První šance Kalleho Rovanpery na to, aby si definitivně zajistil titul nebo premiéra bývalého pilota F1 Jose Verstappena. Mimo jiné i to nabídne devátý podnik letošní sezony WRC, kterým bude belgická Ypres rallye.
Rovanperä sice může už tento víkend rozhodnout, šance, že se tak stane už v Belgii, je ale spíše teoretická. Po Ypres Rallye bude zbývat ve hře 120 bodů a jezdec Toyoty by potřeboval, aby jeho náskok na špici průběžného pořadí tuto sumu převyšoval. Momentálně ale jeho náskok činí stále "jen" 94 bodů.
To znamená, že aby Rovanperä mohl o titulu vůbec uvažovat již tento víkend, musí bezpodmínečně zvítězit. To ale není všechno. Kromě toho musí zajet nejhůře čtvrtý čas na závěrečné powerstage a získat tak alespoň další dva bonusové body a také doufat, že jeho pronásledovatelé zažijí nevydařený víkend.
Do Belgie Rovanperä přijíždí v dobré náladě. Současně by byl rád, kdyby během úvodní páteční etapy v provincii Západní Flandry zapršelo. Věří, že by mu to jakožto jezdci startujícímu z první pozice mohlo pomoci.
"Mohlo by záležet na počasí. Loni jsme mohli vidět, že pokud je sucho, tak se závodníci startující vpředu musejí trochu potýkat s prachem. Kdyby ale bylo mokro, tak by to pro nás bylo perfektní," vysvětluje jednadvacetiletý jezdec Toyoty před prvním letošním asfaltovým podnikem od dubnové Chorvatské rallye.
Rovanperü už letos může na cestě za titulem ohrozit jenom pět jezdců. Matematická naděje stále žije také u Otta Tänaka (-94 bodů), Thierryho Neuvilla (-95 bodů), Elfyna Evanse (-104 bodů), Takamota Kacuty (-117 bodů) a Craiga Breena (-134 bodů). Zejména u Kacuty s Breenem už se ale šance na celkové vítězství pohybují hodně v rovině teorie a je pravděpodobné, že po Ypres rallye definitivně ztratí naději. U Hyundai, za který závodí Tänak s Neuvillem, už se navíc netají tím, že se spíše než na letošní sezonu soustředí již na vývoj vozu pro ročník 2023.
ITS A WIN WIN!
— GrandeAuto Hut (@Grandeautohut) August 16, 2021
???????? Home victory for Thierry Neuville / Martijn Wydaeghe at Ypres Rally 2021 ???? Belgium CONGRATULATIONS ???? ????
THE HYUNDAI i20 !
Reliable Excellence!
Grande Auto Hut Ltd
DEALER IN: HYUNDAI AND KIA AUTO PARTS
REACH US ON 0723 11 33 11. / 0700 11 33 11 pic.twitter.com/70zRROGoj6
Zejména Neuville ale bude mít na Ypresu pořádnou motivaci uspět. Jde totiž o jeho domácí podnik, který navíc už dvakrát vyhrál. Zatímco v roce 2018 zde triumfoval s Hyundai i20 R5, loni si dojel pro vítězství s Hyundai Coupe i20 WRC. V roce 2018 ale ještě nebyl podnik součástí mistrovství světa. Soutěž má sice tradici a letos se uskuteční jíž její 58. ročník, do kalendáře WRC ovšem byla zařazena poprvé až loni.
"Doufáme, že se před zraky domácích fanoušků a našich rodin vrátíme na vítěznou vlnu. Jsme rozhodně motivovaní a připraveni udělat, co bude v našich silách. Máme jeden jediný cíl - zopakovat vítězství z loňska. Nebude to lehké, protože konkurence je tvrdá. Jestli chceme být konkurenceschopní, musíme se ujistit, že je všechno v pořádku," odhaluje Belgičan své ambice.
Pokud by se Neuvillovi skutečně podařilo vyhrát, vystoupal by na nejvyšší stupeň poprvé od loňského října, kdy triumfoval ve Španělsku. Letos se zatím vítězství nedočkal.
Neuville ovšem nebude jediným vítězem předchozích ročníků Ypres rallye ve startovním poli. Ze současných jezdců elitních vozů Rally1 už tu vyhrál také Craig Breen. Ir uspěl v roce 2019 s Volskwagenem Polo GTI R5. O poznání více vítězství v této soutěži ovšem mají na kontě domácí matadoři Freddy Loix a Patrick Snijers. Zatímco Loix tu triumfoval hned jedenáctkrát, Snijers čtyřikrát. Ani jeden z nich ale letos nemá na celkové vítězství šanci. Loix totiž jede v kategorii WRC 2 se Škodou Fabia Rally2 evo, Snijers nastupuje s Fordem Fiesta Rally3.
Letošní ročník Ypres rallye okoření jedno zajímavé jméno. Je jím Jos Verstappen. Jedná se o bývalého pilota F1, který v tomto seriálu získal dokonce dvě pódiová umístění. Mladší fanoušci motorsportu ho ale mají v paměti zejména jako otce úřadujícího mistra světa F1 Maxe Verstappena.
Padesátiletý Nizozemec je sice zkušeným závodníkem a kromě dvou pódií ve F1 má na kontě například i vítězství ze závodu 24 hodin Le Mans ve třídě LMP2, rallye ale okusil poprvé až letos. V Belgii jsme ho zatím mohli s vozem Citroën C3 Rally2 vidět ve čtyřech soutěžích (koneckonců i v rámci Ypres rallye se jeho výsledek bude započítávat do belgického šampionátu). Svého nejlepšího výsledku zatím dosáhl v květnu při podniku Station Le Seau Monteberg, kde dorazil do cíle jako druhý.
"Je to velký skok, ale rallye si vážně užíváme a jsme tu proto, abychom se učili. Je mi sice padesát, ale stále se toho hodně učím a potřebuji tuto zkušenost získat. Pokud dojedeme do cíle a užijeme si to, tak to budeme brát jako úspěch. Už jsem v dešti s tímto autem závodil a je to samozřejmě těžké. Ale ať už budou podmínky jakékoli, budeme bojovat," říká Verstappen.
V nizších třídách ale budou mít komu držet palce také čeští fanoušci. Jedním z trojice účastníků třídy WRC 3 totiž bude Jan Černý. Ten už tradičně nastoupí s Fordem Fiesta Rally3 stáje Jantar.
Zajímavostí je, že při svém čtvrtém letošním startu v mistrovství světa pojede Černý se čtvrtým různým spolujezdcem. Tentokrát mu navíc nebude číst rozpis žádný z krajanů, ale Brit Tom Woodburn.
Na účastínky soutěže čeká během tří dnů celkem dvacet rychlostních zkoušek o celkové délce 281,58 ostrých kilometrů. Všechny erzety se uskuteční v blízkosti města Ypry. V porovnání s loňským rokem už se tentokrát nepojede žádná z rychlostních zkoušek na okruhu Spa-Francorchamps. Ten letos nemohl být do soutěže zařazen kvůli vrcholícím přípravám Velké ceny Belgie F1, která se koná za týden.
Foto: Toyota Gazoo Racing WRT
Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.