Jean Alesi. Tak zní jméno hlavní hvězdy letošní ankety Zlatý volant. Kromě bývalého pilota F1 převezme na galavečeru v pražském Národním technickému muzeu ocenění také motocyklová závodnice Ana Carrascová.
Alesi bude vyznamenán jako světová osobnost motorsportu v kategorii Zlatý volant. Naváže tak na mistry světa F1 Miku Häkkinena, Michaela Schumachera a Emersona Fittipaldiho, rallyeového závodníka Johna Hauglanda nebo na pětinásobného vítěze 24 hodin Le Mans Emanueleho Pirra. Stejného ocenění jako Alesi se dočká i Ana Carrascová, pouze s tím rozdílem, že Španělka se stane světovou osobností motorsportu v rámci kategorie Zlatá řídítka.
Ve F1 odjel Jean Alesi mezi lety 1989 až 2001 dohromady 201 velkých cen. Někdejší šampion francouzské F3 (1987) nebo F3000 (1989) zahájil svou kariéru u Tyrrellu, kde vydržel do konce sezony 1990. Poté následovala nejvýraznější etapa jeho kariéry s Ferrari (1991-1995). Později přišla také angažmá u Benettonu (1996-1997), Sauberu (1998-1999), Prostu (2000-2001) a Jordanu (2001).
A classic clip from the #USGP archives ????
— Formula 1 (@F1) October 16, 2018
Jean Alesi and eventual race winner Ayrton Senna going toe-to-toe on the streets of Phoenix ????#F1 ???????? pic.twitter.com/An46JMp1te
Ayrton Senna / Jean Alesi / GP Phoenix 1990.#F1 ????#LATPhotographic pic.twitter.com/lOdwCKZUKR
— Legendary F1 ???? ???? (@LegendarysF1) March 11, 2020
Během své kariéry Alesi vystoupal na stupně vítězů hned ve 32 případech. Při Velké ceně Kanady 1995 v Montrealu se mu podařilo dokonce zvítězit. Ačkoli svého nejlepšího výsledku dosáhl s Ferrari a dodnes se těší velké oblibě italských fanoušků, z hlediska celkového pořadí byl nejúspěšnější s Benettonem. V jeho barvách se umístil v sezonách 1996 a 1997 jako čtvrtý, což byla pozice, na kterou se mu během pěti let s Ferrari dosáhnout nepodařilo. Jako jezdec maranellské stáje dopadl nejlépe v letech 1994 a 1995, kdy zaznamenal pátá místa.
Jean Alesi scored what proved to be his first, and only, GP victory on this day in 1995, at Montreal ????
— Stuart Dent (@Stuart_Dent) June 11, 2019
???????? #F1 pic.twitter.com/GU2dUK92F4
The ultimate birthday present ????
— Formula 1 (@F1) June 11, 2020
Jean Alesi wrote himself into @ScuderiaFerrari legenda with his sole #F1 victory, #OnThisDay in 1995 ???? pic.twitter.com/TuqfA5BdEc
Jean Alesi, Benetton B197 - Renault RS9 3.0 V10. Test 1997.#F1 pic.twitter.com/MIH9i6oYj2
— Legendary F1 ???? ???? (@LegendarysF1) June 18, 2020
Po odchodu z královny motorsportu se prosadil také v německém šampionátu cestovních vozů DTM s Mercedesem. V období 2002-2006 vyhrál pět závodů a celkově skončil nejlépe pátý v sezonách 2002 a 2003. Dvakrát se zúčastnil rovněž 24 hodin Le Mans (1989, 2010) a v roce 2012 nastoupil také v Indy 500.
Jean Alesi DTM Nürburgring-Archiv #mercedesamg #dtm #nürburgring #peoplephotography #motorsport #tuning #carporn #carswithoutlimits #autos pic.twitter.com/JG9vUxOlVW
— Foto-Rensen Seesen (@FotoRensen) June 24, 2017
2012 Jean Alesi Indy 500 test #Lotus #F1 #Formula1 @LienhardRacing @PeterPtur9421 @fafg_inoue @GlenmarchCars @PeterMDeLorenzo @scuderiagta @ItaliAuto @jim_knipe @GordonMercedes9 @FAFBulldog @zivknoll @scuderiagta pic.twitter.com/UrUi3zxFkM
— Nicolas Philibert (@botrytis21) June 2, 2019
V nedávné minulosti podporoval Alesi na cestě do F1 svého syna Giuliana, který v letech 2016 až 2020 patřil i do juniorského programu Ferrari. Jako vrchol jeho evropského působení se ale nakonec ukázala čtyři sprintová vítězství v GP3 (předchůdce dnešní FIA F3). Působení ve F2 již bylo nevýrazné a Alesi mladší se v roce 2021 přesunul do Japonska. Zde se mu podařilo vyhrát jeden závod Super Formule, dva závody Super GT a rovněž dosáhl na titul vicemistra v juniorské Super Formuli Lights. Letos bude závodit v Super GT s vozem Nissan stáje TOM´S.
Aktuálně Alesi vykonává funkci prezidenta okruhu Paula Ricarda v Le Castellet. Jeho snahou je vrátit na tento okruh Velkou cenu Francie, která se naposledy konala v roce 2022.
Jean Alesi nezavítá do Česka poprvé. V letech 2004 a 2005 si totiž v rámci DTM zazávodil na Masarykově okruhu v Brně. V roce 2004 si na jihu Moravy připsal bod za osmé místo, o rok později obsadil devátou příčku a odcházel s prázdnou.
Ana Carrascová se do historie motocyklového závodění zapsala jako první ženská mistryně světa. Tohoto titulu dosáhla v roce 2018 v kategorii Supersport 300. Za zmínku stojí také její loňský úspěch. Stala se totiž vůbec první šampionkou motocyklového MS žen. Zkušenosti má například také se závody mistrovství světa třídy Moto3 a letos bude nově účinkovat v MS kategorie Supersport s týmem Honda France.
???? @AnaCarrasco_22's unforgettable journey! ???????? From the first race to the grand finale in Jerez, the #22 made history as the first-ever #WorldWCR Champion???????? pic.twitter.com/EOUZHIglkK
— WorldWCR (@World_WCR) February 11, 2025
#WSSP300 Ana Carrasco continuará en el Mundial de Supersport 300 en 2021 https://t.co/SywdWvcR3p @AnaCarrasco_22 @KRT_WorldSBK pic.twitter.com/P30w1GIHbi
— Motorbike Magazine (@MotorbikeMag) October 29, 2020
Carrascová zná Česko ještě o něco více než Alesi. Během své kariéry si totiž zazávodila nejenom v Brně, ale také v Mostě. Ani jí ale naše země dosud mnoho štěstí nepřinesla. Z pěti závodů dokázala bodovat jenom jednou, když v roce 2018 v Brně dokončila závod světových třístovek jako jedenáctá.
V Mostě se Carrascové zatím bodovat nepodařilo. Při svých dvou startech v sezoně 2021 zaznamenala 24., respektive 21. místo. Letos ale dostane šanci tuto bilanci napravit. Severozápadočeský okruh je totiž znovu součástí kalendáře MS supersportů, kam šampionát zavítá spolu se světovými superbiky o víkendu 16.-18. května.
Při 48. ročníku ankety Zlatý volant se ocenění závodníci mohou těšit i na nové trofeje. Ty organizátoři chystají ve spolupráci se sklárnou Pačinek. Jejich výrobu si vezme na starost renomovaný umělecký sklář Jiří Pačinek. Trofeje budou zhotoveny z křišťálového skla s příměsí zlaté slídy. Kombinace ručního tvarování, foukání, odlévání a lepení skla má zajistit, že každá trofej bude představovat unikátní umělecké dílo. Autorem designu je David Sobotka.
Slavnostní galavečer se uskuteční ve čtvrtek 6. března v Národním technickém muzeu. Vyznamenány nebudou pouze zmíněné světové osobnosti, ale především nejúspěšnější čeští závodníci za rok 2024 v kategoriích Zlatý volant, Zlatá řídítka, Talent roku a Cena Elišky Junkové, která je určena nejlepší ženské závodnici. Vyhlašovat se bude i nejlepší fotografie v rámci ankety Zlaté oko. O konečné podobě výsledků rozhodne z 50 % hlasování veřejnosti a ze zbylé poloviny názor odborné poroty.
Zlatý volant se koná pravidelně již od roku 1976. Letošní ročník je již čtyřicátým osmým.
Foto: Zlatý volant
Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.