlíkové stopě. Myslím si, že závodění v tomto směru udělalo za posledních pět až deset let hodně. Už i při zimních závodech na ledě můžeme vidět elektrická auta. Máme už i ETCR (šampionát elektrických TCR - pozn. red.) a WTCR přejde v příštím roce na hybridní technologie. Jdeme tedy tímto směrem a snažíme se to využívat co nejvíce. Chce to ale čas. Přemýšlíme o tom. Žijeme také na tomto světě, takže chceme to nejlepší pro tento svět.

Může se podle vás stát, že po přechodu na nové energie bude motorsport více o hospodaření s energií než o ryzím závodění?

Yvan Muller: Možná, ale závodění bude vždy závodění. Stejně tak ale byla vždy součástí závodů strategie. Vždy bychom rádi jezdili co nejrychleji, občas ale musíte například šetřit energii, abyste potom mohli být rychlejší. Vždy musíte mít nějakou strategii.

Lynk & Co má druhý nejstarší vůz ve startovním poli. Bavíte se už v týmu o možnosti postavit nové auto nebo evoluci toho stávajícího?

Yann Ehrlacher: Ne, žádné takové plány v tuto chvíli nemáme.

A co elektrické auto?

Yann Ehrlacher: Tam je to stejné. Neplánujeme to.

Yanne, neuvažujete do budoucna o návratu k vytrvalostním závodům (dříve závodil například v European Le Mans Series nebo v Michelin Le Mans Cupu - pozn. red.) nebo dokonce o startu v Le Mans?

Yann Ehrlacher: Vždy je dobré závodit v co nejvíce kategoriích a strávit co nejvíce času na trati a v závodním autě. Můžete se díky tomu učit. Například letos ale WTCR termínově koliduje s Le Mans nebo tento víkend i s podnikem WEC ve Spa-Francorchamps. Je tedy složité nějaké šampionáty kombinovat. Kdyby tu ale byla příležitost, tak bych po  tom samozřejmě skočil. Letos se ale kvůli termínovým kolizím budu pravděpodobně soustředit jen na WTCR. Po vytrvalostních závodech se budu koukat v budoucnu. Problémem ale je, že všechny kalendáře jsou hodně nabité.

WTCR se loni představilo poprvé v Mostě. Letos zde měla v dubnu začít sezona, kvůli nouzovému stavu v České republice byl ale podnik zrušen. Mrzí vás, že zde nejedete?

Yvan Muller: Vždy je škoda, když je nějaký závod zrušen. Navíc jsme tam před čtyřmi týdny testovali. Je to docela dobrý okruh a rádi bychom si na něm zazávodili. Nebylo to ale naše rozhodnutí. Řídíme se podle kalendáře a to je celé. Dobré je pouze to, že díky tomuto zrušení nás čeká závod v našem domácím regionu (v srpnu se pojede na okruhu Anneau du Rhin - pozn. red.).

Úvodní foto: Cyan Racing

 

Autor

Dušan Bouzek

Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.