Výhrady Otta Tänaka k Hyundai i navzdory triumfu, potřeba šéfa M-Sportu Richarda Millenera zamyslet se nad tím, co dál i rozčarování Jose Verstappena z havárie. To vše a mnoho dalšího zaznělo v cíli letošní Ypres rallye.
Tänakovo vítězství je jeho letošním třetím, z toho druhým za sebou. Estonec totiž na nejvyšší stupeň vystoupal i před dvěma týdny ve Finsku. I přesto se ale nedá říct, že by u něj po dojezdu panovala bůhvíjaká euforie.
"Před začátkem soutěže jsem si vůbec nedokázal představit, že bychom vyhráli, protože náš test před podnikem nedopadl zrovna nejlépe. Nevstupovali jsme tedy do něj se zrovna velkou sebedůvěrou. Během soutěže jsme ale všechno zvládli poskládat dohromady. Ostatním se stala spousta věcí, my se ale drželi. Popravdě to nepřišlo díky naší čisté rychlosti, byla to docela fuška," uvedl po dojezdu.
Estonec si neodpustil ani rýpnutí do svého týmu Hyundai: "Situace v týmu a to všechno, co se děje, je samozřejmě velice složité. Mohli jsme toho tedy dokázat o mnoho více, všechno to však zkrátka nějaký čas trvá. Auto má potenciál a já se snažím týmu dokázat, že bychom mohli dosáhnout skutečně velkých věcí, když k tomu začneme správně přistupovat," dodává.
Podle Tänaka by se měl u jihokorejské značky změnit také šéf. Od prosince, kdy z čela Hyundai Motorsportu odešel Andrea Adamo, vede tým bývalý manažer pro pohonné jednotky Julien Moncet v roli zastupujícího ředitele.
"Přes motory je skvělý a pohonné jednotky měl vždy Hyundai dobré. Podle mého názoru by se tedy měl věnovat motorům. Zbytek už musí vymyslet manažment," řekl na adresu Monceta.
#WRC ???????? Action, win, champagne being sprayed – if that was coming too thick and fast for you, read all about the @ypresrally triumph of @OttTanak bit by bit. Where? Here:https://t.co/bKYJgqwbKg#HMSGOfficial #YpresRally pic.twitter.com/2ybf38hwif
— hmsgofficial (@HMSGOfficial) August 21, 2022
Pro Tänaka šlo v Belgii o 17. triumf v kariéře, kterým v historických tabulkách vyrovnal dvojnásobného šampiona Mikiho Biasiona. Klíčový moment na cestě za výhrou přišel pro Estonce v sobotu, když havaroval jeho týmový kolega Thierry Neuville. Poté už o první příčku nepřišel a mohl slavit i přesto, že ho v pátek potkal defekt a v sobotu potíže s převodovkou.
O první místo se ovšem musel strachovat až do samotného závěru. Velmi blízko k němu totiž byl Elfyn Evans, který nakonec ztratil pouze pět sekund. V cíli tak mohl litovat pátečního defektu pneumatiky, po kterém musel kvůli nedostatku suchých gum po ruce nasadit mokré obutí a také desetisekundové penalizace za pozdní příjezd do časové kontroly.
Svým vítězstvím rovněž Tänak výrazně snížil náskok Kalleho Rovanpery na čele průběžného pořadí. Fin, který se již v Belgii mohl za určitých okolností stát novým šampionem, totiž zažil nejhorší víkend v sezoně. Již na druhé rychlostní zkoušce ho potkala havárie, při které šel čtyřikrát přes střechu. Do soutěže se v sobotu sice vrátil, celkově ale obsadil až 62. pozici. Díky výhrě na powerstage si ale odvezl alespoň pět bodů a v šampionátu stále vede se solidním náskokem 72 bodů. I proto si tak ze svého zaváhání nedělal těžkou hlavu.
"Samozřejmě to pro nás nebyl zrovna nejlepší víkend, ale až do této doby se naše sezona vyvíjela dobře a chyby se zkrátka občas stávají. Myslím, že po páteční havárii jsme jako tým odvedli tu nejlepší možnou práci. To bylo důležité. Já pak za ni mechanikům mohl pěkným způsobem poděkovat," nechal se slyšet jezdec Toyoty.
Současně ale přiznal, že nebylo lehké vrátit se na powerstage zpátky do tempa: "Předtím jsem jezdil jenom na jistotu, takže to nic jednoduchého nebylo. Je to ale dobré, získal jsem pět bodů a můj náskok v šampionátu se tím pádem nezmenšil zas o tolik," uvedl s typicky finským klidem.
Championship leader Kalle Rovanperä shows he is human after all! Big crash on SS2 in Ypres. Thanks to World Racing Pics for this exclusive footage. pic.twitter.com/swpVpMXAjr
— DirtFish (@DirtFishRally) August 19, 2022
Rovanperä svou nehodou nejenže pohřbil naděje na to, aby si zajistil titul už v Belgii, ale také si zkomplikoval šance na korunovaci při nadcházející Rallye Akropolis. Ve zbytku sezony je ve hře ještě 120 bodů a po řecké soutěži se toto číslo sníží na 90. To znamená, že Rovanperä bude muset svůj náskok v čele navýšit minimálně o 19 bodů. Kromě Tänaka mají matematickou naději stále také Elfyn Evans (-87 bodů), Thierry Neuville (-97 bodů) a Takamoto Kacuta (-111 bodů).
Další nevydařené vystoupení zažili u britské stáje M-Sport. Zatímco Craig Breen v sobotu boural z páté příčky, Adrien Fourmaux se při své havárii na předposlední erzetě nacházel také na tomto místě. Po sobotním výletu mimo trať nebodoval ani Gus Greensmith, který zprvu figuroval na šesté pozici. Tým tak odjel z Belgie s nulou.
Šéfovi stáje Richardu Millenerovi už proto došla trpělivost: "Takovéto množství chyb a smůly není dobré pro nikoho. Pořád stojím za svým týmem a za naším vozem. Musíme se ale znovu naučit spolupracovat a nebojovat mezi sebou uvnitř týmu, to nemá význam. Je to jednoduché, potřebujeme zkrátka dosahovat lepších výsledků. Je to obtížné. Vyvíjíte na jezdce tlak, aby začali zajíždět lépe, ale nefunguje to. Pak na ně proto žádný tlak nevyvíjíte, aby si to užívali, ale to také nefunguje. Všechno to spolu souvisí. Není to pouze o M-Sportu, je tu i spousta našich partnerů. Myslím si, že na začátku týdne se rozhodně musíme sejít," uvedl.
Zatímco u Craiga Breena šlo již o třetí nehodu v posledních třech soutěžích, Adrien Fourmaux zaznamenal v devátém letošním podniku již páté odstoupení. Změna jezdecké sestavy ale podle Millenera není na pořadu dne. "Momentálně s dalšími jezdci nemluvíme," uvedl.
Na Rallye Akropolis plánuje tým nasadit hned šest vozů. Kromě trojice Fourmaux, Breen a Greensmith totiž nastoupí také Pierre-Louis Loubet, domácí Jourdan Serderidis i legendární Sébastien Loeb. Právě poslední jmenovaný se letos postaral o největší úspěch M-Sportu, když vyhrál v lednu Rallye Monte Carlo.
More good pace from the crews today, unfortunately paired with some bad luck.
— M-Sport (@MSportLtd) August 20, 2022
3️⃣ Pumas????⬛ will be back out in force tomorrow to fight for power stage points ????.
Zpestřením letošní Ypres rallye byla účast bývalého pilota F1 Jose Verstappena. Nizozemec, který je otcem současného šampiona F1 Maxe Verstappena, nastoupil s Citroënem C3 specifikace Rally2. Ani jeho vystoupení se ale neobešlo bez nehody. K té došlo v sobotu na třinácté rychlostní zkoušce a po ní už "Jos the Boss", jak se mu přezdívá, ze druhého dne soutěže odstoupil. V neděli se ale vrátil a nakonec obsadil celkové 60. místo.
"Je to škoda, protože jsme si vedli dobře. Na té erzetě se v podstatě nestalo nic nevšedního. Možná jsem zatočil trochu pozdě. Kvůli tomu jsme najeli na štěrk a pak už jsme byli jenom pasažéry. Už jsme nemohli nic udělat a sklouzli v nízké rychlosti dolů do suchého příkopu. Stále mi schází zkušenosti," popsal svou nehodu Verstappen.
V cíli byl ale spokojen s tím, že se mu podařilo splnit hlavní cil jeho účasti: "Mé omezené znalosti této trati se sice projevily, ale byli jsme tu právě proto, abychom se učili a sbírali zkušenosti. V sobotu jsme se nechali nachytat a byla škoda, že jsme odstoupili. Jinak bychom dosáhli dobrého výsledku. Jsem ale rád, že jsem mohl dojet a jsem spokojen i s výsledkem," uzavírá Nizozemec.
Před svou nehodou Verstappen skutečně figuroval mnohem výše. Patřilo mu totiž 20. místo. Nejvíce o sobě dal vědět na páteční čtvrté rychlostní zkoušce, kde zajel dokonce desátý čas.
Pro Verstappena nešlo o první rallyeový start. Předtím už totiž letos v Belgii absolvoval čtyři starty. Nejvíce zabodoval při podniku vlámské Divize 3 s názvem Station Le Seau Monteberg, kde obsadil druhou pozici.
Foto: Hyundai Motorsport
Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.