Vybíráte si nové pneumatiky pro svůj automobil a rovnou chcete tento proces spojit s výběrem disků? Aby byly disky s vaším vozem kompatibilní, musíte se při jejich vybírání řídit několika pravidly. Která to jsou a proč si musíte vzít k ruce velký technický průkaz od vozidla?
Tím nejdůležitějším parametrem při výběru disků je jejich rozměr. Vhodné rozměry vyhovující přímo vašemu modelu najdete ve velkém technickém průkazu (TP) a také na ráfku. Tady si však dejte pozor. Pokud je vozidlo z druhé ruky, na ráfku může být jiný disk, který neodpovídá zápisu v TP. Takový disk tedy není pro daný typ vozidla schválen. Před nákupem nových disků je důležité znát následující rozměry:
1. šířku kola,
2. průměr kola.
Aby vás nepřekvapili dotazy prodavačů, přinášíme vám přehled toho, jak se rozměry disků značí. Vhodné disky tak poznáte na první pohled.
Zápis technických parametrů disků se skládá z kombinace čísel a písmen, například ve tvaru 7Jx17 5x120 ET42. Když si tento zápis projdeme postupně, zjistíte, že není vůbec složitý.
⦁ Na prvním místě se nachází číslo, v našem případě číslo 7, které značí šířku disku v palcích.
⦁ Písmeno J označuje typ patky - v tomto případě značí kompatibilitu s osobními vozidly.
⦁ Číslo 17 je průměr kola v palcích.
⦁ 5 označuje počet šroubů.
⦁ Číslo 120 představuje tzv. roztečnou kružnici a značí průměr kružnice procházející středy děr. U čtyř děrového provedení odpovídá vzdálenosti mezi jednotlivými šrouby, v případě pěti děr na šrouby je to průměr kružnice, který protíná středy děr.
⦁ Čísla za písmeny ET udávají zális disků v milimetrech. Zjednodušeně řečeno, jak daleko bude kolo od středu auta. Čím nižší je číslo za ET, tím více kolo vyčuhuje zpod blatníku.
U většiny prodejců jsou disky rozděleny do kategorií, podobně jako ostatní autodíly. Orientujete se podle modelu vozu. Pokud tedy například řídíte Fiat, rovnou se podíváte do sekce, kde jsou autodíly na Fiat a zaměříte se na konkrétní model.
Jakmile najdete kvalitní disky, které budou odpovídat údajům v technickém průkazu vozu, můžete se pustit do výběru materiálu. Na výběr máte ze dvou možností, a to hliníkové nebo plechové disky.
Hliníkové disky jsou lehčí, což může mít pozitivní vliv na nižší spotřebu paliva. Zatímco jejich odolnost vůči korozi je vyšší než u plechových disků, snáze se poškrábají při neopatrném parkování u chodníku. U hliníkových disků vás také více zaujme jejich vzhled. Je-li pro vás estetika důležitá, pravděpodobně sáhnete po hliníkových discích.
Plechové disky jsou těžší a postarají se o lepší kontakt s pozemní komunikací. Zároveň se o ně ale musíte starat a pravidelně je ošetřovat antikorozním nátěrem. Co se ale jejich mechanického poškození týče, nemusíte se obávat, jsou proti němu totiž poměrně odolné.
Nepodceňte výběr vhodných disků pro svůj automobil, a naopak si s jejich volbou dejte načas. Disky vybírejte podle údajů uvedených v technickém průkazu a rozhodněte se, zda jsou pro vás lepší hliníkové či plechové. Oba materiály mají své výhody i drobné nevýhody.
Foto: fotofabrika/Adobestock.com, LIGHTFIELD STUDIOS / Adobestock.com
Externí materiály upravené redakcí MotorMixu.