Rovanperovi stačí málo k titulu, Ogier je zpátky. Takový bude návrat WRC na Nový Zéland

Kalle Rovanperä má k dispozici už třetí šanci definitivně si zajistit titul, tentokrát je ale nejreálnější. Osminásobný mistr světa Sébastien Ogier se vrací. Mimo jiné i to přinese letošní Rallye Nového Zélandu, která se do kalendáře WRC vrací po deseti letech.

Po vynikajícím vstupu do sezony a pěti vítězstvích v úvodních osmi soutěžích nyní Rovanperä zaživá slabší období. Zatímco při srpnové Ypres rallye havaroval a obsadil až celkové 62. místo, před třemi týdny při řecké Rallye Akropolis zkomplikoval jeho vystoupení kontakt se stromem a nakonec to nestačilo na lepší než 15. místo. Jeho náskok před Ottem Tänakem, který z posledních tří podniků dva vyhrál, se tak ztenčil na 53 bodů. Po novozélandském podniku už ale bude ve hře jen 60 bodů, což znamená, že pokud Rovanperä navýší svůj náskok alespoň o osm bodů, stane se novým šampionem. Pokud zvítězí, může mu stačit navýšit náskok před Tänakem o sedm bodů. Estonec by ho sice stále mohl ve zbytku sezony bodově vyrovnat, pak by ale rozhodoval větší počet vítězství a tam už by ho Tänak překonat nemohl. Pokud by totiž Rovanperä Rallye Nového Zélandu vyhrál, měl by na kontě před posledními dvěma soutěžemi šest triumfů, zatímco Tänak jen dva.

"Zatím jsem o této soutěži a zemi slyšel jenom dobré věci a také to, že jsou tu krásné cesty. V rámci přípravy jsme se koukali na všechna videa, co jsme mohli, abychom získali přehled o tom, jaké jsou etapy a abychom porozuměli tomu, co budeme od auta potřebovat. Poslední soutěže pro nás sice nebyly ideální, ale víme, co potřebujeme, aby to bylo lepší. Tvrdě jsme pracovali na tom, abychom byli tentokrát rychlejší a abychom se cítili pohodlněji. První den sice budeme znovu čistit cestu, ale doufejme, že budeme mít dobrou rychlost, užijeme si to a dosáhneme dobrého výsledku," říká Rovanperä, který se Rallye Nového Zélandu zúčastní poprvé v životě.

Pokud by si Rovanperä tento víkend skutečně zajistil titul, stal by se nejmladším mistrem světa v historii WRC. S přehledem by překonal současný rekord Colina McRae. Zatímco Skot se stal šampionem v roce 1995 ve věku 27 let a 89 dní, Rovanperä v sobotu oslaví teprve 22. narozeniny a v neděli, kdy podnik skončí, mu tak bude 22 let a 1 den.

Současně by Rovanperä ukončil dlouhé čekání Finů na titul. Posledním jezdcem z této země, který se stal rallyeovým mistrem světa, byl v roce 2002 Marcus Grönholm. Zajímavostí je, že tehdejší tovární jezdec Peugeotu si před dvaceti lety zajistil titul také na Novém Zélandu. Momentálně má Finsko sedm rallyeových mistrů světa, což je nejvíce ze všech zemí. Kromě šampiona z let 2000 a 2002 Grönholma v minulosti vládli WRC také Juha Kankkunen (4 tituly), Tommi Mäkinen (4 tituly), Markku Alén (1 titul), Ari Vatanen (1 titul), Hannu Mikkola (1 titul) a Timo Salonen (1 titul).

Ott Tänak není jediným, kdo stále může Rovanperu ohrozit. Matematicky totiž zůstává ve hře stále také Tänakův parťák u Hyundai Thierry Neuville. Belgičan, který při předchozí Rallye Akropolis zvítězil, je třetí a na Rovanperu ztrácí 76 bodů.

Zatímco Rovanperä na Novém Zélandu ještě nestartoval, Tänak s Neuvillem už ano. Oba zde nastoupili v roce 2012, Tänak s Fordem Fiesta stáje M-Sport a Neuville za volantem Citroënu DS3 týmu Qatar WRT. Zatímco Tänak tehdy boural a nedojel, Neuville obsadil pátou pozici.

Ogier dojede sezonu

Dalšími dvěma jezdci ze startovního pole nejvyšší třídy, kteří už při Rallye Nový Zéland závodili, jsou Lorenzo Bertelli a Sébastien Ogier. Italský soukromník pojede s Fordem Fiesta týmu M-Sport a osminásobný mistr světa absolvuje už čtvrtý letošní start s Toyotou. Opět nahradí Esapekku Lappiho. Za volant usedne při posledních dvou podnicích letošní sezony ve Španělsku a Japonsku.

Předchozí vystoupení na Rallye Nový Zéland, které se uskutečnilo roku 2010 ještě v barvách Citroënu, mělo pro Ogiera poměrně hořkou tečku. Dlouho totiž směřoval za svým prvním vítězstvím v kariéře. Na poslední rychlostní zkoušce ale chyboval a spadl na druhé místo za Jariho-Mattiho Latvalu, tehdejšího jezdce Fordu a současného šéfa Toyoty. Na své premiérové vítězství si tak musel Francouz počkat do nadcházející soutěže, která se uskutečnila v Portugalsku.

"Rallye Nový Zéland je jedna ze soutěží, které jsem chtěl letos opravdu jet. Už jsem tu jednou byl, a to v roce 2010. Mám převážně dobré vzpomínky. Až do posledních zatáček to byla velmi těsná bitva. Pak jsem se ale roztočil a daroval vítězství Jari-Mattimu. Tehdy to bylo těžké skousnout, ale naštěstí jsem své první vítězství získal o pár týdnů později. Tato soutěž je nádherná a její cesty patří mezi nejlepší na světě. Poté, co jsem měl nějakou dobu pauzu, nebude snadné dostat se zpět do rytmu hned. Tak jako vždy se ale pokusím zabojovat o vítězství a pomoci týmu k nejlepšímu možnému výsledku," těší se Ogier na svůj novozélandský návrat.

Na své první letošní vítězství Ogier pořád čeká. Při lednové Rallye Monte Carlo se dlouho přetahoval o první místo se Sébastienem Loebem, poté ale dostal defekt pneumatiky a nakonec skončil druhý. V Portugalsku nedokončil kvůli defektu první etapu a obsadil až 51. příčku. Defekt zdržel Ogiera i v Keni. Zde dojel čtvrtý.

Ogierem a Bertellim změny v jezdeckých sestavách nekončí. U M-Sportu totiž nejenže nastoupí Bertelli, ale také bude chybět  Adrien Fourmaux. Toho jsme naposledy mohli vidět při belgické Ypres rallye. Tam ovšem havaroval a jeho vůz se nestihl včas opravit pro Rallye Akropolis, kde tím pádem chyběl. Na Novém Zélandu už sice původně jet měl, u M-Sportu ale nakonec rozhodli jinak.

"Přehodnotili jsme Adrienovy cíle pro letošní sezonu a odhlásili ho. Zůstáváme mu plně oddaní a toto rozhodnutí bylo učiněno ve spolupráci s ním a našimi partnery. Můžeme potvrdit, že ve Španělsku už se do akce vrátí," vysvětlili u týmu.

Se zcela stejným složením jako na Rallye Akropolis nenastoupí ani Hyundai. Dani Sordo po zisku třetího místa v Řecku opět uvolní místo pro Olivera Solberga. Zatímco ve Španělsku by měl opět jet Sordo, poslední podnik v Japonsku nejspíše absolvuje Solberg. Pro Sorda před domácím publikem půjde možná o poslední start ve WRC. Pohrává si totiž s myšlenkou, že se po skončení sezony s WRC rozloučí.

Z účastníků Rallye Nového Zélandu stojí za zmínku také domácí jezdci Hayden Paddon nebo Shane van Gisbergen. Pro Paddona, který je známý zejména díky svému působení u Hyundai a vítězství při Argentinské rallye 2016, půjde o druhý letošní start v kategorii WRC 2. V rámci tohoto hodnocení nastoupí i Van Gisbergren, který pojede se Škodou Fabia R5. Tento jezdec se vryl po povědomí fanoušků zejména na okruhové scéně.V sezonách 2016 a 2021 se stal šampionem australského seriálu cestovních vozů Supercars a i letos se zde zatím nachází na špici průběžného pořadí. Soutěže WRC se zúčastní poprvé v životě.

Na jezdce čeká během víkendu celkem 279,80 kilometrů. Program soutěže začne už ve čtvrtek krátkou superspeciálkou v Aucklandu, který bude centrem soutěže.

Foto: Toyota Gazoo Racing WRT

 

 

Autor

Dušan Bouzek

Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.