Do Prahy zamíří miláček tifosi. Jean Alesi převezme Zlatý volant

Jean Alesi. Tak zní jméno hlavní hvězdy letošní ankety Zlatý volant. Kromě bývalého pilota F1 převezme na galavečeru v pražském Národním technickému muzeu ocenění také motocyklová závodnice Ana Carrascová.

Alesi bude vyznamenán jako světová osobnost motorsportu v kategorii Zlatý volant. Naváže tak na mistry světa F1 Miku Häkkinena, Michaela Schumachera a Emersona Fittipaldiho, rallyeového závodníka Johna Hauglanda nebo na pětinásobného vítěze 24 hodin Le Mans Emanueleho Pirra. Stejného ocenění jako Alesi se dočká i Ana Carrascová, pouze s tím rozdílem, že Španělka se stane světovou osobností motorsportu v rámci kategorie Zlatá řídítka.

Ve F1 odjel Jean Alesi mezi lety 1989 až 2001 dohromady 201 velkých cen. Někdejší šampion francouzské F3 (1987) nebo F3000 (1989) zahájil svou kariéru u Tyrrellu, kde vydržel do konce sezony 1990. Poté následovala nejvýraznější etapa jeho kariéry s Ferrari (1991-1995). Později přišla také angažmá u Benettonu (1996-1997), Sauberu (1998-1999), Prostu (2000-2001) a Jordanu (2001).

Během své kariéry Alesi vystoupal na stupně vítězů hned ve 32 případech. Při Velké ceně Kanady 1995 v Montrealu se mu podařilo dokonce zvítězit. Ačkoli svého nejlepšího výsledku dosáhl s Ferrari a dodnes se těší velké oblibě italských fanoušků, z hlediska celkového pořadí byl nejúspěšnější s Benettonem. V jeho barvách se umístil v sezonách 1996 a 1997 jako čtvrtý, což byla pozice, na kterou se mu během pěti let s Ferrari dosáhnout nepodařilo. Jako jezdec maranellské stáje dopadl nejlépe v letech 1994 a 1995, kdy zaznamenal pátá místa.

Po odchodu z královny motorsportu se prosadil také v německém šampionátu cestovních vozů DTM s Mercedesem. V období 2002-2006 vyhrál pět závodů a celkově skončil nejlépe pátý v sezonách 2002 a 2003. Dvakrát se zúčastnil rovněž 24 hodin Le Mans (1989, 2010) a v roce 2012 nastoupil také v Indy 500.

V nedávné minulosti podporoval Alesi na cestě do F1 svého syna Giuliana, který v letech 2016 až 2020 patřil i do juniorského programu Ferrari. Jako vrchol jeho evropského působení se ale nakonec ukázala čtyři sprintová vítězství v GP3 (předchůdce dnešní FIA F3). Působení ve F2 již bylo nevýrazné a Alesi mladší se v roce 2021 přesunul do Japonska. Zde se mu podařilo vyhrát jeden závod Super Formule, dva závody Super GT a rovněž dosáhl na titul vicemistra v juniorské Super Formuli Lights. Letos bude závodit v Super GT s vozem Nissan stáje TOM´S.

Aktuálně Alesi vykonává funkci prezidenta okruhu Paula Ricarda v Le Castellet. Jeho snahou je vrátit na tento okruh Velkou cenu Francie, která se naposledy konala v roce 2022.

Jean Alesi nezavítá do Česka poprvé. V letech 2004 a 2005 si totiž v rámci DTM zazávodil na Masarykově okruhu v Brně. V roce 2004 si na jihu Moravy připsal bod za osmé místo, o rok později obsadil devátou příčku a odcházel s prázdnou.

První ženská mistryně světa

Ana Carrascová se do historie motocyklového závodění zapsala jako první ženská mistryně světa. Tohoto titulu dosáhla v roce 2018 v kategorii Supersport 300. Za zmínku stojí také její loňský úspěch. Stala se totiž vůbec první šampionkou motocyklového MS žen. Zkušenosti má například také se závody mistrovství světa třídy Moto3 a letos bude nově účinkovat v MS kategorie Supersport s týmem Honda France.

Carrascová zná Česko ještě o něco více než Alesi. Během své kariéry si totiž zazávodila nejenom v Brně, ale také v Mostě. Ani jí ale naše země dosud mnoho štěstí nepřinesla. Z pěti závodů dokázala bodovat jenom jednou, když v roce 2018 v Brně dokončila závod světových třístovek jako jedenáctá.

V Mostě se Carrascové zatím bodovat nepodařilo. Při svých dvou startech v sezoně 2021 zaznamenala 24., respektive 21. místo. Letos ale dostane šanci tuto bilanci napravit. Severozápadočeský okruh je totiž znovu součástí kalendáře MS supersportů, kam šampionát zavítá spolu se světovými superbiky o víkendu 16.-18. května.

Nové trofeje

 Při 48. ročníku ankety Zlatý volant se ocenění závodníci mohou těšit i na nové trofeje. Ty organizátoři chystají ve spolupráci se sklárnou Pačinek. Jejich výrobu si vezme na starost renomovaný umělecký sklář Jiří Pačinek. Trofeje budou zhotoveny z křišťálového skla s příměsí zlaté slídy. Kombinace ručního tvarování, foukání, odlévání a lepení skla má zajistit, že každá trofej bude představovat unikátní umělecké dílo. Autorem designu je David Sobotka.

Slavnostní galavečer se uskuteční ve čtvrtek 6. března v Národním technickém muzeu. Vyznamenány nebudou pouze zmíněné světové osobnosti, ale především nejúspěšnější čeští závodníci za rok 2024 v kategoriích Zlatý volant, Zlatá řídítka, Talent roku a Cena Elišky Junkové, která je určena nejlepší ženské závodnici. Vyhlašovat se bude i nejlepší fotografie v rámci ankety Zlaté oko. O konečné podobě výsledků rozhodne z 50 % hlasování veřejnosti a ze zbylé poloviny názor odborné poroty.

Zlatý volant se koná pravidelně již od roku 1976. Letošní ročník je již čtyřicátým osmým.

Foto: Zlatý volant

Autor

Dušan Bouzek

Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.