Víkendovou Kowax Valašské rallye ValMez rozhodla až ta úplně poslední rychlostní zkouška.
Absolutními vítězi se po dramatické pneumatikové ruletě v desáté erzetě Bystřička nakonec stala dvojice Václav Pech - Petr Uhel s vozem Ford Focus WRC. Druhou příčku vybojovali Filip Mareš s Radovanem Buchou, třetí nakonec skončili úřadující šampioni Jan Kopecký s Janem Hlouškem (obě posádky se Škodou Fabia Rally2).
Podle Pecha byla Bystřička až příliš rychlá. "Bystřička nebyla moc 'vtipná'. Nechci to teď ale hodnotit, možná až trošku vychladnu. Prostě byla taková svižnější a musím říct, že jsem se po dlouhé době na rychlostní zkoušce regulérně bál. Chtěl jsem ale závodit, takže jsem se modlil, abych v té rychlosti nevyrobil nějakou kravinu," uvedl 45letý veterán pro tiskový servis 40. ročníku populární "Valašky".
Za správnou volbu pneumatik vděčí svému navigátorovi Uhlovi: "Gumy na druhý průjezd zvolil Petr a vymyslel to čistě on. Řekl, že bude takovéto počasí a takto obujeme a opravdu to fungovalo. Celou sekci jsme odjeli na slikách, nic jsme neměnili. Jsem za to moc rád. Na Poličné ani na Bystřičce jsem nechtěl moc závodit, protože Poličnou jsme nikdy nejeli, ale prostě nám to sedlo."
"Soutěž jako taková byla strašně hezká, dobře zorganizovaná. Nikde jsme zbytečně nečekali a nestáli. Byla to takové klasická rallye, jaké jsme jezdili před dvaceti lety. Bylo míň protikatů a o to víc vytahaného bahna, ale to prostě k rallye patří a já bych takových soutěží přivítal víc. Takže až na tu Bystřičku se mi to moc líbilo a organizaci nemůžu nic vytknout," dodal plzeňský pilot.
"Určitě máme dobrý důvod k úsměvu," liboval si Mareš, který se díky tomu, že Pechův speciál WRC nemůže bodovat v českém šampionátu, ujal průběžného vedení.
"Poslední tři měsíce jsme opravdu makali a zasloužili si být mezi nejrychlejšími. Myslím, že to muselo diváky opravdu bavit do posledních metrů stejně jako nás. Taková pneumatiková loterie tu dlouho nebyla a jsem moc rád, že jsme toho byli součástí," prohlásil jezdec Laureta Auto Škoda Teamu.
Na poslední zkoušce se hodně střídalo počasí. "Jeli jsme jednu mokrou a tři suché pneumatiky, což udělalo z auta celkem nervózní věc, ale nějak jsme se s tím popasovali. Celkově soutěž hodnotím jako hodně těžkou a jsem rád, že nás nepotkal žádný větší problém," prohlásil Mareš.
Jan Kopecký přišel o vedení až v posledním měřeném testu. "Z třetího místa si těžkou hlavu nedělám, ale samozřejmě mě mrzí, že jsme o první příčku přišli na poslední zkoušce. Předtím jsme klukům dokázali aspoň nějak sekundovat, i když nás dneska stahovali. Podmínky byly dnes trochu jiné, spíš na sliky. Ale je to pro nás a kluky od Pirelli motivace k další práci, abychom byli konkurenceschopní i za těchto podmínek. Na mokru nebo na suchu to jde," sdělil rodák z Kostelce nad Orlicí.
"Na Juřince začaly před startem padat sněhové kroupy, takže jsem dal do kříže nejměkčí směs s mokrou. Líbilo se mi to, ale bohužel jsem viděl, že kluci jeli podobný čas jako my předtím na suchu. Poličná nám vyšla skvěle, prakticky za totožných podmínek, jako v prvním průjezdu. Na Bystřičce už jsme neměli na výběr, podmínky byly, jaké byly, a víc to prostě nešlo," popsal obhájce titulu svoji gumařskou strategii.
"Podmínky byly hodně těžké. Od roku 2001, kdy jsem tu jel poprvé, si nepamatuji takto těžkou Valašku. Bylo to náročné, ale ano, bylo to pěkné. Člověk se i v mém věku dál učí, ještě k tomu, když přejde na jiné pneumatiky. Na tom musíme zapracovat a věřím, že v průběhu roku budeme konkurenceschopní i v takových podmínkách," věří Kopecký.
Foto: Laureta Auto Škoda Team
Sportovní redaktor online deníku Aktuálně.cz a externí spolupracovník redakcí motormix.cz a ceskeokruhy.cz je jedním z nejlepších českých motoristických novinářů. Motorsportu propadl už v dětství a věnuje se mu velkou část své novinářské kariéry.